• emmsan123

Föda i v 35, hur mycket problem?

Jag är i v 35 och har fått väldigt mycket och kraftiga förvärkar. Jag sitter och funderar på hur barnet mår om han skulle födas nu. Ni som har barn ca fem veckor för tidigt födda, hur gick det?  Hur länge fick ni ligga kvar? Om allt gått bra i övrigt alltså, inga sjukdomar eller andra slags fel, utan enbart prematur. (Jag är nog lite känslig, så bespara mig gärna de läskigaste historierna, grav. hormoner ni vet.)

Tack på förhand!

Min finaste, Oskar 060329, lillebror Viktor väntas, BF 090614
  • Svar på tråden Föda i v 35, hur mycket problem?
  • JoF

Våran tös har korrigerad födsel...

• Frila2
    JoF skrev 2009-05-11 10:07:55 följande:
    Våran tös har korrigerad födsel...
    Det är väldigt ovanligt när man är född i v 36. Men det är väl olika praxis i olika delar av landet. Som med allt annat
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • FruMadde4barnTätt

vår dotter född i vecka 35+0
    hon var fullt frisk, inga problem, vägde 2485 g och 45 cm lång.
    hon fick tillmatas första 3 dagarna med ersättning och min mjölk, använde bröstpump, sen ammade jag henne som vanligt och vi åkte hem från sjukhus efter 5 dagar.
    hon hade aldrig gulsot.
    allt fungera bra

• FruMadde4barnTätt

hon tillmatades med kopp och sked

• emmsan123

Tack för alla svar, det låter bra Nu har förvärkarna lugnat ner sig, så jag tror att han kanske stannar där inne nån vecka till

Min finaste, Oskar 060329, lillebror Viktor väntas, BF 090614
  • mandelblomma

tvillingar v 36 + o som mådde bra från början...de var 47 cm långa o tv 1 vägde 2780 och tv två 2520 g.
    De är födda med planerat snitt och vi åkte hem 48 h efter att de kom!

• Fruochmamma

Ludvig föddes v.36+3 och det var inga problem alls. Gick lite fort och han bestämde sig för att komma ut min 2a lediga dag så vi var i sommarsstugan och fick föda i Jönköping istf Göteborg. Vi fick stanna kvar 4 dagar, men låg sedan en vecka på neonatal i Mölndal pga gulsot.

• Linjep86

Fick min dotter i v 35+1.. Allt gick superbra. Slapp neo..låg på bb i 3 dagar. Kunde inte amma. Men hon tog flaskan direkt=) lycka till!!

• Mumin75

Mina tvillingar föddes v.34+5, vägde 2360 resp 2430 (44 cm) och vi fick stanna på neo i 3 veckor. Dom kunde inte suga på bröstet och blev sondmatade så det var därför vi fick stanna så länge... så jag satt på neo och pumpade dag ut o dag in... tills amningen funkade. Dom fick även gulsot och fick sola en sväng.

• knutpunkt08

Min lille är född v. 34+5. Vägde 1980 g. och var 44 cm lång. Mådde jätte bra, tog tutten direkt men fick sond som stöttning i ca 2 veckor. Vi var kvar på neo i två och en halv vecka så att han skulle fortsätta gå upp i vikt utan sond. Vi hade dessutom 50 mils bilresa hem som han skulle fixa. När han skrevs ut från neo vägde han 2285 g. Vi har aldrig korrigerat åldern men frågade på BVC på åttamånaderskontrollen och enligt dem är han helt ikapp. När jag jämför med andra barn vi träffar är han som dem utvecklingsmässigt och ibland före.
    Hoppas allt går bra för dig/er!

• Huldag34

Jag födde i vecka35+2 han vägde 1974 och var 44 cm lång.
    Fick ligga inne cirka 4 veckor,pga viktminskning,gulsot.
    Fick åka hem på "tidig hemgång" fast man var inskriven.

• PyretS

Vår dotter kom i v 35+0. Hon var 45 lång och vägde 2600 g. Allt gick bra. Vi stannade på vanliga bb i 6 dagar och amningen fungerade på en gång. När jag läser om andra som fött runt den tiden verkar det som att vi hade tur.

• Midsommarafton 77

Enzo föddes i v.35+4 och vägde 3020g och 47 cm lång. Vi stannade 7 dagar på BB och han fick sola ett dygn. Hade viktnedgång i början men då han var 4 dagar gammal vände det till det bättre.

Jag födde Enzo i Jönköping, men hade planerat att föda i Eksjö. Blev då inte så då vattnet gick i v.35+0 och då ville de inte ta emot mig i Eksjö. Jag visste inte då hur stor barnet i minmage var, men ett tillväxt-UL gjordes i v.35+1 och vikten uppskattades till 3,1 kg.
    mamma till Enzo född 29 april 2009 i v.35+4
  • tosse9

vår gosse föddes i 35+0. Allt gick bra. 2680 g och 47 cm. behövde aldrig ligga på neo, kom till bb-avd direkt. fick inte gulsot. tillmatades första tre dagarna efter amningen men var aldrig intresserad av det, och när vi började väga honom efter enbart amning visade det sig att han åt jättebra så tillmatning behövdes inte, säkert därför han inte var intresserad av koppen. Så för oss var det helt komplikationsfritt. Kan säkert bli komplikationer men kanske skulle de komplikationerna kommit i fullgången tid oxå, för efter v 35 så ska de ju mest bara "äta upp sig". Så det går säkert bra även om den vill komma ut nu. Lycka till!

• melvina

födde min son i vecka 34+6. vägde 2445 g och var 45 cm. han fick lite ersättning vid sidan av amningen det första dygnet, men annars klarade han sig fint. fick åka hem efter fem dagar på bb. =0)

• Veras mamma

Min lilla Vera föddes i vecka 35. Hon vägde då 2365 gram och var 45 cm lång. Hon mådde jättebra, men fick sondmatas några veckor för att få i sig tillräckligt med mat. Hon fick också en släng av gulsot som hon fick sola bort på sjukhuset. Vi låg på neonatal i en vecka innan vi fick komma ham. Vi hade sedan hemsjukvårdare som kom varannan dag i ett par veckor för att mäta och väga henne.

Nu är Vera lite mer än 4 månader. Hon börjar komma ifatt viktmässigt och utvecklingsmässigt.

• Babe

Vecka 35 är det fritt fram (om barnet är "nog stort" för veckan....) och då görs normalt inga försök från sjukvården att bromsa förlossningen. Det är beroende av många faktorer om det kan orsaka problem, kanske inget alls, barnet är "färdigt" att födas, men ofta rätt små och lite ömtåliga... det är även individuellt om barnet behöver extra vård, på prematuren. Våra födda v 32, v35, v35 har alla vägt under 2000 (små till veckan...) och då har vi fått stanna på prematuren, men de har varit fullt friska, andats själv och har inga men... Lycka till! Det kommer att gå fin-fint ska du se!

Svar på tråden Föda i v 35, hur mycket problem?