• Magda73

Ni som haft preeklampsi flera ggr och EPT, vågar ni skaffa fler barn?

Jag är lite nyfiken på hur ni andra som haft preeklampsi och tvingats snittas tidigt resonerar kring att bli gravida igen?

Vågar ni?

Har själv haft det 2 ggr. Andra graviditeten kom det i v. 34 men barnet kunde hållas kvar till v. 37. Tredje graviditeten kom det vecka 24 och barnet måste ut i v. 25 pga låg syretillförsel. Vet inte om jag vågar skaffa ett fjärde barn...

Vore intressant att höra hur ni resonerar!

Blogg: magda.nu
  • Svar på tråden Ni som haft preeklampsi flera ggr och EPT, vågar ni skaffa fler barn?
  • sofiiin

Hej. Jag fick preeklampsi i vecka 34, sonen va då tillväxthämmad i ca 2 veckor och vägde 1835g när han föddes.
    Jag fick ett krampanfall som gjorde att jag va tvungen att katastrofsnittas!!

Läs min blogg här på FL, där finns min förlossningsberättelse..
    Jag har i och för sig bara fått preeklamsi en gång men jag har bara varit gravid en gång också så manvet ju inte om det kommer tillbaka.

Och så till svaret på din fråga: Nej jag vågar nog INTE skaffa fler barn men jag beundrar folk som faktiskt vågar!!

//Sofi :)

• Jessica1

Mina läkare sa att preklampsi oftast kom (om det kom) mycket senare och mycket mindre våldsamt andra gången. Men samtidigt har jag blivit lovad bättre kontroller nästa gång (vilket innebär att det bör finnas en överhängande riskfaktor). Jag vet ju även vilka tecken jag ska vara vaksam på och kommer att vila så mycket som möjligt. Jag vill inte att min son ska växa upp som enda barnet därför kommer jag så fort kroppen och psyket är redo försöka en gång till...

~~~~~~~ Gustav 080509 ~~~~~~
  • sofiiin
    Jessica1 skrev 2009-05-09 22:51:50 följande:
    Mina läkare sa att preklampsi oftast kom (om det kom) mycket senare och mycket mindre våldsamt andra gången. Men samtidigt har jag blivit lovad bättre kontroller nästa gång (vilket innebär att det bör finnas en överhängande riskfaktor). Jag vet ju även vilka tecken jag ska vara vaksam på och kommer att vila så mycket som möjligt. Jag vill inte att min son ska växa upp som enda barnet därför kommer jag så fort kroppen och psyket är redo försöka en gång till...
    Fick höra samma sak. Jag kommer säkert med tiden att bli mindre rädd och mer sugen på en till bebis. Men som det är nu så är jag bara fruktansvärt rädd eftersom att jag höll på att dö när jag fick preeklampsi nu när sonen föddes. Vill inte heller att min son ska bli ensambarn, jag själv har 4 syskon som jag alltid haft nytta av. Om ett par år kanske jag är redo att skaffa en till, och då med fler kontroller och som du skrev så kommer man ju känna igen varningstecken på en helt annan nivå nu när man "vet" hur preeklampsi förekommer :)

Just nu tänker jag bara NEJ! Imorgon kanske jag tänker JA! ;)
  • cloudberry79

Jag har inte haft preeklampsi, men har en EPT och en son som dog vid förlossningen, då han kom redan i vecka 20. Min tanke när det gäller fler barn är NEJ NEJ NEJ, för nu har jag ett litet barn som behöver sin mamma, jag kan inte ligga på sjukhus i flera veckor, många mil hemifrån med min son hemma. Nej, det går bara inte. Kanske när han är en sisådär 15 år, men då är jag närmare 45 själv, så det känns ju inte heller som en lösning. Så, sorgligt nog har vi valt att vi inte vill ha fler barn, att vi inte vill gå igenom det där igen.

- - jag gillar inte de nya signaturerna - -
  • Jessica1

sofiin: jag hade nog också igentligen velat vänta längre än jag kommer göra men... det tog 9 år att få Gustav, 5 IVF försök och 3 misslyckade graviditeter... jag är 34 och måste nog tyvärr börja i tid om jag ska lyckas få ett syskon till honom. Längtan efter syskon är större än att jag vågar låta tiden gå och kanske inte lyckas få ett syskon.

Men jag kommer att vara fruktansvärt nervös inför att genomföra IVF: en/rna samt att vara gravid igen. Men som sagt var nu vet jag mera vilka symptom jag ska se upp med och att jag ska se till att bli sjukskriven så att jag får vila ordentligt.

Jag förstår dock fullständigt att de som har fått en extrem prematur tycker att det räcker med barn. Men jag vill ändå att han ska ha glädjen med ett syskon. Jag ser ju hur glad han blir när större barn leker med honom eller när han är med sina kompisar fast han bara är 9 månader korrigerat.

~~~~~~~ Gustav 080509 ~~~~~~
  • Magda73

Tack för era svar! Kul att höra hur andra resonerar!

Jag fick också höra att preeklampsi var värst för förstföderskor eller omföderskor som bytt partner. Fick därför en smärre chock när jag fick det i tredje graviditeten (det var samma sak med tvåan ,fast senare). 

Den här gången sa de att det  inte alls är säkert att  preeklampsin blir  mildare med graviditeterna...Snarare att det kan bli värre, för min del alltså  (alla har säkert olika förutsättningar). Känns ganska risky att skaffa fler om det ska börja tidigare än v 24...

Jag tycker att det är så läskigt eftersom man inte kan stoppa det, preeklampsin alltså. Visst, man kan få extra kontroller, blodförtunnande och blodtrycksänkande som lindrar symtomen men man kan inte stoppa preeklampsin. Och mår barnet eller mamman dåligt så måste det ju....ut, oavsett vecka.

Och visst är det läskigt att de inte vet vad det beror på? Usch, jag ryser bara jag tänker på det!

Blogg: magda.nu
  • FavvoJonna

Jag fick vår son i v 29+6 med akut kejsarsnitt efter en vecka på sjukhus pga hf.

Jag började sörja de barn jag visste att jag aldrig skulle våga skaffa redan dagen efter han var född. Konstigt egentligen, självklart var jag jätteorolig över hur det skulle gå för Liam, men det som upptog större delen av mina tankar var sorgen över att inte våga skaffa fler barn.

Min läkare sa även han att även OM man får hf igen så kommer det alltid (enligt hans erfarenhet) senare i graviditeten. Men det vågar jag inte lita på, jag var knäckt över att behöva föda i v 29 o vill itne prova hur det är att få barn ännu tidigare.

Jag känner oxå att trots massor av extra kontroller så kan man ju iaf inte förhindra det. Blir det så blir det. Inte en bra förutsättning för en kontroll människa som jag!

Svar på tråden Ni som haft preeklampsi flera ggr och EPT, vågar ni skaffa fler barn?