• Svar på tråden Låter du din tonåring dricka alkohol?
  • Thaleya

Lady Marmalade skrev 2009-06-17 19:33:32 följande:

menade mer att om du tänker fostra efter devisen allt du gör måste de få så är du inte längre förälder barn får inte göra allt vuxna får man låter inte en 3 åring cykla på starkt trafikerad väg man låter inte en 10 åring köra moppe man låter inte barn dricka kaffe man låter inte barn köra bil man låter inte barn dricka alkohol osv osv klarar man inte av att sätta gränser får man ett otryggt barn Vi sätter gränser inte för att vara elaka utan för att vi älskar dem så mycket att vi håller fast vid det som är bäst för dem även när de själva inte inser det och även om de då tycker vi är dummast i världen Vi är våra barns bästa föräldrar inte våra barns bästa kompisar (går inte vara båda, vänner fostrar inte varandra) Håller med ekorrfamiljen Sen håller jag med om att man är naiv om man tror att barnen aldrig nånsin gör tok Tror de flesta tonåringar (innan de får köpa ut lagligt) har druckit alkohol eller rökt osv MEN det är den klenaste ursäkt för slött föräldraskap som finns att använda den tanken som ursäkt för att köpa ut åt sitt barn eller ännu värre åt barnet OCH kompisarna. De överlever utan alkohol och om alla vuxna resonerade lika i nolltolerans för att köpa ut skulle färre ungdomar landa på akuten varje helg sjuka av den alkohol deras kroppar inte klarar av
    När jag var liten så körde jag moppe när jag var tio, satt även i mammas knä och fick köra bilen när jag var omkring 6 år och uppåt. Dricka kaffe har det aldrig funnits någon gräns mot, jag har bara inte gillat det, men alltid fått smaka. Alkohol har vi även fått smaka, nått glas om vi var äldre och nån klunk om året om vi var små. Mina föräldrar var jättebra föräldrar och var bra på att sätta gränser och sa alltid att vi skulle höra av oss. Dock så minns de själva hur det var att vara unga och kunde därigenom förstå saker som grupptryck och hur image är viktigt för hela skolgången tillexempel. Jag brukade inte fråga mina föräldrar om de kunde köpa ut åt mig, jag brukade fråga äldre vänner eller killar som jag nyligen träffat och låtsas raggade på endast för att få alkohol. Någon enstaka gång frågade jag mina föräldrar, jag tror jag var 16 år när jag frågade första gången och de tvekade men sa ja och köpte några cider till mig och min jämnåriga syster.

