• Anonym (blodtrött)

Tampong efter kir. abort?

Jag gjorde en kirurgisk abort förra onsdagen, alltså en dryg vecka sen. Jag blödde första dagen, men inte andra.. sen på tredje dagen började jag blöda igen (mensen kanske? började med minipiller samtidigt) och blöder fortfarande. Grejen är att jag avskyr att använda binda, jag tycker det är så äckligt. När kan man börja använda tampong? Vad kan hända om jag byter till tampong nu?

• Svar på tråden Tampong efter kir. abort?
  • Anonym (Samma som ovan)

Alla regler gäller så länge du blöder som sagt, kanske en vecka därefter också för att vara på säkra sidan. Som sagt, bara för ditt eget bästa! Vågar inte ens tänka på vad som skulle kunna hända om man motstrider någon av dessa regler...

Yes det är det, allt från 1månad o uppåt är normalt. Som sagt.. min ena kompis blödde ett halvår o en annan vän blödde 4månader, det är inget konstigt alls.. allt måste ju ut :)

Yes, kul va det ju inte.. men sätter man sig i sitsen så^^ Men det gav mig oerhört mycket lärdom. Nu har jag hittat mannen i mitt liv, nått punkten i livet då man VILL ha barn o har gått halva tiden och ska på det efterlängtade UL idag efter 7veckors väntan :)

Marsch skrev 2009-04-27 08:34:03 följande:
    Härligt, grattis!
    Tackar :D
  • Mauii

Anonym (blodtrött) skrev 2009-04-27 07:36:30 följande:

Nä det vet jag.. om du syftade på det jag skrev om sex så innebär ju inte sex samlag ;)
    hehe helt sant du :P bara jag som drog förhastande slutsatser . det jag menade var bara att du ska vara rädd om dej och ta det försiktigt nu efter ingreppet :)
  • aggexa

Jag tycker att du har flera problem.
    En kvinna bör aldrig behöva tycka att hennes normala tillstånd är äckliga, det är ditt första problem.
    Sen att tillstånden efter en abort från din sida anses äckliga är ytterst beklagligt för dig.
    Har du ingen som känner förståelse för ditt tillstånd?

När det gäller tampong så bör du vara restriktiv till en början då det kan orsaka onödig risk för dig när det gäller infektioner.

Jag tycker att du ska söka stöd hos din barnmorska och genom henne söka samtalsstöd för de tankar du bär kring abort och fortsatt relation.

Anonym (blodtrött) skrev 2009-04-23 15:04:16 följande:

Jag gjorde en kirurgisk abort förra onsdagen, alltså en dryg vecka sen. Jag blödde första dagen, men inte andra.. sen på tredje dagen började jag blöda igen (mensen kanske? började med minipiller samtidigt) och blöder fortfarande. Grejen är att jag avskyr att använda binda, jag tycker det är så äckligt. När kan man börja använda tampong? Vad kan hända om jag byter till tampong nu?
  • Anonym (blodtrött)
    aggexa skrev 2009-04-28 20:49:23 följande:
    Jag tycker att du har flera problem.En kvinna bör aldrig behöva tycka att hennes normala tillstånd är äckliga, det är ditt första problem.Sen att tillstånden efter en abort från din sida anses äckliga är ytterst beklagligt för dig.Har du ingen som känner förståelse för ditt tillstånd?När det gäller tampong så bör du vara restriktiv till en början då det kan orsaka onödig risk för dig när det gäller infektioner.Jag tycker att du ska söka stöd hos din barnmorska och genom henne söka samtalsstöd för de tankar du bär kring abort och fortsatt relation.Anonym (blodtrött) skrev 2009-04-23 15:04:16 följande:
    Jag tycker inte att det är ett problem att jag tycker det är äckligt att gå omkring med blod i trosorna (i en binda), jag tycker det är skönare och bättre att ha tampong. Ser inte mensen som ett problem i normala fall och jag ser inte min mensperiod som mitt normala tillstånd.. jag har ju trots allt oftare inte mens än mens.
    Som sagt, ser inte det som att jag har ett problem som helst inte går omkring med blod i trosorna. Skulle se det som konstigt om jag tyckte det var fräscht och bekvämt med en varm binda som har blod i sig..

Anonym (blodtrött) skrev 2009-04-30 08:12:20 följande:

Jag tycker inte att det är ett problem att jag tycker det är äckligt att gå omkring med blod i trosorna (i en binda), jag tycker det är skönare och bättre att ha tampong. Ser inte mensen som ett problem i normala fall och jag ser inte min mensperiod som mitt normala tillstånd.. jag har ju trots allt oftare inte mens än mens. Som sagt, ser inte det som att jag har ett problem som helst inte går omkring med blod i trosorna. Skulle se det som konstigt om jag tyckte det var fräscht och bekvämt med en varm binda som har blod i sig..
    Haha! Ja det är ju roligt hur trådarna kan skena iväg ibland^^ Jag tyckte det va fruktansvärt obehagligt, ofräscht och allmänt äckligt mina 3månader efter aborten! Men visst, första veckan va väl värst att ens ha hotpants istället för string som va det enda man använde på den tiden. Men man vande sig, vad hade man för val liksom? Klart som fan man inte tycker det är underbart o härligt^^ Men har man satt sig i sitsen så...
  • Inte okej

Men vadå satt sig i sitsen? Det där attityden som vissa av er har, gör mig rent ut sagt förbannad! Jag har precis gjort en abort och kom hit för att söka råd om jag kan använda tampong istället för binda, men så läser jag flera "har man satt sig i sitsen", vadå så jag som hade preventivmedel och blev gravid iallafall, har själv satt mig där? Ska man behöva använda spiral, p-piller och dubbla kondomer eller? Lägg ner attityden och försök hjälpa de som vill ha svar på sina frågor istället!

• Anonym (Medsyster)

Blöder du mycket?

För jag blev tvungen till skrapning när jag typ stört blödde 2 veckor efter.

Du bör nog låta bli tampong en 6-7 veckor om jag inte kommer ihåg fel.

Svar på tråden Tampong efter kir. abort?