• Xgirl83

    Vi från "Första barnet i november 2007" - del 7

    Såg att förra tråden hade stängts.

    Bluna = Elsa 20/10 (BF 7/11)
    am zandra = Noah 2/11 (BF 24/10)
    Reyngirl = Sierra 9/11 (BF 12/11), Caspian 12/1 -09
    CarlAstrid = Elias 10/11 (BF 8/11)
    X-girl83 = Selma 16/11 (BF 14/11)
    Skorpiona = Vidar 23/11 (BF 26/11), Tor 30/11 -08
    Lindispindis84 = Oliver 24/11 (BF 16/11), Ella & Emanuel 9/4 -09
    Ain = Miriam 26/11 (BF 20/11)
    Solstice = Alexander 28/11 (BF 22/11)
    Blemmert = Lisa 30/11 (BF 29/11), Lillebror (el syster) BF 3/6 -09

    Am_zandra: Se vad som kom med denna gången!

    Jag har inte startat nån ny längd- och vikttråd, vet inte om det finns intresse för en sådan längre?

  • Svar på tråden Vi från "Första barnet i november 2007" - del 7
  • CarlAstrid

    Hej på er alla!

    Vi har haft fullt upp här!! Men jag ville bara hälsa lite kort...

    Grattis Ain! Håller tummarna för att det går vägen då...

    Och synd att det inte gick vägen den här gången xgirl, men det är som du säger, det var tur att du fick reda på det så pass snart...

    Här bakas det också bebis Tog ut spiralen i förra veckan så nu är det varannan dag-sex som gäller i ett par veckor så kanske det går vägen Gissa om Emil är lycklig! Kanske blir det en medelhavsbebis?

    Vi åker ju på medelhavskryssning imorgon! (Tror jag skrev om det förut, vi blir bjudna på detta, skulle nog själva inte ha råd med det) Ska blir jättekul. Måste dock åka hemifrån vid 4 inatt för att hinna med flyget. Får se hur det går för Elias med det...

    NI får ha det bra så länge så hörs vi i nästa vecka, måste packa vidare!! Kramar

  • Lindispindis84

    xgirl: Ush vad tråkigt, men som de andra har skrivit så var det ju bättre att du fick reda på det så snart.
    *Kramar*

    Men zandra vännen, vad jobbigt du har det med allt som du får vara med om hela tiden! Du är verkligen en kämpe!!

    Carlastrid: Men åh, vad härligt med medelhavskryssning! Hoppas ni får det riktigt kul och passa på att njuta massor!
    Hoppas det inte blir för jobbigt med Elias.
    Lycka till med medelhavsbebisen

    Här rullar det på, vissa dagar går lättare än andra.
    Det är ganska påfrestande när både Emanuel och Ella gnäller samtidigt, plus Oliver.. och man har ju bara en famn... det går liksom inte ihop.
    Och Ella som är så himla mammig just nu. Det är verkligen bara jag som får natta eller trösta henne. Lite jobbigt.
    Det positiva är att de alla somnar ganska tidigt, bebisarna brukar somna runt 21-21.30 för natten och vakna vid 04-05 för att äta.
    Emanuel har än så länge inte sovit en hel natt men Ella har gjort det några gånger. Fast vi fick ju inte ut något utav det ändå eftersom Emanuel vaknade som vanligt

    Är det någon utav er som hade kräkbebisar?
    Alltså som kräktes i princip nästan hela tiden.
    Ella kräks hela tiden, så fort hon har ätit eller så fort man lyfter upp henne. Eller när hon sitter upp i knät.
    Jag har hört från olika håll att det inte är bra för barn under 2 år att kräkas, men på BVC säger de hela tiden att det bara är överskott som kommer upp. Men jag tror inte det för hon kräks verkligen hela tiden alltså.
    Jag vet inte om jag ska ta upp det igen när vi ska dit nästa gång, vår bvc-tant kommer bara säga att allt är lugnt så länge hon går upp i vikt.
    Men vad ska man gå efter egentligen?

