• mama mellitus

min son har fått diabetes!!!

Känner mig lite upp&ner just nu,många tankar som snurrar i mitt huvud,min son 14år har fått diabetes.Att ha få diagnos diabetes är dock ingen dödsdom,vet av egen erfarenhet,har själv diabetes,haft det i 26år,vet att d går att leva normalt.Men kommer ihåg vilken omställning det va,hur jobbigt det var i tonåren,vilka revolter man gjorde,hur less man vart på alla prover&sprutor,ville ju bara vara somn alla andra.Men känner en stor tröst i att jag vet allt om sjukdomen.Just nu ligger vi inne på sachsska barnsjukhus,han e såå jäkla duktig,ifrån att ha varit SÅÅ NÅL&SPRUT RÄDD,till att ta prover 1ggr i timmen till att ta sprutor,dock inte tagit själv än,men d kommer när han känner sig redo.Men känner mig ledsen över att han skulle drabbas av denna sjukdom,hoppades att mina barn skulle klara sig...Men nu tar vi nya tag,tänker positivt....nån annan som har tonåring med diabetes???utbyta tankar&ideer???

• Svar på tråden min son har fått diabetes!!!
  • Netta74

Tyvärr ingen toinåring med diabetes, "bara" en 3- åring med diabetes.

Hoppas att allt går bra, kan tipsa om betamed's mailinglista + att på facebook finns det ett och annat.

• Klinggirl

Hej, jag har just fått diebetes själv. Och leveri ett i princip helt vanligt liv! Inculinbehandlingarna är så bra nu, går man en promnad eller tränar kan man mumsa kaka....det kommer gå jättebra, bara han är lite försiktig när han kommer ha sin alkoholdebut om några år Alkoholen har varit min största fiende....säkner blodsockret snabbt, så är man inte försiktig o äter kan man hamna i koma....

• harvärldensunderbarastefamilj

Har ingen tonåring men blev diabetiker för dryga 30 år sen. o visst var det svårt när man var just tonåring med allt festande osv vänner som kunde äta både det ena o andra. Men det han måste lära sig som du säkert själv har koll på e just hur han isf kommer att reagera på alkoholbiten när det blir dax för den. kroppen tar ju ej emot insulinet undertiden du dricker, blir högt o om man inte har skallen med sig o får för sig att korra då så kan det gå illa. Sen när väl alkoholen börjar gå ur kroppen oftast på morgonkvisten så kommer allt insulin man pyttsat i under tiden...Men som sagt du har säkert dunderkoll på allt sånt här själv. =) Lycka till o e övertygad om att det kommer att gå hur bra som helst

• Rut Blad

Förstår att du tycker det är jobbigt men samtidigt har din son fått den perfekta mamman.

Tänk de 14-åringar som har föräldrar utan koll på diabetes. Du är ju bästa mamman för honom. Du vet alla hinder, problemen och revolterna. Det är ju toppen.

Hoppas det går bra, fjortizar är inte att leka med.

• bara en mamma

Min dotter var 17 år när hon fick sin diagnos och det är två år sedan nu. Jag håller tummerna för er, Vi har haft det tufft många toppar och dalar men som diabetes sköterskan sa hon har jobbat i 25 år och aldrig varit med om något liknande!
    Kram till er

• hemlis

Hej!

Finns en "Icecreamy" här på fl som har en 15-årig son med diabetes.
    Hon delas säkert med sig av sina erfarenheter!

Min äldsta son som är 15 år har tre kompisar som har diabetes, jag känner också alla dom och deras föräldrar.
    Även fast det är en jätteomställning och kanske mycket strul med sockertoppar och dyligt, så verkar dom ha fixat allt väldigt bra.

Hoppas allt går bra!!

Svar på tråden min son har fått diabetes!!!