• Stossan

Vi som plussat i februari 2008 forts. (V)

Vi började vår resa ihop för ett år sen då vi plussade efter många års längtan. En del av oss fick hjälp genom IVF och några på "annat" sätt. Nu är våra barn födda och nu stöttar vi och ger varandra råd om hur vi bäst ska ta hand om våra dyrbara juveler som nu blivit runt ett halvår gamla. Tiden går så fort! 

Födda

Selenea: Flicka, 20/9
    Peki: Pojke, 28/9
    Tic1: Flicka 30/9
    lillawi: Pojke & flicka 7/10
    embla253: Flicka 13/10
    Fjällsippan: Pojke 14/10
    Cakan5: Pojke 14/10
    Stossan: Flicka 19/10
    Primrose: Pojke 22/10
    Selinda: Flicka 22/10
    Pajama: Pojke 29/10
    Carrie: Pojke 1/11
    SysterYster2: Flicka 10/11
    Lycklig 78: Pojke 15/11

Länkar till tidigare trådar:

www.familjeliv.se/Forum-7-139/m38054168.htmlwww.familjeliv.se/Forum-7-139/m34967649.htmlwww.familjeliv.se/Forum-7-139/m29474744.htmlwww.familjeliv.se/Forum-7-139/m32421531.html
    FD Extreme babymaker -numer mamma till Julia född 19 oktober 2008
  • Svar på tråden Vi som plussat i februari 2008 forts. (V)
  • Carrie

Fjällsippan: jag ger den milda havregröten, bvcssk tyckte att att det var bra att göra det eftersom det är gluten i den. Vi ger ännu bara smakisar men lite måste det ju gå ner iaf!
    Fy vad jobbigt med såna nätter!!! Hoppas att det lugnar sig omgående.

Äntligen! 1/11 08 föddes vår son!
  • Carrie

Här är det inte mkt aktivitet, hoppas att allt är bra med er!

• Stossan
    Idag firar vi vår första Mors Dag!

GRATTIS!

Hoppas allt är bra med er andra. Här är allt fint...första risgrynet upptäckte jag idag...kan förklara en ledsen Julia med dålig mage...
  • Lejondrake

Hoppas att ni alla har haft en fin mors dag i solskenet. Det har vi. Vi har haft ett uppehåll nu med sjukdomar & har haft några fina veckor tillsammans som har varit stärkande & kul. Vår lilla tjej har nu 2 tänder som har kommit upp en bit, hon försöker ställa sig på alla fyra men får inte till det än, rullar mest runt. Är väldigt feminin till sätt & rörelser, håller lite kul ut lillfingret när hon äter smörgåsrån. Sist vi vägde henne så vägde hon 6,5 kg så hon är väl på väg upp emot 7 kg nu. Är en glad & "lätt tjej", har oande röstresuser.. det slår lock för öronen ibland när hon drar i sina glädjeskrik. Behöver lite sömn dag som natt fortfarande, men vissa nätter sover hon bra. Jag är mitt uppe i att försöka sluta att amma . Allt bra med oss som sagt & ni får alla ha en bra vecka.. eller tills vi hörs igen!

• SysterYster2

Hej! Det verkar som det fungerar ganska bra för våra små då vi inte behöver vara här inne för att få stöd så ofta. Skönt det!!!

H har sedan ca 2 veckor tillbaka börjat med välling morgon och kväll. Dags nu kanske efter 7 månader. (oerhört envis röken som inte velat ta flaska innan.) Detta gör att hon oftast sover från ca 19-20 och fram till 06-07 på morgonen. Så skönt. Jag brukar ju dock inte vara helt utsövd vid 06 som H men man får passa på att vila när hon vilar middag. Har trappat ner amningen så att det bara är någon gång på dygnet. Känns skönt att slippa faktiskt. Unnade mig ett glas vin till köttet igår kväll!!! Attans vad man var lättpåverkad... Men det var gott.

Ska till bvc på onsdag. Ska bli spännande att se hur stor fröken har blivit. Tror att hon borde ligga någonstans mellan 8-8,5 kg. Hon har börjat röra sig lite mer. Ligger på mage och sträcker upp armarna och trycker sig bakåt. Kan komma långt på det viset... Blir dock lite frustrerad när hon hamnar under fåtöljen och grenslar stolsbenen....

Inga tänder har hon fått ännu men hon kliar väldigt i munnen mellan varven. ALLT ska in i munnen och tuggas på.

Kram till alla!