Jag tror generellt att man är bättre föräldrar om man pratar med sina barn och kan ha en öppen dialog om alkohol. Att man kan med barnet lyssnande förklara om att man ska dricka med måtta, varva med vatten inte skippa att äta och vad alkohol kan göra med en och hur farligt det är. Bättre att de vet riskerna och att man kan prata med dem öppet och är medveten om att de ringer om de väl går ut någon kväll. Sen finns det naturligtvis gränser, de måste ha nått en viss ålder eller rättare sagt mognad. De måste höra av sig, man ska veta vart de sover eller att de kommer hem en viss tid, de får inte bli för berusade, de får inte gå ut ensamma utan måste ta hand om sig själva. Man är fortfarande en förälder även om man inte ser lika strängt på vissa saker.
  • sarismaris
    Sessepuss skrev 2009-06-17 19:14:32 följande:
    Vill bara säga att om någon av er föräldrar tror att erat barn inte haft sin första fylla eller smygrökt när dom har slutat 9:an, så är ni inte så lite dumma! Jag känner ingen, och jag menar INGEN, som inte åtminstonde har druckit en öl eller rökt på ciggaret när dom är 16 år.
    Jag hade INTE gjort det när jag slutade 9:an! Å jag va inte den enda heller! Fast det va ju 13 år sen... Du kanske menar de som är i den åldern nu? Kanske är skillnad..?
    Towa 051125 & Ella 080413
  • Guldrosen
    Thaleya skrev 2009-07-09 06:49:17 följande:
    Lady Marmalade skrev 2009-06-17 19:33:32 följande:
    När jag var liten så körde jag moppe när jag var tio, satt även i mammas knä och fick köra bilen när jag var omkring 6 år och uppåt. Dricka kaffe har det aldrig funnits någon gräns mot, jag har bara inte gillat det, men alltid fått smaka. Alkohol har vi även fått smaka, nått glas om vi var äldre och nån klunk om året om vi var små. Mina föräldrar var jättebra föräldrar och var bra på att sätta gränser och sa alltid att vi skulle höra av oss. Dock så minns de själva hur det var att vara unga och kunde därigenom förstå saker som grupptryck och hur image är viktigt för hela skolgången tillexempel. Jag brukade inte fråga mina föräldrar om de kunde köpa ut åt mig, jag brukade fråga äldre vänner eller killar som jag nyligen träffat och låtsas raggade på endast för att få alkohol. Någon enstaka gång frågade jag mina föräldrar, jag tror jag var 16 år när jag frågade första gången och de tvekade men sa ja och köpte några cider till mig och min jämnåriga syster. Jag tror generellt att man är bättre föräldrar om man pratar med sina barn och kan ha en öppen dialog om alkohol. Att man kan med barnet lyssnande förklara om att man ska dricka med måtta, varva med vatten inte skippa att äta och vad alkohol kan göra med en och hur farligt det är. Bättre att de vet riskerna och att man kan prata med dem öppet och är medveten om att de ringer om de väl går ut någon kväll. Sen finns det naturligtvis gränser, de måste ha nått en viss ålder eller rättare sagt mognad. De måste höra av sig, man ska veta vart de sover eller att de kommer hem en viss tid, de får inte bli för berusade, de får inte gå ut ensamma utan måste ta hand om sig själva. Man är fortfarande en förälder även om man inte ser lika strängt på vissa saker.
    Det finns fortfarande inga vetenskapliga tester som visar att det är bra att ge sina barn/tonåringar alkohol. All forskning visar att barn/tonåringar som fått dricka alkohol hemma eller föräldrar som hållt dem med alkohol dricker mer och röker mer.
  • MisMatch
    Thaleya skrev 2009-07-09 06:49:17 följande:
    Lady Marmalade skrev 2009-06-17 19:33:32 följande: När jag var liten så körde jag moppe när jag var tio, satt även i mammas knä och fick köra bilen när jag var omkring 6 år och uppåt. Dricka kaffe har det aldrig funnits någon gräns mot, jag har bara inte gillat det, men alltid fått smaka. Alkohol har vi även fått smaka, nått glas om vi var äldre och nån klunk om året om vi var små. Mina föräldrar var jättebra föräldrar och var bra på att sätta gränser och sa alltid att vi skulle höra av oss. Dock så minns de själva hur det var att vara unga och kunde därigenom förstå saker som grupptryck och hur image är viktigt för hela skolgången tillexempel. Jag brukade inte fråga mina föräldrar om de kunde köpa ut åt mig, jag brukade fråga äldre vänner eller killar som jag nyligen träffat och låtsas raggade på endast för att få alkohol. Någon enstaka gång frågade jag mina föräldrar, jag tror jag var 16 år när jag frågade första gången och de tvekade men sa ja och köpte några cider till mig och min jämnåriga syster. Jag tror generellt att man är bättre föräldrar om man pratar med sina barn och kan ha en öppen dialog om alkohol. Att man kan med barnet lyssnande förklara om att man ska dricka med måtta, varva med vatten inte skippa att äta och vad alkohol kan göra med en och hur farligt det är. Bättre att de vet riskerna och att man kan prata med dem öppet och är medveten om att de ringer om de väl går ut någon kväll. Sen finns det naturligtvis gränser, de måste ha nått en viss ålder eller rättare sagt mognad. De måste höra av sig, man ska veta vart de sover eller att de kommer hem en viss tid, de får inte bli för berusade, de får inte gå ut ensamma utan måste ta hand om sig själva. Man är fortfarande en förälder även om man inte ser lika strängt på vissa saker.
    Varför tar du förgivet att nolltolerans är detsamma som att inte ha dialog?

