• AngelEye

    Farligt att tina mat i varmvatten? + en till fråga

    Mor min skäller jämt på mig när jag tar upp mat från frysen och tinar det i varmvatten för att snabbt kunna börja med matlagningen. Hon säger att man kan bli sjuk som sjutton, trots att jag aldrig blivit det. Är det sant att man ska tina i kallvatten, eller är det okej med varmvatten om man tillagar det direkt efteråt?

    och sedan min andra fråga:
    Vilka kryddor passar egentligen till vilken mat? Vi kör alltid på samma kryddor här hemma och har aldrig riktigt exprimenterat då vi är rädda att sabba maten.
    Vad kan man ha för kryddor till:
    Kyckling? Nötkött? Köttfärs? Torsk? Lax? Korv? Bacon?

  • Svar på tråden Farligt att tina mat i varmvatten? + en till fråga
  • Fråga Kocken

    Hejsan
    Din mor har rätt, man ska inte tina mat i varmtvatten. Bakterier älskar varmt vatten. De växer som bäst i en temperatur av 40 grader, men de flesta bakterier växer mellan 20 - 60 grader. Jag rekommenderar dig att tina maten i kallt vatten eller allra helst ta ut maten ett dygn innan och låta den tina sakta i kylskåpet. Viktigt när du sedan lagar maten är att den kommer upp i hög temperatur så att eventuella bakterier dör. De flesta bakterier dör vid 80 grader.

    Din andra fråga är rätt komplex då man kan variera kryddningen beroende på hur man väljer att tillaga maten. Jag ska ge dig några tips till varje råvara. Du får fråga igen om du vill ha mer utförliga recept. Ett tips är att titta lite på veckomatsedlarna så kanske du får lite fler ideer och inspiration.

    Kyckling- gott med currypasta, kokosmjölk ev lite ingefära och färsk koriander.
    Nötkött- Beror helt på om det är en gryta du är ute efter eller en biff som te.x biffstroganogg som är god att krydda med lite dijonsenap och timjan. En gryta är god med tomat (puré och/eller krossade tomater), buljong, vitlök och örter.
    Köttfärsen- tomat, vitlök och oregano eller mexikanska kryddor som paprika, spiskummin, chili, koriander och citron.
    Torsken är god att laga med tex gremolata som är persilja, citronzest (skal) och vitlök.
    Korven- den klassiska korvstroganoffen med tomatpuré kan man tillsätta lite paprikapulver och timjan till. En klar korvgryta är god med olika rotfrukter, lite pepparrot och persilja.
    Bacon- som i sig har en god rökt smak är god tillsammans med de flesta örter och vitlök eller varför inte lite dijonsenap och persilja/gräslök.

    Ett annat tips är att den mesta maten får en godare smak om man tillsätter lite buljong av något slag.
    Hoppas att dessa små tips hjälper dig på vägen, annars får du återkomma med fler frågor. Lycka till!

Svar på tråden Farligt att tina mat i varmvatten? + en till fråga