• Mötley Crüe

någon som kan informera mig lite?

Jag har en tid funderat på det här med att donera ägg.
    Tänk att kunna göra någonting sådant för någon annan!
    Jag söker information, både via nätet och på andra sätt och söker givetvis här också.
    Hur går jag till väga? Kan jag välja vem/vilka jag vill donera till? Hur kommer jag i kontakt?

• Svar på tråden någon som kan informera mig lite?
  • Cherie

Länkarna ovan ger bra info, men som direkt svar på din fråga så får du inte välja vem du donerar till (om du gör det i Sverige), och mottagaren får inte heller välja dig. Dina ägg ges till de mottagare som står först i kön sas. Viktigt att veta är att barnet/barnen har rätt att få veta vem du är när de uppnår mogen ålder och KAN söka upp dig i framtiden.
    Gör det! Jag är inne på min andra omgång nu, börjar m Gonal-F imorgon.

• Mötley Crüe

oj men varför är det så? jag vill ju veta vem jag donerar till, inte bara första bästa i kön. det känns lite mer speciellt än så. Ja, jag får läsa vidare! tack för svar

• 1814
    Mötley Crüe skrev 2009-05-11 10:35:11 följande:
    oj men varför är det så? jag vill ju veta vem jag donerar till, inte bara första bästa i kön. det känns lite mer speciellt än så. Ja, jag får läsa vidare! tack för svar
    Man FÅR ge till en känd mottagare, men de rekommenderar starkt att man inte gör det, eftersom det kan dyka upp starka känslor när barnet blivit till som man kanske inte räknat med innan... Man kanske känner igen sig i barnet eller känner att det skulle varit ens eget barn osv. Man kanske inte samtycker med föräldrarnas sätt att uppfostra barnet. Man kanske har eller haft en nära relation med föräldrarna till barnet - vad händer då om man skulle bli osams? Osv osv osv...
  • Mötley Crüe
    1814 skrev 2009-05-11 10:54:27 följande:
    Man FÅR ge till en känd mottagare, men de rekommenderar starkt att man inte gör det, eftersom det kan dyka upp starka känslor när barnet blivit till som man kanske inte räknat med innan... Man kanske känner igen sig i barnet eller känner att det skulle varit ens eget barn osv. Man kanske inte samtycker med föräldrarnas sätt att uppfostra barnet. Man kanske har eller haft en nära relation med föräldrarna till barnet - vad händer då om man skulle bli osams? Osv osv osv...
    du har mer än rätt.
  • Saga 79

Är lite nyfiken,men det kanske inte är någon som vet detta...

Efter mina 2 barn steriliserade jag mig.kan man donera ägg endå?

• Mötley Crüe

Saga 79 skrev 2009-05-13 13:27:54 följande:

Är lite nyfiken,men det kanske inte är någon som vet detta...Efter mina 2 barn steriliserade jag mig.kan man donera ägg endå?
    Det borde du kunna. beroende på vad du gjorde för sterilisering? Om du fortfarande har ägglossning och mens så borde det fungera.
  • trebarsmamma

det står åldersgräns för den som ska ge ägg ska vara fyllda 25, men jag är ju 23 och vill donera.

• Sommarblom

trebarnsmamma: Det är inte så noga med åldersgränsen, enligt den information jag fick från Umeå. I synnerhet inte om du redan fått flera egna barn. Kanske är det annorlunda vid andra kliniker, men så sa de där.
    Tack för att du funderar på att donera ägg!

Svar på tråden någon som kan informera mig lite?