• Jonsi

V70, 9-5 eller Avensis?

Vi måste köpa ny bil nu är vår gamla är totalt på upphällningen. Problemet är att ju mer vi läser in oss på olika modeller, ju mer förvirrade och osäkra blir vi på vilken vi vill ha.
    Vi är en familj på snart fem: Två vuxna, en 15-åring, en snart 2-åring och en nyfödd till hösten.
    Viktiga aspekter är säkerhet och utrymme, både för passagerare och baggage.
    Velar mellan Volvo V70 (trygg men känns otymplig), Saab 9-5 (mycket bil för pengarna just nu, men framtiden??) och Toyota Avensis (Säkrast men för liten?).

Synpunkter för och emot tas tacksamt emot!!

• Svar på tråden V70, 9-5 eller Avensis?
  • Danne123

Skulle köra på en 9-5. V70n har bara tråkiga motoralternativ om du inte väljer T5:an vilken kostar onödigt mycket i försäkring och inköp. En biopower 9-5:a med miljöbilsstatus och två alternativ på bränslen du kan välja och har hyffsade fartresurser. Perfekt när bensinen är dyr och etanolen ligger bättre i pris, eller tvärtom. De ligger dessutom riktigt bra i pris nu.

• Micke54

Det känns ganska hugget som stucket, en del är volvomänniskor och en del är SAABmänniskor.

Både SAAB och Volvo har modeller med rätt mycket fel och brister om man råkat köpa fel årsmodell eller ett måndagsex. Mycket reklamationer och fel på både V70 och 9-5.

Toyota är antagligen överlägsen säkerhetsmässigt och kvalité.

Alla tre är ju med i topp i Folksams senaste säkerhetsundersökning.
    Jag kör SAAB är nöjd inga fel drar lite soppa och går väldigt fort om man vill.

Det är ju galet dåligt andrahandsvärde på SAAB men ska ni behålla bilen ett tag så är det mycket bil för pengarna//M

• bodegapeppe

En del är volvomänniskor och en del saabmänniskor, men faktum kvarstår, Vill du ha en bil som inte går sönder finns bara ett val. Toyota. Iaf av de tre du väljer mellan.

På tredje besiktningen (sju år) när Saaben renoverat motorn, bytt turbo minst en gång, stötdämpare och bromsar bak, reparerat färdatordisplayen minst en gång och kanske lagat luftkonditioneringen samt bytt någon tändkasset (inte säker på den dock) Och Volvoägaren bytt något dussin leder (krängningshämmarstag, styr/spindelleder) i framvagnen, bromsskivor bak och eventuellt något hjullager.

Kanske datorprylarna typ programvaran för styrning av diverse funktioner fungerar bra nuförtiden. Jag minns när min brorsa hade en 2,4 T och fick en ny växellåda efter 4e uppgraderingen av programvaran till den inte fungerade som den skulle...

Ah, måste tillägga att bilprovningen nu underkänner 95or på rostiga bromsrör upp till årsmodell -01. Det händer inte på volvon, den är fortfarande bland de bästa på rostskydd. Och så har dom en bra förarmiljö tycker jag.

Jag tror som föregående talare att man kan göra fynd på saab nu, då har man pengar att lägga på eventuella reparationer om man har otur.

Och Toyota? ja vad kan man säga. En och annan lampa lär du ju behöva byta, annars tror jag inte det händer något anmärkningvärt alls de första 10 åren, gäller för övrigt också subaru legacy som dessutom är permanent 4 hjuls driven och större än toyotan...

• mickepicke

Vill tillägga att Saabar av nyate årsmod inte drabbas av dessa fel som föregående talare tar upp. Rekomenderar 9-5 årsmod 04-

• Angelven

Prova vilka ni får plats i

Själv är jag 1.83 cm och har problem i svärmors v70 med bakåtvänd stol bakom - trångt men går. Polarens 9-5 ? Dom kan inte ha bakåtvänt bakom honom alls (1.95 iofs )

Vi bytte från Renault Laguna till minibuss med twinsen+tonårsdotter - fick inte plats i någon kombi på bredden nämligen (Graco Cosmic stolar - bra, men _stora_ ).

Men idag, med vuxen bonusdotter ? Avensis utan tvekan om vi får plats. Den är säkrare, bättre andrahandsvärde, säkrare framtid, högre kvalitet. Det enda som talar emot är att den kanske inte är lika "rolig" - men sen när är det viktigt för en barnfamilj

Har ni funderat över en Ford Mondeo ? Den är rymligare än alla tre...

• Anghammarad
    Angelven skrev 2009-05-19 07:39:50 följande:
    Har ni funderat över en Ford Mondeo ? Den är rymligare än alla tre...
    Fast är sämre på nästan alla andxra punkter. :O
  • Rabarbapuppa

Varför har ni snöat in på Volvo, Saab och Toyota? Världen är ju full med bilmärken.
    Köp en Passat-kombi vettja.

/Puppa

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Airbag)

Kolla så att airbag på passagerarsidan går att koppla ur för att kunna använda barnstol.
    I min 9-3 08:a finns ingen nyckelurkoppling. Sonen köpte en 05 V50 som ägaren bara haft några dagar - anledningen var att det inte gick att koppla ur airbagen.
    Kan alltså mycket väl vara lika på 9-5 och V70.
    Kolla också Mazda 6 kombi.

Svar på tråden V70, 9-5 eller Avensis?