• Ammiz

När vågade ni tro på det?

Nyfiken fråga: när vågade ni tro på att ni skulle ha barn?

Märker själv att gränsen skjuts. Först sade jag att om VUL-et i åttonde veckan visar att allt är bra, DÅ ska jag låta mig glädjas och vara lycklig över plusset. Och det visade ett litet tickande hjärta, allt var precis som det skulle, det var helt underbart och jag var så glad i några dagar. Sedan ville jag mest gråta igen för jag var så rädd och det kändes omöjligt att vara glad när jag inte vet om det lever.

Jag satte nästa gräns, de där tolv magiska veckorna, om vi klarar dem DÅ ska jag glädjas och vara lycklig. Nu är vi en dag ifrån det och jag vill fortfarande mest gråta, för hur kan jag vara glad om jag inte vet att bebisen lever. Jag VET att oddsen är rätt bra nu, men jag kan inte KÄNNA det.

Så nästa gräns är satt till att när/om jag får en bekräftelse på att allt är bra, DÅ ska jag glädjas och vara lycklig. Hoppas att jag kommer att kunna göra det. Vi fick två missfall under 2008, och det har verkligen skadat vår tilltro och fått graviditeten att framstå som förtvivlat skör.

• Svar på tråden När vågade ni tro på det?
  • Zinzie

Lyckoprinsessan, tack för ditt svar! Det borde vara förbjudet med struliga graviditeter för oss IVF:are, vi har ju haft det kämpigt nog redan. Som du skriver så är ju viktuppskattningarna allt annat än exakt vetenskap - verkar kunna slå ett kilo fel ibland...

Just nu är livet hemskt, har haft en natt med trassliga sammandragningar. Ska nog åka till akuten för mina nervers skull - jag orkar faktiskt inte med att ha ångest som kan avhjälpas av ett läkarbesök och min vanliga mottagning har stängt för semester just den här veckan.

Tänk om allt bara hade fått flyta på istället. *suckar*

2 veckor kvar tills det blir förlossningen istället för gynakuten och de kommer göra mer aktiva saker för att rädda läget. 6-7 veckor tills att det finns en hyfsat chans att det går bra om förlossningen startar... Ska egentligen försöka att inte tänka så, men svårt att låta bli.

• Ammiz

Äh, hade skrivit ett inlägg men det försvann då jag visst hade loggats ut.

Minnea: jobbigt! Håller med, efter allt jobbigt så borde din graviditet få flyta på odramatiskt! Förstår dig, hade också varit så rädd i den situationen. Hur gick det på akuten?

• Zinzie
    Ammiz skrev 2009-07-23 14:22:07 följande:
    Äh, hade skrivit ett inlägg men det försvann då jag visst hade loggats ut. Minnea: jobbigt! Håller med, efter allt jobbigt så borde din graviditet få flyta på odramatiskt! Förstår dig, hade också varit så rädd i den situationen. Hur gick det på akuten?
    Det gick bra! Jag får rätt mycket sammandragningar, men de verkar inte påverka tappen längre tack och lov. Varje gång jag får bekräftelse på att det faktiskt är okej och det jag känner inte var så dåligt som jag fruktade känns det som att jag kan börja andas igen, så nu känns allt rätt okej igen och som att det faktiskt kan funka.

Så nu känner jag mig lite mer som du beskrev förut - oerhört sliten och fullständigt slut. Flera år av berg-och-dalbana kostar.
  • Lyckoprinsessan

Nu har vi varit på nytt ctg och tillväxt UL. Bebisen verkar ha växt till sig och vägde nu 2490 i v 37+6 vilket motsvarar -20 procent vilket är helt ok så nu känner vi oss mycket lugnare

• killenkott
    Lyckoprinsessan skrev 2009-07-23 15:08:41 följande:
    Nu har vi varit på nytt ctg och tillväxt UL. Bebisen verkar ha växt till sig och vägde nu 2490 i v 37+6 vilket motsvarar -20 procent vilket är helt ok så nu känner vi oss mycket lugnare
    Skönt .