  • lunaria

    CA: inte lite avis heller på dig . tänk att bli bjuden på en sån kryssning, va härligt . en sån där som jag antagligen hade behövt just nu . hoppas det går bra med Elias, det var ju lite tidigt att gå upp, men han somnar säkert på vägen. hoppas på en medelhavsbebis nu då .

    lindispindis: Noah kräktes ganska ofta, men inte hela tiden och det låter ju inte helt bra. jag vet inte, men inte ska de spy varje gång?? ta upp det igen med bvc och säg att det oroar dig ändå eftersom det händer såpass ofta. förstår att det inte kan vara lätt med tre stycken, vilken liten klängis till dotter du fått också. var ett tag sen jag var inne på din bdb, men jag antar att de växt en del?? härligt att ni får sova en del timmar på natten .

    vet inte alls om jag fick nån äl denna månad. brukar känna av det så tydligt, men inte då. kanske får nöja oss med att bara ha lilla Noah, men han är ju underbar . han har ju börjat babbla mer och mer. hur mycket pratar era barn nu?? snart är ju sommaren slut tyvärr så vi funderar på det här med dagiset. vet inte om man ska vara med första dagen och kolla så allt funkar bra, tror ni man får det??

  • Xgirl83

    Lindis: Det låter ju inte helt normalt att hon ska kräkas SÅ mycket? Fast jag är ju ingen expert på det där, och man tycker ju att BVC borde ha erfarenhet om ifall det var något fel när barnen kräks så mycket. Men de säger mycket konstigt där också och ibland (ofta) måste man stå på sig. Jag förstår att det går upp och ner med tre så små barn. Men så länge det inte BARA går "ner" så är det nog helt normalt och övergående. Om det nu är till nån tröst... Är det bättre mellan dig och Mattias nu?

    CarlAstrid: Vad kul med fler barntillverkare! Jag är inte ALLS avis på er semester!! Hoppas ni får det jättetrevligt, fast du lär väl ändå inte läsa detta förrän ni är tillbaka.

    Zandra: Det blir nog en liten bebis till så småning om för er. Om ni får 3-4 år emellan så är det ju inte så himla långt isär heller, det finns ju många fördelar med det också tror jag. Jag tror syskon har stort utbyte av varandra oavsett åldersskillnad, men kanske på lite olika sätt bara. Men sen har man ju ändå en dröm om hur ens familj ska se ut, jag vill ju också få till ett syskon nu snart. Samtidigt känns det skönt att inte få barnen supertätt och om det inte vore för att jag längtade mycket så hade det gärna kunnat få gå några månader till innan det tog sig.

    Jag känner mig lite gladare idag, blev faktiskt lite deppig av missfallet. Trodde inte jag skulle reagera så. Men det är en så tom känsla i det hela. Och sen nu blev det ju mycket krångligare för nu måste jag gå upp och jobba heltid under graviditeten för att jobba upp min SGI, och Selma måste då gå på dagis heltid. Så det blir en rätt stor påverkan på familjen av detta lilla missfall.

  • lunaria

    x-girl: jobbigt att du blev så ledsen, men jag förstår dig. minns att jag blev ledsen efter mitt första också, man tog för mycket för givet och tankarna hade gått igång. det är ju också om man känner att man fått in en perfekt tajming på det hela som gör det ännu värre om det slutar i missfall. *kramar om*

    jag har gått med en bebislängtan sen april förra året och denna gång var det så bra tajming att få bli gravid, men med allt som sätter käppar i hjulen så kanske det helt enkelt inte är meningen att få ett syskon till Noah. konstiga tankar kanske, men så känns det iaf, känns som man kämpar o kämpar till vilken nytta då?? dessutom har min längtan blivit så stor att jag nästan gråter när jag ser en gravid eller nyfödd och det är absolut inte jag . vi försöker väl nå't år till sen blir det nog inte att försöka mer, orkar nog inte med det rent psykiskt.

  • Reyngirl

    Lindis: Nu ammars ju du men det finns något som heter Nestragel som man köper på Apoteket och blandar i vattnet man gör ersättning med. Vet inte alls om det kan funka att göra med bröst mjölk eller om du är "villig" att offra några mål bröstmjölk för att hon inte ska kräka så mycket.
    Nestragel gör så att maten blir lite fastare och inte kan slinka upp lika lätt. Det kan vara så att Ellas magmun inte sluter tätt riktigt och då kommer det lätt upp igen.
    Går hon upp i vikt som hon ska?

    Zandra: Jag tror också att det kommer bli en bebis till för er del Förstår att det känns jobbigt, du kämpar verkligen i motvind hela tiden Nångång tycker man ju att vinden skulle vända för dej/er. *kramar*

    Xgirl: *kramar* Missfall är ledsamt! Även om det var första försöket så hinner man ändå få drömmar och funderingar kring det. Svårt att du måste gå upp till heltid nu också.

