• Nova82

Försäkring för prematurbarn

Hej!

Har en dotter som föddes 8 1/2 v för tidigt. Hon vägde 16090g.
    Hon har inte haft några komplikationer och är utskriven sedan en månad tillbaka.

Skulle försäkra henne, vilket jag förstod skulle bli svårt. Men vad jag har hört skulle Trygg Hansa vara "snälla" när det gäller prematurer.
    Fick avslag pga av för tidig födsel samt låg födelsevikt. Efter 18 månaders kontrollen kunde jag få höra av mig igen...

Är det någon som vet något annat bolag där de försäkrar prematurer? Har skickat efter papper från IF och Folksam oxå, men tvivlar på att de vill försäkra henne...

Swallowing pride never choked anyone
  • Svar på tråden Försäkring för prematurbarn
  • mammamys06

Vi har Folksam till vår son, han är adopterad, född i v 28 och vägde 1000 gram vid födseln. Det var inga problem att försäkra honom via dem. Han har dessutom en synskada pga att han föddes så tidigt.

Snart tvåbarnsmamma!!!!!
  • Nova82

Jag har pratat igen med TryggHansa. De sa att jag kunde göra en ny ansökan nu när hon blivit större.. Ska få hem papper i dagarna...
    Mycket märkligt det här med försäkringarna...

• mammasgullar

Nån som lyckats få en försäkring för ett barn som vägt under 1000g?
    Sonen vägde 718gram , och vill gärna ha en försäkring på honom.

• Tualisa

jag undrar samma sak! min dotter vägde 1055 gram i vecka 31+2. VI har inte fått någon försäkring. Har inte täcknat någon olycksfall ännu heller.. känns inte bra. IV ska åka utomlands nu imorgon.. och vet ej vad jag ska göra

Lilla Alva är här 080514
  • mammamys06

Gå in på Folksam och kolla, det är bara att fylla i och skicka in, så var det i alla fall i nov -07 när vi skaffade vår försäkring till sonen som vägde exakt 1000 gram.

Snart tvåbarnsmamma!!!!!
  • pysen

Ang. Folksam

Vi fick nobben när det gäller sjuk- och olycksfallsförsäkringen på vår son.
    Han är född 31+4, 2150gram, fullt frisk, inga följdproblem enligt massar av undersökningar.

Deras motivering var att han hade för låg födselvikt. Enligt läkarna och alla kurvor så var han stor för sin veckoålder vilket talar emot motiveringen.

Inväntar nu en förklaring på denna motivering så fortsättning följer.

• Katarina76
    pysen skrev 2009-06-04 12:37:56 följande:
    Ang. Folksam Vi fick nobben när det gäller sjuk- och olycksfallsförsäkringen på vår son. Han är född 31+4, 2150gram, fullt frisk, inga följdproblem enligt massar av undersökningar. Deras motivering var att han hade för låg födselvikt. Enligt läkarna och alla kurvor så var han stor för sin veckoålder vilket talar emot motiveringen. Inväntar nu en förklaring på denna motivering så fortsättning följer.
    Ja, det var ju en mycket bra vikt för åldern. Amanda vägde 1808g och det var förväntad vikt enligt läkarna. Nu har jag sökt hos tre bolag, men fortfarande inte ens fått svar. Ska skynda mig att söka hos fler nu innan 6 mån åldern och se om någon går igenom. Efter 6 mån kan man inte teckna mot medfödda sjukdomar. Sedan om det skulle bli flera försäkringar parallellt första året så är ju det ett "lyxproblem" i jämförelse med om ingen går igenom.

Pausade i skrivandet för att hämta posten och där låg ett brev från Länsförsäkringar. De hade avslagit ansökan p g a "prematur, komplikationer i samband med födseln", välkommen med ny ansökan efter 3 års ålder...
  • Zhra

Ska få teckna försäkringen Medlemsbarn hos Folksam, eftersom att sambon är med i Transportarbetareförbundet eller nått sånt. Där var det dock restriktioner med försäkringen, han får sjukdom och olycksfall, men ingenting som kan härröra till den prematura födseln täcks av försäkringen. Vet dock inte hur det är att teckna hos Folksam om man inte gör det genom facket.

• Helene100

Vi fick häromdagen klartecken för olycksfall för vår kille utan några problem hos Trygg Hansa. Innan vi får ok på resten skulle dom prata med Neo/titta i journaler, så vi får se. Det lät dock som om det var klart möjligt.. vi får väl se! (Lillkillen vägde 862g f v 25+6)

• Katarina76

Dagens avslag från Trygg-Hansa med motiveringen: "komplikationer vid födseln" :( Ny ansökan tidigast vid 18 månaders ålder. Olycksfall går bra att få.

Hmm, jo det är klart att hon behövde prematurvård efter förlossningen, men hon hade bra apgarvärde mm enligt läkaren.