• Carrie

Håller med SysterYster, det rullar väl på med våra små älsklingar! Har haft förmånen att få träffa både Stossans & SysterYsters små flickor, mkt roligt måste jag säga! Tyvärr har inte Ludvig visat sig från sin soligaste sida när vi har träffats....

• Carrie

{#lang_emotions_flower} Glad midsommar!! {#lang_emotions_flower}

• Stossan
    {#lang_emotions_flower} {#lang_emotions_flower} Trevlig midsommar alla tjejer o barn!
  • Stossan

Här var midsommar alla tiders! Vi klarade oss väldigt bra mellan skurarna.
    Äntligen fick man "lov" att dansa runt midsommarstången med sitt eget barn....nåt man bara längtat efter år efter år...men nu..nu va det min tur!

Julia mår alla tiders. Blev 8 månader på midsommarafton. 70 cm, 7910g o 43 cm runt huvudet. Hon kan nu sätta sig själv...men drar sig framåt o är uppe på knäna o gungar. "Pa" är lampa, "ka" är nog både katt o klocka...även om hon säkert inte menar mamma..eller kanske...så är det så härligt att höra "mamamamamam" från sängen när hon ligger o pratar innan sömn eller när hon är jätteledsen.

Äntligen börjar vi få lite ordning på nätterna. Äter vid 17-18-tiden, ammas vid 19-tiden o somnar sen o sen är hon ledsen vid 22-tiden o då får hon välling. Sen kan hon ligga o gny 1-2 ggr under natten men då går det med napp o en lugnande hand...o sen blir hon jättelessen vid 4-tiden o får bröst..sen sova igen o vakna vid 6-tiden. Då är vi vakna i 45 min...sen välling o somna om. Jag har ställt en tältsäng jämte hennes säng så vid första gnyet på natten går jag in o lägger mig där istället för att springa fram o tillbaka....å så skönt! Är ju riktigt utvilad!

Annars så är man inte bara mjölkkossa längre...efter en veckas nedtrappning till bara två amningar om dagen så kom tant röd igång igen...så nu är man kvinna igen Än vill vi inte ge oss in i syskonverkstaden så vi får väl ta det försiktigt..sexandet funkar väl hyfsat igen..fast de hade inte behövt snörpt ihop mig så väldigt efter förlossningen...

Det va en liten lägesrapport från oss...om både det ena o andra.

• Stossan

Just det ja..har uppdaterat med några bilder under 6-8 månader o 8 månader - ...om nån är nyfiken..

• SysterYster2

Här var midsommar också bra. Var ute i stugen. Höll oss inne då det först var regn och sedan en hel massa knott. Men vi trivdes bra ändå med mat i massor som brukligt.

Jobbade sedan extra på midsommarnatten... Kris på jobbet... Första gången mannen var ensam med Hanna så länge. Gick jättebra. Jag fick tom sova ifred till 13.30 dagen efter. Både mannen och H var på´gott humör. Hon hade fått både mat och rena kläder... De kan visst de där karlarna fast man inte tror det... Han tyckte själv att det var bra för självförtroendet. Pussade extra på Hanna när jag kom hem på morgonen. Tackar gudarna att hon är frisk...

De ringde från jobbet idag igen. Jag var inte hemma som tur var... Vet ej om jag vill jobba extra- Dock bra att få lite tillskott i kassan. Men samtidigt är ju nu den enda tiden jag har riktig möjlighet med gott samvete att tacka nej till jobb...

Kramis!

• Peki

Tittar in en kortis. Kul att höra om er andra och era små . Alla bebisarna växer fint låter det som.

Själv började jag jobba 1 juni och mannen är hemma med C om dagarna nu. Det går bra för honom, men han har fullt upp. C blir snart 9 månader. Han kryper som en blixt och klättrar, görna över och under saker och möbler, och ställer sig upp mot det mesta. Trappor tar han sig uppför utan problem. Vi gör inte mycket annat än kryper efter honom på hans upptäcksfärder och ser till att han inte ramlar och slår sig alltför mycket.

Jobbigast var det första perioden när han kunde ställa sig upp men ännu inte sätta sig, och när han föll handlöst bakåt om han tappade taget . Det var rätt läskigt. Samtidigt måste de ju lära sig att man slår sig om man ramlar och att de måste hålla i sig eller sätta sig på ändan när de tappar balansen så man kan ju inte alltid ta emot dem heller. Det blir en balansgång...