    CA: Din lyxlirare Hoppas att ni får en härlig resa! Du hade gärna fått packa ner mej i väskan

    Vi håller på att möblera om här hemma. Barnen ska få dela på det sovrummet vi har haft och vi ska ta det som varit Sierras sovrum Hittills har vi lyckats få in deras sängar och en byrå Vi ska måla om i vårt nya rum så det tar nog tills helgen innan vi är helt klara med allt flyttande och möblerande. Det ska bli spännande att se hur det går nu när lilleman ska sova "själv" (utan mamma eller pappa precis i sängen bredvid hans, redo att ge napp när han tappar den). Och ännu mer spännande att se hur dom klarar av om den andre skriker
    Jag är helt ofantligt slut efter denna jobbveckan som varit. Hela helgen hade jag alla dom tyngsta vårdtagarna Min kropp säjer verkligen ifrån nu... Har jobbat från sön-tors, var ledig i fredags och jobbat lör-mån. Är fri imorron sen har jag "bara" 3 dagar kvar med dags-pass sen kan jag återgå till att jobba lite sporadiskt på kvällen *längtar*

  • Ain

    Hejsan!

    Nu är vi tillbaka i Geneve efter en mysig semester. Stugan pa Utö var jättefin, mycket modernare än vi trott. Bara 2 ar gammal, och ljust och modernt inredd. Utö var ocksa fint, men saklart lite synd att det var ganska kallt, sa vi kunde inte bada. Fast Miriam tyckte de var nog roligt att leka i sanden och kasta stenar i vattnet och sa Fina restauranger och sa fanns det ocksa och manga barn. Fast jag ska erkänna att vi egentligen är för lite mer aktion sa de sista dagarna blev det lite langtrakigt

    Xgirl: nej, vad trakigt. Det är ju klart att man blir ledsen även om man inte varit gravid sa länge...

    zandra: vad jobbigt att känna sa. Jag hoppas verkligen att det funkar snart för er igen! Jag tror säkert inte att det är "meningen" att ni inte ska fa syskon till Noah, men om det blir för jobbigt sa är det klart att ni ska ta det beslut som känns bäst.

    Lycka till alla som försöker fa bebisar! Roligt att ocksa CA försöker pa bebis!

    Jag känner mig saklart fortfarande ganska nervös att det inte ska ga bra. Min syster fick missfall med sitt andra barn, sa pa nagot sätt känns det kanske som att jag kommer följa det mönstret. Fast det är inte logiskt saklart, men det känns sa.

    Idag var jag hos min gynekolog och barnmorskan där tog blodprov. De kollar röda hund, hiv, och den där bakterien man kan fa av katter (är för trött i huvudet för att idas kolla upp vad det heter...) Och i slutet av augusti ska jag pa första riktiga kollen. Spännande! Och dessutom fick jag tid till kontroller ända fram till november! Hon är ju väldigt upptagen sa det är ju för att se till att hon verkligen har tid att träffa en, men det känns ju lite som att man far otur när man redan nu har bokat läkarbesöken! Tänk om det sedan inte blir nagot... Men lite roligt är det ju ocksa, det känns mer riktigt!

    Annars mar jag bra, svullen mage, tröttare saklart, men annars bra.

    Reyngirl: vad mysigt att dela rum! Hoppas det gar bra och att de inte stör varandra.

    CA: ha det sa kul pa semestern!

  • lunaria

    Reyngirl:usch vilka hårda pass du haft . skönt att det bara är några dagar kvar, blir ju så mycket för kroppen om man inte är van. ååh va roligt att ni möblerar om, tänk om man bott närmare så kunde jag hjälpt till, älskar nämligen att möblera om . blir säkert jättefint när ni byter så där och det kommer säkerligen gå bra att de delar rum. har för mig att Skorpiona flyttade över Tor ganska fort och att det gick bra på natten. håller tummarna för er, skönt att få ha sovrummet själv . bra att nån tror på att det blir bebis för vår del när ens egna tro sviker . tack!!

    Ain: ååh va spännande att de tar blodprov så tidigt och kollar upp saker . visst, var 4:e graviditet slutar i missfall sägs det, men om man tänker efter så får vissa inga missfall alls, medan andra får jättemånga. för min del så har jag fått 3 stycken (vad jag är helt bombsäker på) och lyckats på 1 och då är ju statistiken helt annorlunda för min del . det är väl skönt att ha tider uppbokade ändå och jag tror det kommer gå bra, vännen. ingen idé att gå och oroa sig extra för den delen. men jag förstår dig, om man har någon i sin omgivnin som fått det så är det nog lätt att tankarna börjar snurra åt det hållet också..

    idag var vi faktiskt på besök på dagis så vi såg att de var här utanför och Noah lekte med sina kompisar. tjejtjusare som vanligt så skulle lilla Ida jaga efter honom och kramas . han var inte minsta blyg och glömde av oss på två sekunder.

