• anhna

    Stockholmsmammor och våra barn från sommaren 2007

    Stockholmsmammor och våra barn från sommaren 2007

    Vi är en bunt mammor som fått barn sommaren 2007 och bor i Stockholm. Vi träffas och fikar, hittar på saker och utbyter erfarenheter. Ett glatt gäng underbara mammor med våra söta barn som ploppat ut i juni-juli 2007. Nu har flera av 07orna dessutom blivit storasyskon och flera är åter hemma föräldralediga!

    Nya som gamla hälsas välkomna!

    13 juni - Snorpan73 (Anna)- Nellie, storebror Calle 3 år, Fredhäll
    18 juni - after8 (Helena) - Simon, Liljeholmskajen
    2 juli - Beccis88 (Rebecca) - William, Kungsängen
    5 juli - lindarius (Linda) - Yasin, storebror Simon 12 år Sätra
    7 juli - pazzaragazza (Fia) - Mimma, storebror Tino 3 år, Solna
    8 juli - anhna (Anki) - Hanna, storebror Hugo 3 år, Vasastan
    9 juli - mama77 (Åsa) - Tilde, brorsor Leon 6, Ras 5, Östermalm
    16 juli - pasadena - Vilma
    18 juli - ak o krypet - Sara, Norrmalm
    24 juli - mumsi (Maria) - Olivia, Enskede
    25 juli - AnkFisk - Ida, storasyster Hanna 3 år, Norrort
    28 juli - Stålis77 (Helena) - Alicia, Nacka
    29 juli - Anna 3 - Molly, Sätra

  • Svar på tråden Stockholmsmammor och våra barn från sommaren 2007
  • anhna

    Stugan ligger tio minuter utanför Mariefred, några minuters promenad från Mälaren, tar knappt 50 min från dörr till dörr. I morgon ska vi nog ut dit för att få en genomgång med säljaren hur allt fungerar med brunn, tank osv... Vi kan ju verkligen INGENTING om hus!!! För att inte tala om trädgården... Det kommer att bli mycket nytt att lära sig framöver! . Jag kommer dessutom att få lära mig allt om att sylta och safta med tanke på alla fruktträd och bärbuskar som finns där.

    Usch, svininfluensan... Vill helst köra strutsmetoden. Men om det kommer att finnas vaccin så kommer vi att vaccinera barnen (och oss).

  • Pasadena

    anhna,
    vi kan inte heller nånting men vi har lyckats hålla ihop ett hus på landet i 7 år nu Det är jättekul att kunna pyssla och greja i trädgården, sen får man lägga ner ambitionerna på att ha det perfekt om man ska orka med!
    Vad roligt iaf och grattis till huset igen

  • BeccaS

    Halloj allesammans :)

    Nu är vi uppe i Sundsvall och åker hem imorn. Har varit här uppe hos några vänner i några dagar nu.

    Vad gör alla annars i sommar? Vore kul att träffas igen :)

  • lindarius

    Hej allihopa. VI har presci kommit tillbaks hem från landet i Östergötland. Hade en skön vecka där. Fiskade och åkte båt, grilla och njöt av den underbara tystnaden och friska luften, grillat och ätit gott. Nu är jag hemma och laddar batterieran och förbereder för en inneboende som flyttar in nästa vecka samt att åka till Göteborg på Torsdag för se madonna på lördag längtar. Det ska bli så kul och skönt att vara helt barnledig i 3 dagar. Har inte hänt sen yasin föddes. *ler*
    Hoppas ni har det bra allihop.

  • Stålis77

    Hej! Har börjat jobba idag igen efter 6 härliga veckor. Två veckor på Kreta, en långhelg i Finland (Mumindalen), en helg hos mormor och morfar och annars mest hemma (men med en hel del besök och utflykter).

    Vi har också bytt säng, men var tvungna att hitta en med "kant" eftersom Alicia rör sig mycket i sömnen och ramlar ur annars (vi började med att ta bort ena sidan på spjälsängen men fick hämta henne från golvet två gånger den natten). Vi köpte en fin från Englesson som har "kanter" på båda sidor. Hon sover bra i den men kommer inte upp själv.

    Förra veckan ramlade A och slog i munnen. Det blödde rejält, blev en fläskläpp och tyvärr en lös tand. Hon ska på återbesök nästa vecka och vi hoppas att tanden stabiliserats då. Tills dess får hon inte ha napp, och eftersom det fungerar lysande hittills så tänkte vi inte återinföra den. Liksom Hanna var hon tidigare ett riktigt nappmonster, så jag trodde aldrig det skulle fungera...

    Vi har också försökt oss på att rycka blöjan eftersom A tidigare i princip alltid bajsade på pottan, men sedan vi började "pusha" det så totalvägrar hon. Så blöjan får hänga med ett tag till...

    I helgen var det 2-årskalas, Alicia tyckte det var fantastiskt och nu vill hon ha "las" varje dag

  • Anna 3

    Stålis - otäckt med tanden, hoppas den sitter bra ändå.

    Vi slutade med blöja till Molly för en månad sedan, hon har ju gått på pottan från och till innan det men det blev också strul när vi började "tjata" för att undvika olyckor... Men när vi lade ner det och bara lät henne vara, alternativt ibland helt enkelt lyfte henne till pottan utan att säga något särskilt om det, så gick det bra! Hon kunde ju själv och man vill ju inte sitta på toaletten om man inte behöver... Det händer fortfarande att det läcker lite i trosorna, när hon är uppspelt och det händer mycket runtomkring, innan hon kommer på att säga till eller själv springa till pottan, men hon är defentivit blöjfri dagtid nu. Jippi! Bara ett blöjbarn igen

    Vilket härligt sommarväder vi fick igen då! Molly börjar på förskolan först nästa vecka så vi ska passa på att vara ute och leka och mysa tillsammans så mycket som det går!

