• Lenagbg

metformin

har vart hos läkaren idag och han skrev ut metformin direkt till mig utan problem , jag hade min journal från sahlgrenska , där står allt om min pco och vår ivf.

så han behövde inte fråga mig mycke. ska testa metformin fram till hösten , skall på återbesök i september.

ska äta 3 st a 500 mg ..
    varje dag men stod inget om att börja med 1 st och sen trappa upp , trorni verklingen jag ska tre direkt med tanke på biverkningarna som magbesvär??

tar den första kl 8 på jobbet .. sen äter jag lunch 11 30 .. middag hemma 17 -18 i vanliga fall. blir det för tätt då??

• Svar på tråden metformin
  • made83

jag trappade upp från en halv vid varje måltid (3 gånger/dag) sen tog jag en hel morron resten halva, sen morron och lunch hel och kväll halv...osv..jag kände inte av så mkt av biverkningarna mer än att jag var lite lös i magen första dagarna..nu är det inga problem...

jag tycker inte det är för tätt det du tänkt ta man får känna efter lite hur det funkar och så..

Buildings burn, people die, but true love is forever...
  • Lenagbg

visst sa läkaren 3 men kanske ska 2 bara första veckan så magen får vänja sig lite.

en till frukost och en till middag

• Jonzonskan

När jag åt Metformin så trappade jag också upp. Jag blev lätt illamående till att börja med och det är väl en ganska vanlig biverkning. Men sedan gick det bra även om jag inte kunde tänka mig att äta vissa saker som jag äter i vanliga fall...

• Lenagbg

har ätet metformin sen i tisdags än går det bra, doktorn sa 3 tabletter om dagen men jag äter 2 tabletter än så länge så magen får vänja sig först.

lite biverkningar har man ju fått men inte så farligt att man kan stå ut , det går ju över sen , Hoppas jag
    lite illamående och lite gaser .

• babyblue68

Hej, jag ska med ganska stor sannolikhet börja med Metformin innan sommaren. Vi planerar för ett syskon till våran dotter, och inte förrän nu har en läkare upptäckt att det är PCO, andra läkare har bara tyckt att det varit konstigt att ingen utrett, men sen så händer inget mer liksom.
    Till hösten ska vi starta med syskonverkstan och kommer ta IVF till hjälp, vi tog hjälp utomlands förra gången då vi inte kan få barn på normal väg.

Känns så jäkla typiskt. Först har man oregelbundna menstruationer, ingen ägglossning (måste ta hormonspruta för det), ganska troligt PCO och sen kan vi inte bli gravid på normal väg. eller ta jag hormonstimulerande medel så kan jag bli gravid på normal väg, men då kan inte sambon göra mig gravid. Alldeles för lång och känslosam resa. Men är glad för att det finns hjälp i dagens läge.

• LillaLilli

jag började ta mina tabletter igår. jag fick order om att börja med en om dagne och sedan öka på.. de sa både hon som skrev ut det till mig och hon på apoteket,. men det är ju inte "farligt" på något vis att börja med 3.. det är bara att trappa ner om man börjar må dåligt. man får känna sig fram sas det.

• krisscross

Jag fick köra på emd 3 tabletter om dagen emd en gång, det var några veckor sedan nu. Magen har ju vart dålig, men inte "okontrollerbar", om ni förstår vad jag menar ;) Sen är ju det oftast övergående besvär sägs det.

Lycka till

Svar på tråden metformin