• alessa

Italien-Sverige resa. Stämmer detta?

Hej!

Jag ska resa med min bebis om två månader (då 6 mån) och nu undrar jag hur man ska göra med pass? På polisstationen säger dem att han behöver bara skrivas in i mitt pass? Låter konstigt tycker jag.

Är det någon som vet?

• Svar på tråden Italien-Sverige resa. Stämmer detta?
  • Nyfiken gul

som jag förstår det så skriver man inte längre in barnen i sina pass utan dom ska ha ett eget.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Laurentia

Har du frågat på en italiensk polisstation? Tidigare kunde man, i Italien och många andra länder, skriva in minderåriga barn i föräldrarnas pass. Om du själv eller barnets pappa är italiensk medborgare och reser med italienskt pass, så kanske det fortfarande går att skriva in barn, även om jag tror att de tagit bort den möjligheten. Du kan däremot inte skriva in ett barn i ett svenskt pass. Reser du på svenskt pass behöver barnet därmed ett eget pass.

Läs på svenska ambassaden i Roms websida om resehandlingar för inresa i Sverige:
    www.swedenabroad.com/Page____78281.aspx

Jag är dålig på italienska, men jag uppfattar det som att ett barn under 15 kan resa till Sverige på en medföljande förälders pass om han/hon är inskriven i det.

• vivexa

Har du svenskt pass måste barnet ha eget pass. Har du italienskt pass kan barnet skrivas in i ditt pass.

• Olga i Parma

Har just kommit tillbaka från sverige med min 3,5 månaders bebis. Jag har ett svensk t pass därför var vi tvugna att göra ett eget pass till christian. Det tog ca 10 dagar, beror dock på vart du bor :)

• jannike85

precis som ovan så beror det på om du har svensktpass eller inte. När vi skulle åka från italien till sverige fick vi skaffa pass till våran dotter då jag skulle flyga hem själv med henne.Antar att du inte har italienskt pass så då måste du skaffa pass åt ditt barn!

Svar på tråden Italien-Sverige resa. Stämmer detta?