• Nike68

Hur fungerar Pergo?

Jag är nyfken på hur Pergotime fungerar. Jag har normal och regelbunden ägglossning men fyller 41 i sommar. Det går trögt med att försöka få till ett syskon till "Lillan" som kom förra sommaren. Lillan blev till snabbt hösten -07, men denna gången går det trögt. Vi har försökt i 5 mån nu men det vill sig inte än. Jag vet att det kan ta mycket längre tid än så, det kanske rentav aldrig sker men...min fråga är: Kan Pergo "hjälpa till" även om man har regelbunden ägglossn?? I så fall hur?? Är det svårt att få det utskrivet?? Ska till gyn i slutet på maj p g a att jag haft så kraftig PMS sedan jag slutade amma. Är det något jag kan ta upp med henne? Tar de hormonprover först då eller?? Ja, som ni märker behöver jag lite info!!!

• Svar på tråden Hur fungerar Pergo?
  • Cissi28

Hmm...kan inte svara på alla dina frågor men jag kan i alla fall börja :)

Jag åt pergotime vid båda mina lyckade graviditeter. Innan har jag haft mycket problem med missfall och utomkvädeshavandeskap plus att det tagit lång tid emellan graviditeterna. Vid några tillfällen har de kollat ägglossningen med blodprover och jag har bra värden på det så jag ägglossar troligtvis regelbundet varje månad.

Första gången jag fick pergotime fick jag lägsta dosen, en tablett om dagen, ägglossningen kommer lite senare under cykeln men i alla fall två ägg blev befruktade och fäste den gången. En tillbakabildades innan vecka 12, den andra klarade sig hela tiden ut och är vår lilla tjej som nu är tre år.

När vi började försöka skaffa syskon till henne så försökte vi i drygt ett halvår innan jag fick tid hos kvinnokliniken och då fick jag genast pergotime utskrivet. Troligtvis för att jag redan ätit det en gång med så bra resultat. Det tog sig på andra kuren med lägsta dosen och även denna gång blev två ägg befruktade. Båda stannade kvar och de två tjejerna föddes i september förra året.

Blev en liten uppsats men jag hoppas du fick lite svar på dina frågor. Men det bästa är väl att fråga gynläkaren när du kommer dit. Har de kollat din ägglossning med blodprover tidigare så är det kanske inte några problem att få tabletter. Men det kan ju lika gärna varier mellan olika sjukhus hur man resonerar i frågan. Jag gick i Falun på Kvinnokliniken och har som sagt inte haft några problem att få några tabletter.

Lycka till. Hoppas du får fler bättre svar.

• Nike68

Cissi28;

Ok. Men du hade alltså också regelbunden ägglossning?? På vilket sätt hjälper Pergon mot missfall och utomkveds?? Person kan alltså användas i annat syfte än att stimulera till ägglossning??

• Cissi28

Nja, den hjälper väl inte mot missfall och utomkvädeshavandeskap. Men min kropp verkades behöva en liten "puff" för att få äggen att mogna ordentligt och fästa där de ska . För att motverka missfall har jag vid båda graviditeterna tagit sprutor med Fragmin. Det är blodförtunnande och kan väl hjälpa till att förhindra att man får proppar i den nybildade moderkakan. Men allt babbel om missfall och sånt var väl egentligen lite OT. Blir gärna så när jag ska berätta om hur vi har haft det ;)

Har du provat att söka i forumet efter mer om pergotime? Tycker mig ha sett rätt många trådar om det genom åren.

Svar på tråden Hur fungerar Pergo?