• phillipha

Jätte ont vid ägg plockning

Jag och min sambo är mitt i vår IVF behandling och plockade ägg i morse. Nu har jag några frågor... Någon snäll själ som vill hjälpa mig?

Är det någon annan som upplevt en enorm smärta vid plockningen?

Vi fick ut många ägg (22st) dock hade jag fler kvar, vad kan hända om vi har sex trots "förbud"?

Är 22 ägg normal eller är det många?

På fredag blir dett äggåterföring... vad händer med resten av embryon?

När dom har satt in ägget, vad händer då?

Hur länge måste man vänta innan man vet om det har tagit sig eller inte?

Många frågor... hoppas någon kan hjälpa!

/Jenny

• Svar på tråden Jätte ont vid ägg plockning
  • Mineko

Jag upplevde också en stark smärta i samband med ÄP, men det varierer från person till person hur mycket man känner.

22 ägg är ganska mycket (grattis!). Hos mig plockade de ut 12 och de sa att det var ganska mycket.

Om ni har flera ägg som blir befruktade (alla behöver inte bli det) och att de är av bra kvalitet (att de har delat sig som de ska) så kommer ni kunna få frysa ner de ägg som ni inte återför.

När de satt in ägget så är det bara att vänta och hoppas på det bästa. Olika kliniker har olika lång tid från återföring till testdag. Det brukar ligga mellan 14-18 dagar.

Lycka till!

• DenÖdmjukaHögtÄlskadeGmoll

WoW grattis till skörden!
    Massa ägg ju!

Jodå jag hatar verkligen äggplock just pga smärtan, nu har jag varit med om 3 stycken och kan säga att ju mer man slappnar av dessto bättre går det.

Inte så lätt då man ligger och väntar på smärta, är nervös och ledsen men be om att få lugnande *starka grejjer* innan.

Svar på tråden Jätte ont vid ägg plockning