• Tuida

Startat utredning

Jag och min man har presis i förra veckan varit på första besöket för att starta en utredning på Göteborgs kvinnoklinik.
    Läkaren (kvinnlig) som tog emot oss var extremt förvirrad eller hade mycket svårt att förklara hur hela proserduren går till..

Mitt huvudsakliga mål med besöket var att kolla mina hormoner om dom e som dom ska, vi har en dotter sedan tidigare och har försökt få ett syskon i lite mer än 2 år nu..

Detta berättade jag för läkaren att jag ville bara kolla upp hormonerna..

Läkaren sa att då tyckte hon att vi skulle dra igång en utredning så vi kunde börja med IVF så snart som möjligt!!! Detta utan att ha ställ några frågor om mig, ägglossninge..inte vet jag..

Är det nån som har bättre översikt om vad som kan vara fel
    måste det jämt leda till IVF?
    Hur är det med Insemination, vilka krav har man för att få göra IVF vs. Insemination?

Kan det vara så att hormonerna kan vara ur balans och kan man behandla det?

Jag känner mig aningen förvirrad och har helt plötsligt inte förtroende för den läkaren.. det känns som hon har brottom och hoppar över några steg?!

• Svar på tråden Startat utredning
  • Dollars matte

I en utredning ingår det ju att kolla hormonerna hos dig och sperman hos killen. Det är det allra första man gör. Dock kan man tycka att hon borde ha gått igenom alla de grundläggande frågorna först när ni var där, men de kommer kanske senare. Ni fick inte fylla i något papper och skicka in innan ni fick kallelsen till första besöket?
    Nejdå, det måste inte alls leda till ivf. När det gäller att skaffa syskon till ett gemensamt barn så måste ju ni betala behandlingen själva, så självklart bör ni och läkarna beräkna vad ni har för möjligheter med andra metoder först! Om det är något hormonellt hos dig så är det ofta enkelt att åtgärda med läkemedel, beroende på vad det är som är fel förstås. Ligger problemet hos killen finns det tyvärr oftast inget annat alternativ än ivf. Insemination kan kanske vara något att prova först eftersom det är billigare, beroende på hur förutsättningarna ser ut. Dock är chanserna bara marginellt ökade mot att sexa själva.

Ring och prata med dom, säg att du inte riktigt förstod allt som sas på det där besöket. Be om en bättre förklaring på vad som ska hända, vad ni har för alternativ osv och våga ifrågasätta om det är något du tycker låter konstigt.
    Innan du ringer kan det kanske vara bra att läsa på lite så du är förberedd på vad som kan sägas. På www.fertilitetsguiden.nu hittar du mycket info om utredning och olika behandlingsalternativ!

Lycka till!

Internet är roligare än text-tv
  • Tuida

tack för svaret!
    Det är bra att veta sånt.
    när jag var där fick jag aldrig berättat för mig vilka alternativ det finns...hon sa typ:
    -"om det är något fel så finns det ju mediciner, men de brukar aldrig fungera och då är det ju IVF som gäller"

Hon sa även att hon skulle sluta om 2 veckor så att jag skulle få någon annan läkare nästa gång...så hoppas att den personen kan ge lite klarhet åt mig.

• Sereena

Det låter lite som den läkaren jag och min man var hos första gången på Gbg kvinnoklinik. (När vi startade vår utredning).

Hon var säkert duktig, men det kändes verkligen som om hon hastade igenom allting, och vi fick precis samma svar om att IVF är det enda alternativ som fungerar.

Jag hoppas på att vi inte ska behöva detta, men jag vet inte. På måndag ska vi på återbesök efter alla våra prover, för att se om de hittat något fel...

Svar på tråden Startat utredning