• nenne31

Längd och vikt på era 9 åriga flickor?

Jag undrar hur långa era 9 åriga flickor är? och vad dom väger..men mer intresserad av längden.
    Min dotter är 9,5 år och 136 cm lång och väger 29 kg.
    Tycker hon e väldigt lång? men det e hon kanske inte....
    M-99,S-02,M-07
  • Svar på tråden Längd och vikt på era 9 åriga flickor?
  • EMO 979

Emma som blir nio i december är 123,5 cm och väger 24,6 ...liten men naggande god

• m med tre stjärnor

Min dotter blev nio i mars, 145 cm lång 35 kilo.

Hon har precis gått ut trean och är längst i klassen (fast hon alltså är ett år yngre än de andra)

Jag är glad att hon faktiskt inte bryr sig så mycket om sin längd, kanske för att hon går ett år "fel". Hon umgås helst med de som precis gått ut fyran och hon brukar vara längst av dem också...

• 010306

Petronella är 9 1/2 år .  140 cm & 29,8 kg
    slutar 3:an nu alltså & är nog bland dem kortare i sin klass.

• Tessan8308
    undran skrev 2009-06-02 11:49:35 följande:
    min dotter på 9 år är 145cm lång och väger 45 kg hon är minst ett huvud längre än alla i klassen

ungefär som min dotter då

• amalie79
    MBert skrev 2009-05-23 17:18:05 följande:
    När barnen är i den här åldern är det ett jättespannvidd i längd och vikt beroende på när de börjar komma i puberteten, vilket de gör i den här åldern (8-13 år). Flickor börjar växa fortare samtidigt som brösten börjar växa - det är så puberteten startar i 9 fall av 10.

Men de som växer fort tidigt kommer att stanna i växten tidigare än de som växer sakta. Det är de som kommer sent in i puberteten som blir längst på sikt eftersom de har längre tid på sig att växa.
    Det ligger nånting i det där tror jag. Jag var en av de längre i klassen i mellanstadiet, 158 i fyran-femman, 164 när jag slutade mellanstadiet, men sen tog det stopp, slutade på 166, ynka 1½ cm under hela tonårstiden : )
  • Indianica
    MBert skrev 2009-06-04 11:23:56 följande:
    Fast är man 8 år och är 134 cm lång så är man längre än snittet! Det är drygt +1SD på tillväxtkurvan. Medel ligger på 127 cm.
    Medelvikt för en 8-årig flicka ligger på 26 kg.
    Är du säker på att 127 är medel för flickor? Min tjej är nämligen 8 år och kortast i klassen med sina 128 cm!!

Sonen är nio år och även han kortast i klassen och nu är väl pojkarnas medellängd antagligen lite längre än flickornas, men han är alltså nio år och 134 cm lång och kostast i klassen...så jag har lite svårt att tro att 136 cm för en tjej är  jättelångt..
  • Indianica
    Busbellan skrev 2009-05-23 17:07:06 följande:
    Min dotter på 9,5 år är 130 cm lång och väger 20-21 kg.
    jag tycker hon är pytteliten, hon är ca 10 cm kortare än den som är nästminst i hennes klass. De allra flesta av hennes klasskompisar är nog ca 145 cm och lite över. den längsta är en bra bit över 160 cm
    Barnets slutliga längd beror till syvende och sist på föräldrarnas (till största del). Vår BVC-tant beräknade utifrån miin och makens längd (158 och 180 cm) att dottern blir runt 166 cm lång. Men vi får väl se hur det blir, hon verkar medel nu ( 8 år och 128 cm)
  • fluu

MInns att när jag var 9 år så var jag också 136 cm och jag vägde 35 kg kanske.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • ALeinnne90

Hmm.
    Gud vad onormal man känner sig nu.
    När jag var 8 var jag ca 1,52 lång och vägde över 50 kg.
    Var alltid störst och längst. :( Minns att jag väge 65 som 12-åring, när alla andra väge 40.  Utvecklades tidigt med bröst, höfter och rumpa också. Undrar om hur det var att känna sig smal och liten. Det får jag aldrig uppleva.
    Så nej, era döttrar är inte onormala.

• ARO6A

Min dotter som snart är 9 år väger 56,5 kg och är 172 cm, jag vet hon är ca 20 cm längre än alla andra i klassen... Kan man göra så att hon slutar växa?

• Pudan

Nioåriga dottern (blir 10 år i maj) är 152 cm lång och väger 45 kg.  Har alltid varit väldigt lång för sin ålder men har nu stuckit iväg ytterligare, ligger senaste mätningen +2 standardavv på tillväxtkurvan längdmässigt.  Värt att notera är att hon är väldigt tidig och kom i puberteten för ca 6 månader sedan vilket enl läkare sannolikt orsakat senaste längdökningen. 

Svar på tråden Längd och vikt på era 9 åriga flickor?