• Chokladmums

Fick högt blodtryck efter förlossningen! Nån mer?

Aldrig haft högt blodtryck i hela mitt liv, men efter förlossningen fick jag det, dagen efter! Nån mer som råkat ut för samma och hur gick det sen? Är lite orolig, har det i släkten men känner mig för ung för att få det nu. Först trodde dom det var havandeskapsförgiftning, men det verkar inte så för nu var alla prover bra. Fått blodtrycksmedicin, så man känner sig som 80! Snälla nån som har nån bra erfarenhet eller råkat ut för samma grej?

• Svar på tråden Fick högt blodtryck efter förlossningen! Nån mer?
  • Vår stora lillbebis
    Du frågade inte mig men jag svarar ändå . Jag ligger på 90 och om det inte sjunker så kommer jag få träffa läkare med troligt resultat i medicinering. Enl distriktssköterskan jag går hos o kollar blodtrycket.
    Tack för svar!
    Men då kanske jag borde kontakta vårdcentralen igen, tycker inte jag borde gå med så här högt tryck men de har bara sagt att det är motion och rätt kost som gäller när jag tagit upp det.
  • Rintintin

Vår stora lillbebis skrev 2009-05-18 13:50:07 följande:

Tack för svar! Men då kanske jag borde kontakta vårdcentralen igen, tycker inte jag borde gå med så här högt tryck men de har bara sagt att det är motion och rätt kost som gäller när jag tagit upp det.
    Ja. Med tanke på att hjärt- och kärlsjukdomar är en stor folksjukdom bör de ta det på allvar på vårdcentralen. Märkligt att det är så olika från landsting till landsting. 90 är ju iofs ett gränsvärde, men det är ju för högt i vilket fall.
  • Love5

Mitt tryck låg på ca 170/115 som värst tror jag, så det var en ordentlig höjning. Trycket var något lägre när det upptäcktes på efterkontrollen, vi skulle avvakta och se vart det tog vägen, men eftersom det fortsatte att stiga så sattes mediciner in.

• Soffiloppi

Du är inte ensam. JAg har fortfarande förhöjt blodtryck, på gränsen för att medicineras.

• kokos

Mitt blodtryck har börjat dala neråt, så skönt! Jag har lagt om min kost och går promenader varje dag...

Hur går det för er andra??

• Rintintin
    kokos skrev 2009-06-08 09:41:34 följande:
    Mitt blodtryck har börjat dala neråt, så skönt! Jag har lagt om min kost och går promenader varje dag...Hur går det för er andra??
    Vilket sammanträffande att du skrev detta ! Jag skulle precis skriva att jag idag tagit mitt blodtryck och det var lägre. Trolig anledning - motion och ändrad kosthållning!
  • Rintintin

tillägg: jag blev så lättad att jag nästan började böla hos distriktssköterskan...

• Susiepie

Jag låg ganska lågt under hela graviditeten 120/60 räknask anskesom normalt, men jag fick under slutskedet av förlossningen skyhögt så dom sa att jag låg på gränsen till att kuna få något anfall så jag fick medisin såfort han kom ut det läskiga var att ajg kände inget alls, så jagblev var ganska länge med medicin för att kolla upp det trandate fick jag äta gick ner efter någraveckor...

Med nr två fick jag ligga kvar för säkerhetsskull men då ble det aldrig något riktigt bara svagt förhöjt men dom ville ha mig kvar eftersom ajg själv inte kände av blodtrycket alls!

Livet är fullt av kärlek!
  • Susiepie

DOmsa att det var relativt ovanligt men det händer kroppen kommer i nånslags chock , och det blir samma symptom som havandeförgiftning

Livet är fullt av kärlek!
  • Bubblan76

Har oxå för högt blodtryck.
    Hade bf 8 juni, var till bm 4 juni och då hade jag plötsligt högt blodtryck, efter att ha haft jättebra under hela graviditeten. Blev skickad till förlossningen för lite prover och fick då veta att jag hade lite förhöjd protein i urinen. Jag fick åka hem och sova den natten men fick åka tillbaka dagen efter för ytterligare koll och då blev jag inskriven. Jag grät floder för det kändes så fel.. och då blodtrycket som låg på 160/120 inte gick ner bestämdes det att jag skulle bli igångsatt...ytterligare tårfloder kom.
    Sonen föddes 7 juni och jag har sen dess legat kvar på högt blodtryck, nu 140/100 och jag medicineras för det tills vidare. Enligt min bm så var det inte så ovanligt att man kommer ligga lite högre i blodtryck än innan man blev gravid.

• Chokladmums

Oj, vad många som skrivit nu! Tack snälla! Hade glömt av denna tråden. Mitt blodtryck ligger idag 120/80-85. Har gjort det ganska länge nu. Har dock en tablett om dagen kvar pga min reaktion på allt detta! Läkaren ville på sista kontrollen (i mitten av maj) ta bort medicinen helt men eftersom jag blev så fruktansvärt rädd m dödsångest så lät hon en tabl stå kvar. Ska till husläkaren nu till veckan och ta ett 24 timmars tryck och tabl ska väl bort nu antar jag.
    Jag jobbar som hälsocoach så nu gäller det att ta tag i sitt eget liv också, så lätt att råda andra. Har dock inget viktproblem men ingen motion alls just nu, mer än sporadiska promenader!
    Lycka till alla ni med blodtrycket!

• Skumboll

Gammal tråd och jag ser att du TS fått ner bt men svarar ändå...

Ungefär 5 veckor innan bf började mitt blodtryck öka, hade då ungefär 160/90 under ett par veckors tid. Tre veckor innan bf sköt det i höjden och jag hade som värst 220/135 fullproppad MED mediciner i kroppen! De sa då att det enda sättet att få ner bt var att ta ut lillkillen, sagt och gjort men inte sjönk bt för det. Fick spendera några dygn på IVA och stod sen på flertalet mediciner i ett halvår efter förlossningen innan det var så pass lågt att jag kunde sluta. Har idag något förhöjt bt men känner sällan av det.
    Hade inga andra symptom men de vet inte orsaken till det höga blodtrycket så de klassar det som svår hf ändå.
    Nästa graviditet blir som rolig överraskning...

• cissi02

Jag fick barn för ett år sedan. fick havandeskapsförgiftning 4 veckor förre bf och fick åka in samma dag och skrivas in. blev förlöst efter 5 dagar på bb. hade 3a i protein i kisset och bt var som högst 200/123 sedan vände dom skärmen bort för jag inte skulle se varje gång dom kollade så var nog högre ändå. Nu exakt ett år senare har jag fortfarande för högt blodtryck och kommer nog alltid få äta mediciner. finns ingen ärftlighet i min släkt så vet inte vad det beror på och varför det inte går ner till normalt.

Svar på tråden Fick högt blodtryck efter förlossningen! Nån mer?