• sockervadd1

Få barn och bo utomlands?

Här i Sverige talas det så mycket om vikten av att vara mycket med sitt barn iallafall första året men hur är det utomlands med så kort mammaledighet?

Hur hinner mamman bekanta sig med sitt barn på kanske bara två månader?

• Svar på tråden Få barn och bo utomlands?
  • vivexa

Ja vi har det bra i Sverige...men kvinnor i andra länder som börjar jobba tidigare träffar ju barnet resten av tiden, alltså efter jobbet och på helger...jag tror inte det påverkar mamma-barn-relationen enormt mycket faktiskt..?

• sockervadd1

Men varför är det sådant omtalat ämne här i Sverige undrar jag.
    Att man ska knyta an..

vivexa skrev 2009-05-06 19:00:09 följande:
    Ja vi har det bra i Sverige...men kvinnor i andra länder som börjar jobba tidigare träffar ju barnet resten av tiden, alltså efter jobbet och på helger...jag tror inte det påverkar mamma-barn-relationen enormt mycket faktiskt..?
  • vivexa

Ja...vi har tid över att tänka på sånt kanske?

Nej men allvarligt, pratas det verkligen så mycket om det? Tycker det pratas mest om hur viktigt det är att även pappan är närvarande.

• utlandsmamma

Visst kan man knyta an med sitt barn aven ifall man endast ar hemma i 3 manader. Sjalv var jag hemma heltid 3 manader och sedan pa halvtid tills Freja var 6 manader gammal.

Hon bytte inte miljo efter denna tiden, det ar mycket mera vanligt att man har en nanny utomlands vilket jag tror ar mindre stressigt for det lilla barnet an vad dagis ar nar de ar sa sma.

Det betyder att barnet ar hemma hela dagarna, dock med en annan person an sin mamma. Jag tror inte det spelar nagon storre roll vem det ar som tar hand om barnet sa lange som det ar en och samma person och en person som ger barnet 100% upparksamhet och trygghet i livet. Vi spenderar all tid efter jobbet och alla helger med vara tre barn. For oss fungerar det super och jag tror inte det ar negativt for ett litet barn att ha tre personer istallet for tva som ger dem karlek och trygghet i livet.

Anna

• utlandsmamma

Maste saga att den artikeln var valdigt "mork" sa negativt upplever jag inte det i England. Har aldrig hort att nagot barn strypts pa dagis!! och inte ar dagis till for barn endast med speciella behov.

De dagis som mina barn har gatt pa har varit superbra och de har varit "billiga". De flesta skolor har dagis som ar helt gratis fran de att barnen ar 3.5 ar gamla.

Fast visst ar det inte det lattaste att fa barn och vara gravid i England och ja dagis ar dyrare har, fast a andra sidan betalar man lagre skatt.

Har man en lag inkomst far man hjalp med att betala dagisavgifterna eller sin nanny, vilket jag tycker ar positivt for inte alla vill ha sina barn pa dagis.

• Karinski

Bor i London och manga mammor valjer att vara hemma betydligt langre an 6 manader och sa lever man pa en lon. Jag har snart varit hemma i snart 3 ar...sa vi ar nastan helt fastknutna nu, jag och sonen

• PetraMunchen

Jag bor i Tyskland och här har de gjort om systemet 2007 så nu får man ett års betald ledighet men max 1800 € i månaden före sjukförsäkring (kostar ca 600€ i mån) så man blir ju inte direkt rik på att gå hemma. Eftersom jag tjänar mest var jag dock bara hemma i 7 månader och nu är min man hemma tills vår lilla är 14 månader. Dock går han hos dagmamma 3 dagar totalt 10 timmar i veckan sen 2 veckor tillbaka. Fast vi skulle klara oss på min lön om vi ville så båda behöver ju inte jobba eller så. Skattesystemet gör det fördelaktigare om bara en jobbar och man har barn.

• Little J

Brojer;
    jag reagerade också på detta, kändes inte direkt relevant att nämna en sådan sak. Fast annars tycker jag artikeln visar på en bra översikt hur det är i olika EU länder idag.

Karinski;
    just som du beskriver känner jag flera (engelska familjer) som löst sin situation. Många väntar även sent med att skaffa barn för att trygga sin ekonomi och boende först.

• shanghaibaby

Jag och min man bor i Kina sedan 3 år tillbaka. Våran dotter är nu 10 mån och jag är hemma heltid med henne plus att vi har Nanny/Made som kommer varannan dag. Det funkar jättebra och jag är hemma för att jag inte hittat ngt jobb ännu. Men gud vad jag längtar efter att få något "vettigt" att göra om dagarna. När Nanny kommer skiner dottern alltid upp och hon följer henne när hon städar och sedan leker de både ute och inne. När hon går hem vinkar dottern hejdå och så är det inget mer med det. Jag tror att så länge föräldrarna är trygga och stabila så spelar det ingen roll om man har en xtra person som tar hand om sin lilla.
    Vår dotter har varken blivit mammig eller pappig utan det går bra med vem som helst. 1 dag i veckan har vi free time och maken och jag går ut och äter middag och dricker goda drinkar. När vi kommer hem sover dottern och det har inte varit några problem för Nanny att lägga henne, det kan ju vara kritiskt annars.
    Bondning mellan mamma-barn sker ju under så lång tid så det är nog inga problem att bara vara hemma en kort tid innan man går tillbaka till jobbet.
    Men visst är det en fin gräns mellan dig och "The other mom" om man har en Nanny och är borta mycket.