Vi har nolltolerans, vi följer alla åldersgränser
    Barnen respekterar de gränserna och tycker det är rätt skönt eftersom vi ger dem skälet att hålla stånd när kompisarna tjatar.
    De kan skylla på oss så slipper de själva säga att de inte vill dricka eller göra andra olagligheter

en bra deal som håller än trots snart utflugna barn

jag kna inte nånstans tycka det är ok att låta en tioåring åka moppe, eller låta barn köra bilen (dubbelt lagbrott eftersom barn ska vara bältade och såklart inte får köra bil)

vilken dialog har ni?

Det är ok att bryta lagen när mamma säger så men om mamma säger ner så får ni inte?

Alkohol gör inte livet roligare, barns hjärna är inte färdigväxt och nä känner bara varför?
    varför måste man ge dem alkohol?
    De har lika roligt på läsk....

Samma med dessa eländes trimmade moppar
    riskera hela sin framtid...för vad?
  • Thaleya
    MisMatch skrev 2009-07-09 18:49:31 följande:
    Varför tar du förgivet att nolltolerans är detsamma som att inte ha dialog? Vi har nolltolerans, vi följer alla åldersgränser Barnen respekterar de gränserna och tycker det är rätt skönt eftersom vi ger dem skälet att hålla stånd när kompisarna tjatar. De kan skylla på oss så slipper de själva säga att de inte vill dricka eller göra andra olagligheter en bra deal som håller än trots snart utflugna barn jag kna inte nånstans tycka det är ok att låta en tioåring åka moppe, eller låta barn köra bilen (dubbelt lagbrott eftersom barn ska vara bältade och såklart inte får köra bil) vilken dialog har ni? Det är ok att bryta lagen när mamma säger så men om mamma säger ner så får ni inte? Alkohol gör inte livet roligare, barns hjärna är inte färdigväxt och nä känner bara varför? varför måste man ge dem alkohol? De har lika roligt på läsk.... Samma med dessa eländes trimmade moppar riskera hela sin framtid...för vad?
    Därför nolltolerans oftast betyder en odiskutabel gräns. Ne naturligtvis kunde jag skylla på mamma med när jag var yngre om det vore så. Ja jag kunde ju knappast köra bilen själv när jag var 6 år utan jag satt ju i knät på mamma medan hon körde, sen bodde vi ju ute på landet så inget kunde ju hända. Tycker inte riktigt att det är att bryta lagen på samma sätt då. Sen skulle jag inte vilja köra bil eller åka moppe ensam om jag ska vara ärlig.

Nej de har inte lika roligt på läsk, alkohol gör att man blir mer avslappnad och skrattar lättare = trevligare och roligare och smakar gott. Av precis samma anledningar som vuxna dricker. Jag är dock ingen förespråkare för att ungdomar ska dricka men jag tycker inte att det är hela världen om de gör det. Man drack ju själv som ung så det är ju förståeligt att de vill. Sålänge de sköter det snyggt och efter regler så ser jag inget fel i det.
  • Lavish
    MisMatch skrev 2009-07-09 18:49:31 följande:
    Varför tar du förgivet att nolltolerans är detsamma som att inte ha dialog?Vi har nolltolerans, vi följer alla åldersgränserBarnen respekterar de gränserna och tycker det är rätt skönt eftersom vi ger dem skälet att hålla stånd när kompisarna tjatar.De kan skylla på oss så slipper de själva säga att de inte vill dricka eller göra andra olagligheteren bra deal som håller än trots snart utflugna barnjag kna inte nånstans tycka det är ok att låta en tioåring åka moppe, eller låta barn köra bilen (dubbelt lagbrott eftersom barn ska vara bältade och såklart inte får köra bil)vilken dialog har ni?Det är ok att bryta lagen när mamma säger så men om mamma säger ner så får ni inte?Alkohol gör inte livet roligare, barns hjärna är inte färdigväxt och nä känner bara varför?varför måste man ge dem alkohol?De har lika roligt på läsk....Samma med dessa eländes trimmade mopparriskera hela sin framtid...för vad?
    Men vad är det för dialog om gränserna redan är satta? Vad förhandlar ni om då menar du?
  • MisMatch
    Thaleya skrev 2009-07-11 21:19:01 följande:
    Därför nolltolerans oftast betyder en odiskutabel gräns. Ne naturligtvis kunde jag skylla på mamma med när jag var yngre om det vore så. Ja jag kunde ju knappast köra bilen själv när jag var 6 år utan jag satt ju i knät på mamma medan hon körde, sen bodde vi ju ute på landet så inget kunde ju hända. Tycker inte riktigt att det är att bryta lagen på samma sätt då. Sen skulle jag inte vilja köra bil eller åka moppe ensam om jag ska vara ärlig. Nej de har inte lika roligt på läsk, alkohol gör att man blir mer avslappnad och skrattar lättare = trevligare och roligare och smakar gott. Av precis samma anledningar som vuxna dricker. Jag är dock ingen förespråkare för att ungdomar ska dricka men jag tycker inte att det är hela världen om de gör det. Man drack ju själv som ung så det är ju förståeligt att de vill. Sålänge de sköter det snyggt och efter regler så ser jag inget fel i det.
    OM man måste ha alkohol för att kunna umgås avslappnat och ha lättare till skratt bör man nog kanske se över sitt eget alkoholintag