  • Pasadena

    Ang blöja så har vi inte stressat på heller. Hon håller sig helt om man tar bort blöjan men går och kniper ihop benen och håller händerna för snippan och säger
    "aj aj, blöja" om hon blir kissnödig. Så fort hon får på sig blöjan kommer allt kiss Vi har förklarat att man kan sitta både på pottan och på toan. Pottan är hon inte ett dugg intresserad av men toaletten visade hon intresse för först nu i helgen på landet. Hon ville verkligen vara ifred där, klättrade upp och satte sig, bad om papper och torkade sig Men varken kiss eller bajs kom så hon övar väl inför när hon SKA

  • Anna 3

    Jag tycker inte att vi har stressat heller, Molly var helt klart redo för att sluta. Dessutom ville jag INTE ha två blöjbarn ett helt år till... (Jag tycker det verkar lättast att sluta med blöja på sommaren då man är ute mycket och bara kan dra ner byxorna så barnet kan kissa i buskarna.) Sen blir det ju alltid (antar jag) lite strul och kiss på golvet den första tiden.
    Jaja, det är skönt att det är gjort i alla fall

  • Mumsi

    Hejsan allihopa. Igår fick vi äntligen tillgång till Internet, varit utan hela sommaren.
    Jag har haft en lång ledighet, börjar jobba på måndag och känner för en gångs skull att det är okej att börja jobba efter semestern.

    Vi har inte haft O utan blöja någonting, tyckte att flytta var tillräckligt den här sommaren. Hon pratar mycket nu, är fortfarande en sömntuta och försiktigt av sig. Är en riktigt tv-gluttare (ärvt efter sin far) och det första hon säger på morgonen/förmiddagen är "tecknat". Vi har fortfarande spjälsäng men under hösten/vintern blir det nog en riktig säng. Vi har haft en bra sommar förutom vädret så vi stack till Turkiet en vecka och det var välbehövligt och O hade en lekkamrat där som hon fortfarande pratar om "Bada Tuva" och "Ramla Tuva".

    Hoppas det blir bättre med ryggen Lindarius. När är operationen?
    Anhna: vad härligt med landställe, grattis.
    Ak: Johanna, nu har hon alltså fått ett namn, vad fint.

  • Anna 3

    Mumsi - kul att se dig här igen! Låter härligt med lång semester och utlandsresa! Molly gillar också tv, eller gillar är ett milt ord, hon är helt tokig i att se på tv... Det är himla tur att hon också älskar att vara ute och leka

  • Mumsi

    Anna, kul (?) att höra att fler barn är galna i att titta på tv. De flesta jag möter på brukar säga att deras barn är inte intresserad av tv:n (många ljuger säkert). O kan namnen på alla i Drömmarnas trädgård och så fort hon ser de två första sekunderna av vinjetten till Simpsons ropar hon -Simpsons!
    Ibland är det behändigt som när vi flög eller åker bil eller ska fixa med något hemma men vi tänker mer och mer på att hon ska göra annat när vi är hemma. Hon gillar ju att leka med men är tv:n på lockar den mest.

    Använder någon av er nattlampa i barnens rum och i så fall vilken typ. Funderar på att skaffa det då det verkar som att O inte gillar när det blir helt mörkt i rummet och så gott som varje natt när on vaknar får hon komma över till oss.

    De barn som inte längre sover på dagen, när går de upp och när lägger de sig?

  • Pasadena

    Mumsi, oroa dig inte, jag tror V slår rekord i tv-tittande Hon har 3 pippi-filmer som hon kan utantill, drömmarnas trädgård kan hon också alla figurer, Emma och Totte vet hon precis vilka avsnitt som kommer efter varandra. Hon har även teletubbies, babar och nalle puh. De flesta filmerna har hon ärvt från sina kusiner om jag ska ursäkta oss
    Ändå tycker jag inte alls att det är så farligt eftersom hon är så himla aktiv (läs speedad) och leker med annat samtidigt och ögnar på tv:n då och då.

    V sover inte middag längre sen ett par månader tillbaka och då sover hon 19 till 07.

  • Stålis77

    Vi har också ett tv-monster och upptäckte igår att Alicia lärt sig byta dvd-film själv... hon gillar mest Mumintrollet och Nalle Puh just nu, hon verkar fokusera på en karaktär i taget (först var det Fåret Shaun, sedan Nicke Nyfiken, sedan Bamse och nu alltså Mumin och Nalle Puh). Jätteskönt när man ska plocka undan eller laga mat, men när solen strålar ute tycker jag hon kan göra något annat... hon är i och för sig lätt att distrahera men om hon får välja själv sätter hon sig gärna framför tv:n.
    Mumsi, jag håller med, tycker alltid man får höra "mitt barn tittar aaaaldrig på tv"; yeah right säger jag!

    Vi har ingen nattlampa, Alicia verkar vakna mer när det kommer ljus någonstans ifrån. Hon sover fortfarande middag 1 h varje dag men skulle gärna sova längre om hon fick. Nu sover hon ca 20-06.30 på nätterna.

  • Anna 3

    Hehe, säger som Mumis - "kul" att veta att fler barn är lika tokiga i tv... Jag får lite dåligt samvete ibland, för det är ju praktiskt att hon vill se på tv efter maten så jag hinner göra saker som att mata Otto och plocka i diskmaskinen, och man brukar ju få höra att det är skadligt för små barn att se på tv... hej å hå...

    Molly har nattlampa, det har hon alltid haft. Hon måste fortfarande få sova en timme på dagen annars blir det kaos på kvällen.

Svar på tråden Stockholmsmammor och våra barn från sommaren 2007