En del är volvomänniskor och en del saabmänniskor, men faktum kvarstår, Vill du ha en bil som inte går sönder finns bara ett val. Toyota. Iaf av de tre du väljer mellan.
På tredje besiktningen (sju år) när Saaben renoverat motorn, bytt turbo minst en gång, stötdämpare och bromsar bak, reparerat färdatordisplayen minst en gång och kanske lagat luftkonditioneringen samt bytt någon tändkasset (inte säker på den dock) Och Volvoägaren bytt något dussin leder (krängningshämmarstag, styr/spindelleder) i framvagnen, bromsskivor bak och eventuellt något hjullager.
Kanske datorprylarna typ programvaran för styrning av diverse funktioner fungerar bra nuförtiden. Jag minns när min brorsa hade en 2,4 T och fick en ny växellåda efter 4e uppgraderingen av programvaran till den inte fungerade som den skulle...
Ah, måste tillägga att bilprovningen nu underkänner 95or på rostiga bromsrör upp till årsmodell -01. Det händer inte på volvon, den är fortfarande bland de bästa på rostskydd. Och så har dom en bra förarmiljö tycker jag.
Jag tror som föregående talare att man kan göra fynd på saab nu, då har man pengar att lägga på eventuella reparationer om man har otur.
Och Toyota? ja vad kan man säga. En och annan lampa lär du ju behöva byta, annars tror jag inte det händer något anmärkningvärt alls de första 10 åren, gäller för övrigt också subaru legacy som dessutom är permanent 4 hjuls driven och större än toyotan...