har han lärt sig gå redan? Isåntfall kan du ju se om det finns en gymnastikgrupp för småbarn i närheten (på tyska "Babyturnen" eller "Eltern-Kind-Turnen" erbjuds ofta av lokala idrottsklubben). Oftast är kravet att barnen kan gå, men inte alltid.
Annars, om du är hemma, kan du ju låta barnet delta i dina aktiviteter, typ diska, städa, lägga saker på rätt plats. Fast det kräver en hel del tålamod och överseende med att inget hamnar där det ska
Inomhusaktiviteter: Vi sjunger rätt mycket, jag älskar rörelsesånger och min son (nu 15 månader) gör rörelserna till sångerna, spelar på musikinstrument och dansar. Annars läser vi böcker, bygger och river torn, kryper upp o nerför möbler, leker tittut med många variationer, målar (med kritor eller fingerfärg)...
Utomhus kan man göra mycket, det räcker ofta att visa barnet saker på vägen och låta det känna och lukta på blommor, stenar, barr etc., leka med bollar, sand...
Om du är intresserad av att kommunicera med ditt barn innan det lärt sig tala kan jag bara slå ett slag för teckenspråk som speciellt inriktar sig för bebisar och småbarn (babytecken). Det använder vi oss av och vi har mycket roligt av att sonen visar oss vad han ser eller hör (eller för den delen tror sig se eller höra), tex bilar, fåglar, katter, hundar, något ätbart... Sök på nätet så hittar du en massa information om det, tex
www6.ur.se/Teckensprakswebben/Startsida/
(sök på ordet "babytecken" så får du en lång lista med olika tecken du kan använda när du talar med ditt barn)