Att ha nolltolerans är att alltid ha en ständigt pågående dialog med barnen om varför de inte bör röka eller dricka alkohol samt ge fördelar av att låta var sak ha sin tid och plats

Samma gäller allt som har åldersgränser
  • Thaleya
    MisMatch skrev 2009-07-12 23:50:37 följande:
    OM man måste ha alkohol för att kunna umgås avslappnat och ha lättare till skratt bör man nog kanske se över sitt eget alkoholintag Att ha nolltolerans är att alltid ha en ständigt pågående dialog med barnen om varför de inte bör röka eller dricka alkohol samt ge fördelar av att låta var sak ha sin tid och plats Samma gäller allt som har åldersgränser
    Jag tror du har fått fel uppfattning av ordet nolltolerans, det betyder att det är punkt slut liksom.

Sen så måste de naturligtvis inte ha alkohol, men de tycker det blir roligare precis som det blir roligare för äldre. Jag dricker omkring två-tre gånger per år och i små mängder men jag tycker alkohol är betydligt roligare än utan om det är fest som gäller.
  • Huskatt

Nu har jag inga tonårsbarn själv, men har en nära kontakt till min systerdotter.
    17 år och lika vild som jag själv var i den åldern.

Och min syster lever i tron att dottern kläder luktar rök, för att andra röker. Att det är kräks på kläder och sko, för att någon annan varit fyllesjuk...osv.

Hon tror det, för hon VILL tro det.

Det är nog en rätt vanlig inställning.
    Och om någon lever kvar i tron att tonåren och skolan är som "när vi själva gick där", då kan jag bara säga att ni har så ruskigt fel.

• Guldrosen
    Huskatt skrev 2009-07-12 23:56:24 följande:
    Nu har jag inga tonårsbarn själv, men har en nära kontakt till min systerdotter.17 år och lika vild som jag själv var i den åldern.Och min syster lever i tron att dottern kläder luktar rök, för att andra röker. Att det är kräks på kläder och sko, för att någon annan varit fyllesjuk...osv.Hon tror det, för hon VILL tro det.Det är nog en rätt vanlig inställning.Och om någon lever kvar i tron att tonåren och skolan är som "när vi själva gick där", då kan jag bara säga att ni har så ruskigt fel.
    Bara för att din syster inte vill se sanningen och att du var vild i den åldern så måste väl inte alla andra ha gjort/göra likadant. Som jag skrivit innan, mina tonåringar dricker och röker inte. De umgås mest med andra som inte dricker. Jag blundar inte och är inte naiv. De har bara inget behov av att supa och röka. De är starka i sig själva och kan stå emot grupptrycket. Vi sponsrar deras körkort bara för att de inte super och röker. Bra morot va'?
  • Barnvagnsmamman
    Guldrosen skrev 2009-07-09 15:04:48 följande:
    Det finns fortfarande inga vetenskapliga tester som visar att det är bra att ge sina barn/tonåringar alkohol. All forskning visar att barn/tonåringar som fått dricka alkohol hemma eller föräldrar som hållt dem med alkohol dricker mer och röker mer.
    Skitsnack, finns inga tester som visar det.
Svar på tråden Låter du din tonåring dricka alkohol?