Han verkar helt ha lagt ned projektet att lära sig gå. Jag tror inte han ser behovet, han kan ju ta sig dit han vill och ställa sig upp när det är något han vill se

Han älskar att vara ute på marken och krypa men stoppar samtidigt allt i munnen. Gräs känns OK tycker jag men av någon anledning känns det sämre med mossa haha. Jag har också fått lära mig att tusenskönor räknas som ätliga blommor och tur är det för de är väldigt lockande

På midsommarhelgen var vi ute med segelbåten och det går OK i alla fall, även om han lider av att sitta still mer än han är van vid. Det var ett bra genrep inför semestern då vi ska segla i två veckor. Jag insåg att jag måste ut och jaga rätt på ett par stadiga byxor som han kan slita ut när han kryper runt på bergknallarna.

• SysterYster2

Hanna har gett upp vällingen igen... Envisa unge... Åt välling i ca 6 veckor med hyfsat god aptit men nu är det stopp igen... Ger henne gröt morgon och kväll istället. Går ju an så länge som hon vaknar vid 6.30. Har ju inte lust att göra gröt vid 4-5-tiden. Om hon vaknar så tidigt igen får jag väl testa med välling igen. Funderar på det där med maten. Är ju tänkt att hon ska börja få lagad mat 2 ggr om dagen nu när hon är 8 månader. Får dock inte ihop det. Hon äter gröt ca 07, mellis ca 10, middag ca 13, mellis ca 16 och gröt igen vid 19 innan hon somnar för natten. Pratade med en kompis som hade hoppat över mellanmålet på fm till hennes kille och gett mat istället för de brukade ändå äta lunch vid 11-tiden och sedan mat igen på em. Men vi brukar bara äta lagad mat en gång och det brukar bli vid 13-tiden.... Får väl hoppa över gröten på kvällen och ge mat istället... Vet att det låter veligt men jag vill ju att hon ska få i sig tillräkligt med energi. Hon rör ju sig en hel del, dock ej framåt... , och hade inte gått upp mer än 300 g på 5 v sist vi vägde henne. Hon ser dock inte mager ut.

• Stossan

Hinner inte skriva så mycket..men SysterYster...jag frågade just om lagad mat 2 ggr när vi va på bvc vid 8 månader...Hon sa + dietisten hade oxå sagt...att man behöver inte ge det..det kan vara snärjigt att få ihop det. Så här får hon lagad mat 1 ggr om dagen...nån gång två...

• SysterYster2

Tack för det stossan... Då kan jag ta det lugnt... Får vi till två gånger så får vi mao....

• Carrie

Ang. maten så gör vi såhär: ngn gång mellan 7.30-9.00 är det gröt, lunch vid 11.30-12.30, mellis vid 15, middag mellan 17-18, gröt senast 19.30. Vi hoppar alltså mellis på fm för jag tyckte att han åt så lite till lunch & blev då gnällig på em & det mellanmålet räckte inte till för att han skulle bli nöjd.

• Stossan

Hejhej! En liten rapport så här mitt i sommaren.
    Julia är hela 9 månader nu. Har övergett ålandet mot krypning...är överallt o utforskar. Idag fick hon syn på mina ljusstakar på den låga tv-bänken...sträckte sig efter dem men lyssnade på ajaj. Har inte barnsäkrat nåt egentligen...förutom farliga grejer...vi får väl se hur det går.
    Sömnen är väl det lite si o så med för tillfället. Vaknar på nätterna...ibland klarvaken o pigg ibland ledsen. Svårt även att veta hur ibland om hon ska sova en eller två gånger på dagen...då blir det ju tyvärr att hon behöver ta en stund vid 17-tiden...inte så bra. Men men..det ger sig....hon är väl kanske i skarven där om hon behöver sova två gånger eller inte.
    Visar mer humör nu...kastar sig bakåt om hon blir sur...men är fortfarande övervägande glad. Härligt när det vinkas o klappas händer...
    Det är skönt att ha sambon hemma...de här tre veckorna av hans semester som gått har varit bra för honom...o nu har hon kommit upp i en roligare ålder som han tycker...att man får gensvar o kan busa på ett annat sätt. Igår åkte jag faktiskt in till stan på kvällen...vi har uppträdanden på torget i stan...så det va första kvällen hemifrån. Visst..hon sov halvtomhalvt när jag gick....men va vaken när jag kom hem...men de hade det så mysigt så...

Hoppas ni andra har det gott i sommarsverige!

• Stossan

**uppdaterat fotogalleri**

Svar på tråden Vi som plussat i februari 2008 forts. (V)