Thaleya skrev 2009-07-09 06:49:17 följande:
Lady Marmalade skrev 2009-06-17 19:33:32 följande: När jag var liten så körde jag moppe när jag var tio, satt även i mammas knä och fick köra bilen när jag var omkring 6 år och uppåt. Dricka kaffe har det aldrig funnits någon gräns mot, jag har bara inte gillat det, men alltid fått smaka. Alkohol har vi även fått smaka, nått glas om vi var äldre och nån klunk om året om vi var små. Mina föräldrar var jättebra föräldrar och var bra på att sätta gränser och sa alltid att vi skulle höra av oss. Dock så minns de själva hur det var att vara unga och kunde därigenom förstå saker som grupptryck och hur image är viktigt för hela skolgången tillexempel. Jag brukade inte fråga mina föräldrar om de kunde köpa ut åt mig, jag brukade fråga äldre vänner eller killar som jag nyligen träffat och låtsas raggade på endast för att få alkohol. Någon enstaka gång frågade jag mina föräldrar, jag tror jag var 16 år när jag frågade första gången och de tvekade men sa ja och köpte några cider till mig och min jämnåriga syster. Jag tror generellt att man är bättre föräldrar om man pratar med sina barn och kan ha en öppen dialog om alkohol. Att man kan med barnet lyssnande förklara om att man ska dricka med måtta, varva med vatten inte skippa att äta och vad alkohol kan göra med en och hur farligt det är. Bättre att de vet riskerna och att man kan prata med dem öppet och är medveten om att de ringer om de väl går ut någon kväll. Sen finns det naturligtvis gränser, de måste ha nått en viss ålder eller rättare sagt mognad. De måste höra av sig, man ska veta vart de sover eller att de kommer hem en viss tid, de får inte bli för berusade, de får inte gå ut ensamma utan måste ta hand om sig själva. Man är fortfarande en förälder även om man inte ser lika strängt på vissa saker.
Varför tar du förgivet att nolltolerans är detsamma som att inte ha dialog?
Vi har nolltolerans, vi följer alla åldersgränser
Barnen respekterar de gränserna och tycker det är rätt skönt eftersom vi ger dem skälet att hålla stånd när kompisarna tjatar.
De kan skylla på oss så slipper de själva säga att de inte vill dricka eller göra andra olagligheter
en bra deal som håller än trots snart utflugna barn
jag kna inte nånstans tycka det är ok att låta en tioåring åka moppe, eller låta barn köra bilen (dubbelt lagbrott eftersom barn ska vara bältade och såklart inte får köra bil)
vilken dialog har ni?
Det är ok att bryta lagen när mamma säger så men om mamma säger ner så får ni inte?
Alkohol gör inte livet roligare, barns hjärna är inte färdigväxt och nä känner bara varför?
varför måste man ge dem alkohol?
De har lika roligt på läsk....
Samma med dessa eländes trimmade moppar
riskera hela sin framtid...för vad?