• DearKarma

Är det bra att bada bastu då man är gravid?

Godmorgon!

Jag är nu i v. 23+6 och känner att tröttheten börjar övergå i längtan efter att röra på mig. Det är simning och yoga som lockar...
    Så jag undrar om det är ok att bada bastu när man är gravid? Läste någon gång att det inte var så bra för barnet att bada bastu, men minns inte om det var tidigt i graviditeten. För säkerhetsskull vill jag höra mig för, så det inte är något som påverkar barnet negativt.

• Svar på tråden Är det bra att bada bastu då man är gravid?
  • Fiffi83
    EKJ76 skrev 2009-05-14 09:38:02 följande:
    Vore bastubad under graviditet farligt vore Finland tomt på folk
    hahahaha.. jag håller med dig
  • ll o

Barnet ligger så skyddat i magen så om du inte bastar i 120 grader så är det okej och så länge du inte är öppen. Jag frågade min BM om detta när jag väntade sonen och hon gav klar tecken..Det kan till och med vara bra för dig..( avslappnande )
    Kan tillägga att hur gör folk på sommaren när de e stek hett ute..?

• 12020

Ja, eller hur gör folk när de kokar av ilska?

• Trynträ

Bubbelpool brukar de avråda ifrån men bastu ska gå bra har jag hört. Själv väljer jag att avstå ändå.

• QueenObscene
    Rigmor Mortis skrev 2009-05-14 09:38:02 följande:

Vore bastubad under graviditet farligt vore Finland tomt på folk

Exakt vad jag tänkte också... Där badar man både bastu och isvak som gravid. Min mamma badade bastu flera gånger i veckan med min bror i magen, han är nästan helt normal.
  • Soldahl83

Jag e finne å skulle dö utan bastu. Basta på max 70 grader, med korta sessioner... Alltså ta pauser var 10min å se till å ha kall dricka med dig. Är i v. 38+0 i morgon. Min barnmorska sa dock i måndags att bastu kan sätta igång förlossningen i slutet av graviditeten men hon rekommenderade mig ändå att fortsätta då det är det som hjälper mot smärtan från mina sammandragningar. Dock har jag de senaste 2 ggr märkt att jag har ihållande sammandragning under hela sessionen tills jag går ut å svalkar mig, meeen bm trodde han kommer nästa vecka ändå så jag bastar på🤣

• Soldahl83

Just det glömde skriva att jag är nu i Finland och detta är en finsk barnmorskas rekommendationer för en som är i mitten till slutet av graviditeten. 

Svar på tråden Är det bra att bada bastu då man är gravid?