  • Reyngirl

    Ain: Det ska nog gå vägen, har du gjort vul? Vilken vecka är du i nu?
    Välkomna hem! Härligt att stugan var så fin, kul med en överraskning istället för besvikelse ang boendet.
    Bakterien heter Toxoplasmos

    Zandra: Nu sover Sierra i sitt nya rum men Caspian sover i resesängen här ute i vardagsrummet Hon var så skrikig igårkväll så vi vågade inte chansa på att hon skulle somna smidigt ikväll (hon väckte honom igår) så han får sova i resesängen tills vi fått färdigt allt. Det kommer bli jättebra när det är klart. Sååå skönt med lite förändring!
    Nu hänger jag inte med, är Noah hemma med er nu över sommaren och ska börja dagis igen nu snart?

  • Ain

    Jag är i 6 veckan nu. Och är jättetrött! Redan vid 11-tiden pa dagen är jag:
    1. Superhungrig
    2. Trött
    3 har huvudet som i bomull och kan inte tänka klart

    Sa det är ju lite jobbigt, men man överlever. Förra gangen var det ocksa sa. Atminstone jobbar jag bara till kl. 15:00 och har dessutom 1.5h lunchpaus.

    Nej, jag har inte gjort VUL. Ska pa undersökning hos läkaren den 21:a, dvs v. 8. Kanske hon gör nagot VUL eller UL da. Jag vet inte riktigt. Men runt vecka 12 blir det ett i alla fall för da gör de NUPP/KUB.

    Min svägerska ligger nu pa sjukhus. Hon och Markus bror väntar ju tvillingar. Nu har livmodertappen börjat förkortas sa hon har blivit inlagt med brikanyl och sadär. Hon är bara i 31 veckan, sa de har gett bebisarna en spruta för att lungorna ska utvecklas snabbare. Troligast far hon ligga kvar pa sjukhuset tills de föds. Atminstone är bebisarna sa pass stora nu att det nog gar bra om de föds. Tidigare i graviditeten fick hon ocksa ligga i flera veckor för hon hade en blödning. Vad jobbigt...

    Igar sag Miriam pa Mora träsk och till fem fina faglar sa satt hon och räknade pa fingrarna 1,2,3... sag sa gulligt ut. Inte för att hon kan räkna pa riktigt saklart.

    Jag har nu börjat försöka introducera "snälla" när hon vill ha tex en vindruva eller sa. Idag fungerade det bra. Hon lär sig snabbt när hon vill ha nagot gott att äta

  • lunaria

    Reyngirl: härligt med förändringar för er, kan behövas att ha något att fokusera på .lite tvärtom så där det blir med vem som väcker vem då .

    jo Dan börjar plugga om 2 veckor så då blir det att lämna honom 15t den veckan för att gå upp i heltid veckan efter då jag ska börja plugga. blir en slags mini-inskolning igen då. igår träffade vi på Noah dagisfröken och eftersom vi bor granne med dagis så sa hon att det bara är att komma över när vi ser att de är ute så Noah kan leka med de andra barnen då de blivit lite fler igen efter semestern. så vi gick dit en stund idag och Noah fick leka med sina kompisar ute på gården .

    Ain: usch, stackars din svägerska!! så jobbigt för dig också att du är trött och så, men det är ju iaf goda tecken ändå. så tidigt ni har kontroller och sån't, men skönt på sätt och vis kan jag tänka mig att man kan träffa någon. bra att Miriam kan säga snälla, ska vi också försöka med nu . så duktig Miriam är på att räkna också, helt otroligt .

    det enda vi kan fånga Noah's uppmärksamhet med ljud är med Keno-dragningen på tv. ungen sitter och glor på bollarna som ramlar ner och så säger den där på tv numrerna juh. om tv'n är på och han hör kenodragningen så blir han helt inne i tv-världen, annars bryr han sig inte alls om den. är bara rädd för att han snart ska börja härma och säga exempelvis "etta nölla" på ren gotländska

  • Ain

    Haha, Kenodragningen Fast det är ju inte helt otroligt att han faktiskt börjar uttala numren pa gotländska