• ZozoDeLux

Jag bor för närvarande i Luxemburg; här har man totalt 11 manaders mamma/föräldraledighet, sedan kan mannen ta ut 5 manader. Alla har ut samma ersättning, runt 1800 euro/manad + barnbidrag etc. (Under förutsättning att man arbetat ett ar i landet)
    Barnomsorg är hyfsat enkelt att fa tag pa om man skriver in sig i tid.

Visst, i Frankrike är det inte sa enkelt men kanske inte fullt sa svart som de beskriver situationen heller. Det är klart - har man aldrig arbetat i landet sa blir det knorvligare.. men är det inte sa i Sverige ocksa??

• ZozoDeLux

Anknytning är säkert bra och sa men jag tycker det verkar som om det överdrivs hemma en aning... Barn i alla andra länder mar ju inte daligt av att vara hos dagmamma/dagis och i Sverige ska man inte ens kunna köra med framatvänd vagn under promenader...?

• malinkat

Men visst har du rätt i att anknytningsdiskssionerna är mååååånga och långa, finns dem som tycker att man ska vara med sina barn jämt. Fick höra att jag var en dålig mor med anknytningsproblem för att sonen var en vecka hos farmor när han var ett.....

• ZozoDeLux

Men jisses da! Barnen maste ju fa kontakt med resten av samhället med... det är ju det de ska leva med, inte med föräldrarna. Ok, överdrifter pa det hallet är väl heller inte bra - men lite far man väl tänka själv!

• malinkat
    ZozoDeLux skrev 2009-06-15 11:16:54 följande:
    Men jisses da! Barnen maste ju fa kontakt med resten av samhället med... det är ju det de ska leva med, inte med föräldrarna. Ok, överdrifter pa det hallet är väl heller inte bra - men lite far man väl tänka själv!
    Men precis! mina barn gillar att vara hos andra människor också, sonen ser det som ett äventyr att sova hos mormor eller vara på stan en dag själv med sin kusin.... och dagis älskar han! Och som sagt, de ska ju inte bo hemma jämt eller?
  • Exelle

Jag bor i Tyskland och här är barnomsorgen fortfarande så dåligt att många kvinnor är "tvungna" att stanna hemma i tre år, eftersom Kindergarten inte tar emot yngre barn.
    I större städer har detta börjat ändrats, men för oss på landet händer det ofta att man blir fast hemma efter att man har fått barn. För om man har flera barn och en av dem börjat i skolan, så kommer de hem vid lunchtid eftersom det ej heller finns fritidshem här! Nu börjar dock många skolor att erbjuda "heldagsskola" vilket innebär att de kan stanna till t ex kl. 13.00 eller kanske t o m till kl. 16.00.
    Trots det, har jag inga större chanser att hitta jobb, med två skolbarn och två dagisbarn...

Har man alltså ingen mormor eller farmor som kan ställa upp, ser det illa ut!

• Nillax

Jag bor i Australien och fick "hela" 8 veckor betald foraldraledighet av mitt foretag! Australien har ingen betald foraldraledighet sa det ar upp till varje foretag vad de erbjuder...sallan mer an 3 manader men alla har garanterat sitt jobb att ga tillbaka till efter 12 manader.
    Vi planerade for detta sa jag kunde vara hemma ett ar men tyckte inte det rackte sa ar fortfarande hemma (dottern ar 16 man).
    Jag hade garna jobbat halvtid nu men det finns inga dagisplatser lediga om man inte vill ha 5 dagar i veckan och eftersom det ar dyrt sa hade det ekonomiskt sett blivit plus minus noll.
    Nu till saken, tror absolut inte att mamma-barn anknytningen ar samre an vad de ar i Sverige. Ganska ofta tar mor eller farforaldrarna hand om barnet nar foraldrarna jobbar.

• tulpaner

I Österrike där jag bor har man förläldrapenning i max 3 år (finns olika varinanter att välja mellan)- med 2 år med uppsägningsskydd från arbete. Jag tycker man får gå på magkänsla, hur det känns, om man inte vill vara hemma längre tid (eller kan- pga landet där man bor...) är det väl bättre att lösa det på annat sätt. Barn är ju så olika oxå, vissa verkar behöva extra stimulans, medan andra är lugnare o tillfreds med att ta det lugnt hemma. Men... Sverige är verkligen kanon när det gäller föräldrapenning o barnomsorg, är inte för inte som Sverige tas som förebild i många frågor. Höga skatter- visst, men man får mycket för det också....

• Ragnar

På Island har man 3+3+3 månaders system. Men i de flesta fall tar mamman 6 månader och sen har pappan 3 månader även om det är många pappor som inte är hemma i 3 månader.
    Här har det disskuterats en hel del om anknytning och liknande. Men jag har aldrig hört att det har handlat om att man måste vara hemma länge med sitt barn utan andra saker. Som att mamma måste få hjälp om hon drabbas av förlossningsdeppresion eller liknade (det har även uppmärksammats att pappor kan drabbas av detta) och att man får hjälp om man får andra problem de första månaderna.

Svar på tråden Få barn och bo utomlands?