• Nova82

Fick oxå avslag fr TryggHansa idag... {#lang_emotions_frown} Pga låg födelsevikt.. (1690g) Usch vad irriterad jag blir. Å ledsen.
    Ska ringa o ligga på dom imån. Vill ha en ny handläggare. Nu jäklar..{#lang_emotions_wink}

• englamamman

Jag kämpade också länge med trygg hansa, men lyckades inget vidare. Nu har tösen snart blivit 18 månader och ny ansökan ligger inne - får se hur det går.

Just det hon är född vecka 28+2 och vägde 1329 g. Hon hade bara komplikationer som så gott som alla får som föds den tiden.

• mammamys06
    englamamman skrev 2009-06-11 21:06:43 följande:
    Jag kämpade också länge med trygg hansa, men lyckades inget vidare. Nu har tösen snart blivit 18 månader och ny ansökan ligger inne - får se hur det går.Just det hon är född vecka 28+2 och vägde 1329 g. Hon hade bara komplikationer som så gott som alla får som föds den tiden.
    Oj, det är ändå en bra födelsevikt ändå, vår son föddes i v 28 och vägde 1000 gram.
    Snart tvåbarnsmamma!!!!!
  • mammasgullar
    englamamman skrev 2009-06-11 21:06:43 följande:
    Jag kämpade också länge med trygg hansa, men lyckades inget vidare. Nu har tösen snart blivit 18 månader och ny ansökan ligger inne - får se hur det går. Just det hon är född vecka 28+2 och vägde 1329 g. Hon hade bara komplikationer som så gott som alla får som föds den tiden.
    Känns så orättvist, alla får söka igen när barnet är 18 månader, vi fick vänta tills Aron är 5½ år. Varför är det så?
  • Katarina76
    AronsMamma skrev 2009-06-12 10:01:49 följande:
    Känns så orättvist, alla får söka igen när barnet är 18 månader, vi fick vänta tills Aron är 5½ år. Varför är det så?
    Javisst, är det orättvist! Hela grejen med att inte försäkra prematurer känns illa. Vi som dessutom har gjort extra undersökningar och blivit friade från en massa grejer jämfört med fullgångna barn.

Men det är inte säkert att försäkringarna blir godkända även för oss som kan söka igen efter 18 månader. De försäkringsbolag jag har pratat med innan ansökan har sagt att eftersom vår dotter vägde över 1 kg skulle det nog inte vara några problem med at få försäkringen. Men likväl ger de avslag ändå!
  • elise mamma

Hej, fick vår dotter v31+6 och hon vägde 1425g, hon är försäkrad hos Trygg-Hansa. I vårt fall skickade de ut en kille för att "inspektera" eller nått. :) "Mutade" med lite kaffe bara så fick vi ett ok :)

Hon hade aldrig några direkta komplikationer förutom undervikt, va nere på 1230g som lägst och blev sondmatad de första veckorna som extra tillägg till ammningen...

• Hope08

Yes Yes!!! Idag har jag lyckats teckna en sjuk och olycksfalls försäkring på min lilla tjej som är född i vecka 29 med en vikt på 1520 gr. Har försökt så länge på flera ställen utan att lyckas men jag gjorde som någon rekomenderade och gick in på Folksams hemsida och tecknade en medlemsförsäkring. Och bekräftelsen kom idag på mailen. Papper skulle komma imorgon så nu är det bara att hålla tummarna att det blir bra :) Skam den som ger sig!!

• Nova82

Fick även här en försäkring (medlemsförsäkring barn) hos Folksam! Sjukförsäkringen börjar dock gälla 6 mån fr tecknandet av försäkringen. Men det gällde visst alla barn, inte bara prematurer. Ingen hälsodeklaration behövdes..
    Nu är min plutt 3 mån o väger 3800g! 

• neylone

Vi försäkrade också genom Medlems barn. V 25 och inga problem.

• Katarina76

Idag har det kommit avslag från Skandia med motiveringen "komplikationer under nyföddhetsperioden". Tidigast efter 18 månaders ålder prövar vi gärna försäkringsfrågan på nytt.

Vidare skriver de:
    "En barnförsäkring är avsedd att ge försäkring vid sjukdom eller olycksfallsskada. Om den som söker försäkring redan har en åkomma eller kan antas löpa påtagligt ökad risk att drabbas av försäkringsfall, täcker inte premien denna ökade risk. Vi kan därför inte bevilja barnförsäkringen."

Jag har försäkrat i Folksams Medlemsbarn (eller vad den nu hette) via facket. Där krävs ingen hälsodeklaration, men de kollar journalerna i efterskott istället om något händer. Sedan (enligt försäljare) ger den inte lika bra ersättning. Men den måste ju vara bättre än ingen försäkring tills vidare, tänker jag.

Svar på tråden Försäkring för prematurbarn