    Jo, jag vet, vilket geni vi har eller hur? Synd bara att man maste sjunga fem fina faglar för att hon ska kunna räkna

  • Lindispindis84

    Jag har ringt till BVC och fick en tid imorgon kl 11, ska bli så skönt att se om hon har gått upp något sen sist. Tror vi var där när de var 2 månader senaste gången, nu är de snart 4 månader. Men hon är så himla liten, Emanuel är mycket större än henne. Det enda som har varit lika på dem är längden, det har i princip bara varit 1-2 cm skillnad hela tiden. Jag tror Emanuel har dragit ifrån henne rejält i vikt, han är bra mycket tyngre än henne. Hon väger lite och är liten, men jag hoppas att hon har gått upp sen sist.

    Xgirl: Det är bra mellan mig och Mattias nu. Det kan bli lite konstig stämning ibland, lite irriterat sådär när det är fullständigt kaos här hemma men det går över så fort någon, några eller alla tre har somnat.
    Idag sover Oliver hos mormor och morfar och det är sån enorm skillnad här hemma när inte O är här. Det går såå mycket lättare med tvillingarna.
    Förstår om du blev deppig för missfallet, man hinner ju skena iväg i tankarna även om det är så pass tidigt i graviditeten.
    Men det går vägen för er också, ska du se!

    Zandra: Jag tror också att det kommer bli en till bebis för dig/er
    Era motgångar måste ju vända snart och jag önskar er verkligen lycka till! Hoppas så att det ska gå vägen för er!
    Och lille Noah, han är så himla söt!
    Ni får passa er så ni inte får en liten gotlänning som springer omkring där hemma och säger, "etta nölla"

    Ain: Vad jobbigt med din svägerska!
    Jag har insett mer och mer vilken ofattbar tur jag hade när jag väntade tvillingarna! Förutom att det var tungt och jobbigt så mådde de ändå bra i magen, de fick ligga kvar ända till slutet och det var inga komplikationer alls egentligen.
    Det som är så vanligt när man väntar tvillingar, liksom.

    Reynis: Mysigt med eget rum
    Hoppas de små busungarna kan hålla sig tysta och sovande på nätterna, så de slipper väcka varandra.
    Jobbigt med jobbet.
    Känner igen det där med att ta alla tunga vårdtagare, jag fick göra det när jag var gravid med Oliver (tror jag var i 6:e månaden).
    Och till råga på allt så fick jag en sommarvikarie med mig när det var dubbelgång, hon kunde ingenting av det som skulle göras så det blev jag som gjorde det mesta i alla fall.
    Men skönt med en ledig dag, man måste få pausa också.

    Nej, nu måste jag ta och sova lite också.

    God natt med er!

  • Lindispindis84

    Nu är vi hemma från BVC.

    De har gått upp bra båda två och Ella har gått upp 900 g på 2 månader.
    Hon som vi pratade med, det var inte vår ordinarie eftersom hon fortfarande var på semester, sa att hon såg pigg ut och väldigt aktiv, så det var ingen fara med henne.
    Det finns bebisar som kräks precis hela tiden och det kan hålla i sig upp till ett år, tydligen.
    Hon väger i alla fall 6675 g och är 66 cm lång.
    Emanuel väger 7440 g och är 68 cm lång.

  • lunaria

    Ain: men snart kommer hon säkerligen på att numrerna används till annat också, inte helt omöjligt iaf . jo jag har en kompis vars tvillingsöner älskade att titta på mumintrollen och den ena fick ett finskt-svensk brytning på vissa ord ett tag .

    lindis. härligt att hon kunde lugna er lite och att de båda har växt till sig . ständigt en oro med vikten vet man ju . skönt att det funkar bra i ert förhållande nu också, det är nog oftast tröttheten som skapar problem för många. men Oliver ska väl börja på dagis snart eller?? tack, lyckönskningen behöver jag .

    har bestämt mig för att inte deppa ihop totalt. har 12 månader på oss att bli gravida, tjohoo . det var en på bussen som sa till en annan att hon hade bf i slutet av december, är mao ca så långt gången som jag skulle varit om jag fått vara gravid och jag blev bra avis, men försökte tänka att det bara booorde vara min tur snart, har ju väntat så länge!! det svåraste är att hålla koll på ägglossningen så jag hoppas menscykeln blir någorlunda okej igen. ska börja med folsyra och äl-test nästa månad på allvar .

Svar på tråden Vi från "Första barnet i november 2007" - del 7