Lycka till alla gravida .
    Tänk,snart är bebisarna här.
    *kram*
  • Ammiz

Å så skönt Minnea! Och lyckoprinsessan också för den delen. Kram,

• Zinzie
    Lyckoprinsessan skrev 2009-07-23 15:08:41 följande:
    Oh vad skönt! Växer den så mår den bra och -20% är ju i princip inom felmarginalen på metoden. 2490 är ju en vikt som gör att det är helt ok för pyret att kika ut och ingenting skulle vara konstigt, dramatiskt eller läskigt. Men min gissning är att ni kommer få ett betydligt större pyre än vad viktskattningen visar.
  • Zinzie
    Ammiz skrev 2009-07-24 01:08:34 följande:
    Å så skönt Minnea! Och lyckoprinsessan också för den delen. Kram,
    Tack! Och tack för din superfina kommetar i min blogg - sitter på jobbet och blev alldeles tårögd när jag läste den.

Nu är det faktiskt lite bättre, fortfarande lite av lugnet kvar från undersökningen och mötet med psykologen idag kändes väldigt, väldigt lovande.

* OT *
    Och nästa vecka är det Pride! Livet är alltid lite färggladare då tycker jag, även om mitt deltagande i år är seriöst nedtonat till att bara vara med i en liten och ytterst icke-provocerande paneldebatt och hänga runt med folk jag känner. För ett par år sedan lyckades jag däremot få Ella Bolin att bli så arg på mig att hon skrev flera arga debattinlägg till olika tidningar pga ett föredrag jag höll. *stolt*
  • Lyckoprinsessan

Ja, mer Pride åt folket... och enda gången på året jag sörjer att jag inte längre bor i Stockholm

• AmmiK82

Vet vad du menar med oron.. vi har också sett ett tickande hjärta oc hjag har nog också satt gränser, och nästa är RUL, då hoppas jag att jag kan slappna av helt! Går in i vecka 13 på söndag så det har jag också längtat efter.

Haft tre missfall så man har en anledning till oror. Vårt första barn också.

Vi får hoppas det blir bättre för oss!

• Ammiz

Grattis till att klara er förbi de första 12 läskiga veckorna AnnMurr!

Minnea: blir inte så mycket till pride i år, vi går nog med i paraden bara. Haha, nu undrar man ju vad du gjort för att reta upp Ella Bolin... Och paneldebatter- *rys*- då skulle jag sprungit fort därifrån. Hoppas att du får trevligt och att det lugnar ned sig med sammandragningarna! Eller så kanske du stannar hemma?

• EHel

Har kunnat våga tro på det av och till nu - är i v.14. Dock har jag tid för UL på måndag och har inte berättat det allmänt än. (De närmsta vet.)

Fick en IVF-son -07 och igår klättrade han på mig i sängen och råkade ramla med knät före rakt på magen. Hjälp, oron kom med full kraft...

• AmmiK82

Ammiz, tack! Känns skönt.. har dock perioder jag oroar mig med sambon är bra på att lugna ner mig!

EHel,

Förstår att du oroar dig! Vet han om att du väntar barn än?
    Skönt med vecka 14.. snart för mig också.

• Zinzie
    Ammiz skrev 2009-07-29 12:08:08 följande:
    Grattis till att klara er förbi de första 12 läskiga veckorna AnnMurr! Minnea: blir inte så mycket till pride i år, vi går nog med i paraden bara. Haha, nu undrar man ju vad du gjort för att reta upp Ella Bolin... Och paneldebatter- *rys*- då skulle jag sprungit fort därifrån. Hoppas att du får trevligt och att det lugnar ned sig med sammandragningarna! Eller så kanske du stannar hemma?
    Jag får vackert lov att stanna hemma. Sammandragningarna är visserligen liiite bättre, men fortfarande illa. Så jag är sjukskriven augusti ut och ska vila och lyssna på vad kroppen säger. Verkligen hur nervpåfrestande som helst.

Hoppas ni får en trevlig parad.
  • EHel

AnnMurr - Vi har berättat att det är en bebis i mammas mage, men jag vet inte om han förstår ändå... Han ramlade på magen oavsiktligt, så det spelade nog ingen roll om han visste eller inte denna gång.

Känns som en evighet tills mitt läkarbesök på måndag - har både igår och idag känt mig helt inställd på att fostret är dött. Suck...

• AmmiK82

Minnea, vad påfrestande det måste vara!

Ehel, ok..

Jag har inte ens bokat inskrivning.. vi ska flytta just och jag har försökt få tag på BM i Falun med det är svårt när ALLA är på semester. Nästa måndag kan jag äntligen boka tid! Blir sen inskrivning för mig alltså.. Vill gärna ha det gjort så fort som möjligt så man får RUL också inbokat i kalendern.

Svar på tråden När vågade ni tro på det?