• fyra smultron

pco- har jag det?

Man läser en massa på internet, och vissa symtom stämmer andra inte, konstigt.
    Vad tror ni?
    Utebliven mens som nu blivit oregelbunden istället kommer varannan månad ca
    Migrän ibland
    låg kroppstempratur 36,3 ca och låg puls(dock i bra kondition)
    lite finnar
    kort lutealfas 11 dar ca

jag är utredd och hon såg inget pärlband med cystor och hormonprover normala
    jag är normalviktig gått upp lite och då kom min oregelbundna mens innan ingen alls, ej tjock över magen
    idrottar mkt kan tilläggas
    äter allsidigt och nyttigt
    ingen manlig behåring
    gillar inte socker
    jag har rätt så sparsam mens 3-4 dagar

jag blir så orolig när jag läser om pco på alla dessa sidor, för läkaren sa att jag troligtvis led av nåt och så sa hon en förkortning

• Svar på tråden pco- har jag det?
  • Valente

Tycker du ska ställa frågan till din doktor. Det är "livsfarligt" att läsa på internet och ställa diagnos på sig själv. Då kan man bli hur sjuk som helst! ;) Du verkar ju inte ha några andra symptom än oregelbunden mens, så om det är PCO du har måste det nog vara i en mildare form.

• mitchi

läste det du skrev och jag har paserat 70 dagar på att jag inte har någon mens och mina prover va normala och allt såg bra ut. vet själv inte vad jag ska göra eller om det är så att man han PCO.

• LuPeRo

Här kommer en som har PCO!
    Som svar på TS så kan jag nog säga att du inte har PCO, det hade dom isåfall sett på dina äggstockar.
    Jag hade utebliven mens till den graden att jag kanske blödde sammanlagt 2 dagar på ett helt år. Ägglossning hade jag inte heller någon alls!
    MEN, jag vill även understryka att livet inte tar slut för att man får veta att man har PCO. Jag har varit gravid 2 gånger på 1½ år, båda har slutat i MF/MA men det har inte med min PCO att göra.
    Så PCO eller inte, det är inga problem med att bli gravid

• inga76

Nja, det beror ju lite på hur allvarlig PCO man har också. För mig gör min PCO att jag inte ägglossar alls, och då är det ju svårt att bli gravid.

Som sagt - om du inte har varken PCO-utseende på äggstockarna eller något onormalt med dina hormoner så har du ju inte PCO. Du verkar ju faktiskt inte ha några symtom på det alls, så du ska nog inte oroa dig för det. Tycker du ska fråga läkaren vad det var för förkortning hon använde. Lycka till.

• anemonasussegotta

Som pillanPernilla skriver - nope du har med största sannolikhet INTE pco.. det syns som sagt på dina äggstockar..

Du skriver att du tränar lite mycket. Det i sin tur kan mycket väl göra att man liksom stör hormonerna lite granna. Din livsstil ser exakt ut som min gjorde förut - när jag hade vääldigt svårt att få barn..

Mina hormoner verkade "krocka" med varandra på något vis, dvs den ena på något konstigt vis slog ut den andras funktion.. Visade sig som oregelbunden mens, ibland mycket men oftast lite, kunde variera allt mellan 21 - 30 dagar. Kort kort lutealfas, ibland så kort som 6-7 dagar. Det normaliserades först efter att jag fått barn och nu är jag som en "klocka"... fast det är klart. I dag tränar jag minimalt, och visst kan det ha lite med det att göra också.

Men ingen vet helt klart utan allt bygger ju på sannoliketheter och statistik. Det är ju läkarvetenskapens verktyg liksom. Din läkare kanske sade PCO då hon bedömde sannolikheten som störst att det kan vara det. Men jag tycker det låter osannolikt och tror fler håller med mig.

• fyra smultron

Tack så jättejättemycket alla ni som svarat!
    Och visst har jag funderat på det där med min träning, jag springer och simmar. I höstas när mensen kom tillbaks så hade jag dock tränat mycket som vanligt innan. Sen ingen träning alls (bara promenader) i tre månader för att jag råkade ut för bilolycka. Mens med 31,26, 35 dagars mellanrum. Sen började jag träna igen och nu sen dess två månader emellan varje.

Jag är ganska säker på att jag har äl innan varje mens, för jag får tempraturhöjning mm.
    Ska nog höra av mej till läkare igen, drog på det senast för jag är ju lite rädd för undersökningar. Men VUL gjorde inte ont osv.

• LiselottePCOS

Jag tycker doktorn ska svar. Det är det enda person som kan säga det med säkerhet.

Kvinnan kan ha PCO/S även om man är smal och man behöver inte ha PCO -äggstockar samt normala värden på hormenerna men inom högre eller lägre normalvärden.

Magnus Hagmar som ska föreläsa på "ÖPPETHUS" i Stockholm
    (se www.pco-s.com/infotraff09.html)
    Han har studerat kvinnor som tränar på elit nivå (OS- truppen i början av 2000 talet) omkring hälften av de kvinnorna har PCO/S.

Rotterdamkriterierna , från 2004, säger:
    utebliven eller orgelbuden mens
    påverkade hormonnivåer
    pco-äggstockar
    har man 2 av de tre kriterierna är det PCO/S.

• Nissen86

Hej!
    Ytterligare en som har PCO här. Kan bara säga att det som min läkare sa. Han förklarade att det kan skilja så mkt mellan dom som har PCO. Det finns dom som har väldigt mild och sen dom som har mkt mkt värre. Skalan är stor. Om jag minns rätt så nämnde han att det är ca 20% av kvinnor som har PCO. Och att det kan vara olika svårt att bli med barn, men också att när man väl har blivit gravid så brukar det sitta som berg..

Prata med din läkare så du slipper vara orolig!
    Lycka till med allt!

• fyra smultron

Precis pratat med barnmorska där jag gjorde min utredning(bor på annan ort nu). Jag bad om att få veta om det var pco jag hade. Hur såg äggstockar ut? Hur såg hormonprover ut? Hon sa att allt såg normalt ut på mej. Inget pärlband av cystor för de syns tydligt vid VUL.
    Jag skulle även be om journalen tyckte hon. Så när jag fått den kontaktar jag sjukvården där jag bor. Känner mej full ev förhoppning.

Svar på tråden pco- har jag det?