FallenAngel,
Vad tråkigt med ditt missfall.
Jag har 3 missfall i bagaget, haft cerklage i 2 av graviditeterna (men det sattes nog in för sent den innan detta, för jag fick sammandragningar och missfall i v22) nu är jag i v17 och fick cerklage förra veckan och allt känns bra än så länge!
Nej - det gör inte ont, man är antingen sövd (första gången var jag sövd) eller ryggbedövning (denna gång) och jag föredrar nog ryggbedövingen! Skönt att slippa bli sövd och skönt att ha "koll". Efteråt har jag heller aldrig haft speciellt ont.
Läkaren sätter ett band runt livmoderhalsen, så högt upp han kan, sedan syr han ihop livmoderhalsen med stygn under bandet, detta ska fungera som stöd när livmoderhalsen inte orkar hålla emot. Detta är vaginalt cerklage, det finns en annan sort också, men det är ovanlig i sverige, det sätts genom en bukoperation innan man blir gravid och görs väldigt sällan, det är väl i första hand om vanligt cerklage inte fungerar.
Vad jag har förstått vill inte alla läkare sätta cerklage, en del har inte fått det, andra har fått kämpa för att få det, och det finns ju inga garantier. Riskerna är infektioner först och främst, eller sammadragningar orsakade av irritationen cerklaget kan medföra. Så risken för missfall finns men den är inte stor. Man får ju väga riskerna mot varandra...
Men det finns många som fått barn tack vare cerklage, tyvärr kan man ju inte bestämma själv, utan läkaren gör bedömningen...boka tid för ett samtal inför nästa graviditet...
Jag förstår att det är svårt att våga igen, jag är livrädd! Men på något sätt klarar man det ändå, vi är alla starkare än vi tror!
Titta in på den andra tråden, jag ska kolla länken, där finns det många super bra exempel på när det lyckats :)
Och den tråden har funkat som en slags life saver för mig, man kan alltid fråga, prata av sig och få stöd och råd...
Kram