• DÖÖV

Antalya eller Alanya

vi är sugna på att resta utomlands till sommaren.. vi är sugna på Turkiet men har fastan melan Antalya och Alanya?? nån som har varit där?? var rekomenderar ni?? vad är det man ska tänka på när man reser till trukitet?? vilken ska jag välja om jag vill shoppa och vill uppleva mycket???
    skriv!!:)

• Svar på tråden Antalya eller Alanya
  • Ciceli

Antalya är Turkiets tredje största stad, med både shoppingmöjligheter och bad. Ett jättemysig citykärna, typ "Gamla Stan" med gränder och mysiga restauranger. Där samsas både den inhemska befolkningen och turister.
    Läsetips:
    www.bortabra.se/Blog-1/Antalya-staden-dar-fordomar-dor.html

Alanya är uppbyggt endast för turister. Ganska articifiellt. Där får du leta ordentligt för att se en äkta turk.

Typ.

• Duckan74

Bara varit i Antalya. Tyckte om den stan och som nån ovan säger, både bad och shoppingmöjligheter finns.

• mammajennifer

helt klart Alanya! förresten så är bussresan bara två timmar och man stannar halvvägs en liten stund.
    Den bästa stranden finns på den bortre sidan av borgen, kommer inte ihåg om det är östra eller västra sidan... dessutom är det lugnare där och det tar inte lång tid att gå in till city...

• Birsen

Antalya om jag ska välj amellan dom två. annars är jag inte så förtjust i någon av städerna och föredrar en mysigare stad som Marmaris eller pyttestaden eller kanske byn det är Icmeler.

• kev2004

Eller kanske rent av Side?

(¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Kevin & Théa ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • kokos
    kev2004 skrev 2009-04-29 22:40:50 följande:
    Eller kanske rent av Side?
    Men snälla Side är ju en liten by bara. Om TS vill ha shoppingmöjligheter så är det ju helt klart Antalya där det även är billigare än i Alanya då Alanya är uppbyggt mer på turismen.

Utanför Antalya har du ett underbart vattenfall, Düden şelalesi. Det går Dolmuş (turkisk buss) dit. Du kan få numret på bussen men nu har jag det inte i huvudet
    I Antalya finns även delfinvisning och vattenpark. Finns även ett litet tivoli.
    Gamla stan i Antalya som någon skrivit är också en mysig plats att besöka för att inte tala om hamnen Ovanför hamnen finns en stor park där de även brukar ha åkattraktioner på sommaren. Där finns också cafe och restauranger.

Undrar du något så inboxa mig om du vill ha mer info om Antalya Jag har bott där....
  • Shirina

Hej.

Jag ska resa till Antalya och behöver några tips från dig som bott där.

Tack för hjälpen

Mvh Shirin

• MrsC74
    kokos skrev 2009-04-30 07:13:55 följande:
    Men snälla Side är ju en liten by bara. Om TS vill ha shoppingmöjligheter så är det ju helt klart Antalya där det även är billigare än i Alanya då Alanya är uppbyggt mer på turismen.

Utanför Antalya har du ett underbart vattenfall, Düden ?elalesi. Det går Dolmu? (turkisk buss) dit. Du kan få numret på bussen men nu har jag det inte i huvudet
    I Antalya finns även delfinvisning och vattenpark. Finns även ett litet tivoli.
    Gamla stan i Antalya som någon skrivit är också en mysig plats att besöka för att inte tala om hamnen Ovanför hamnen finns en stor park där de även brukar ha åkattraktioner på sommaren. Där finns också cafe och restauranger.

Undrar du något så inboxa mig om du vill ha mer info om Antalya Jag har bott där....
    Finns ju massor med shopping i side.
    Side är bra mycket finare och mysigare än både Alanya och Antalya tycker jag.
    Man kan shoppa exakt samma saker där. Finns ju galet mycket butiker och bazarer i Side.
  • kokos
    MrsC74 skrev 2016-02-28 23:41:53 följande:

Man kan shoppa exakt samma saker där. Finns ju galet mycket butiker och bazarer i Side.

Ja 7 år senare lär det ha växt i Side också
  • kokos
    Shirina skrev 2016-02-28 23:37:04 följande:

Hej.

Jag ska resa till Antalya och behöver några tips från dig som bott där.

Tack för hjälpen

Mvh Shirin

Hej.

Vad vill du ha för tips??

Mvh
  • Teresia0407
    MrsC74 skrev 2016-02-28 23:41:53 följande:

Finns jättemycket i Side, massa restauranger, bazarer, affärer, små som stora, stränder och framförallt utflykter! Du kan ju bla åka på dagstur med jeep i turkiska bergen, bada i Green lake osv. Så himla mysigt!! Side är blandat med turker och turister, det man egentligen kanske helst vill ha när man reser? Inte ren turism tänker jag. Vår bröllopsvecka i Side glömmer jag aldrig! Det enda om jag ska bli negativ är att taxin är svår att fånga på kvällen samt mycket påstridiga säljare. That's it.
Svar på tråden Antalya eller Alanya