• ims67

avslutningsfest nian

Har en son som slutar nian nu.Han har ingen lust att gå på avslutningsfesten som skolan annordnar.Jag vet att han har kompisar och är inte utanför,trodde att han skulle gå dit.Ni andra med barn som slutar nian ska era barn gå på avslutningsfest om möjlighet finns?

• Svar på tråden avslutningsfest nian
  • LBochDS

Det kan finnas tusen olika anledningar till att din son inte vill gå på avslutningsfesten. Vad har skolan för traditioner...? Klädsel? Jag är lärare & i vår skola har ELEVERNA själva valt att ha den traditionen att ha middag & bal...

Det ska köras fram i limo, långklänning/snygg kostym, ha den snyggaste tjejen med sig etc etc...allt ska vara dyrt & påkostat trots att vi pratar om en skola i förorten!

& jag kan förstå att en 15 åring säger...jag vill inte, jag orkar inte lr jag vet att mina föräldrar inte har råd med allt detta...så jag säger Nej!!!

• ims67

Det är gemensam buss som gäller,mat och sen dans.Han sa härom dagen att då måste man ha kostym och det hade han inte råd med,jag sa till honom att det måste man inte det är inte många som har det och är det bara kläderna som du hänger upp dig på så är det klart att vi köper nya för det ska han ju ändå ha till avslutningen.

• cc Kitty

Allt måste inte vara det dyraste, Dressman säljer billiga snygga kostymer och det är där dom flesta killarna köper sina bal/avslutningskostymer.
    Värre är det för tjejerna som ska ha en balklänning som oftast kan ränna iväg flera tusen kronor, där gäller det att vara stark som förälder och hänvisa döttrarna till billigare affärer.
    En Limo är definitivt inget måste, men har man kontakter så är det ju helt klart en liten lyxförhöjare för kvällen.
    En dam vid armen är inte heller ett måste, det är helt valfritt att samlas ett gäng innan balen eller komma dit som par eller ensam, roligt kommer han att få oavsett och jag tror att han kommer att ångra sig om han inte går när alla andra pratar om balen efteråt.

• ims67

Detta är ingen bal utan mer som en vanlig fest,ska prata med honom igen men man kan ju inte tvinga honom.Han är ingen festar typ gillar mest att spela på internet.

• LBochDS
    ims67 skrev 2009-05-14 14:23:25 följande:
    Detta är ingen bal utan mer som en vanlig fest,ska prata med honom igen men man kan ju inte tvinga honom.Han är ingen festar typ gillar mest att spela på internet.
    Detta innebär förmodligen att han likasinnade vänner?... mao som inte heller ska dit. Jag tror inte att det spelar stor roll för honom om det är bal, middag, fest...
    ...det, det handlar om för de är pressen att prestera lr se ut på ett vist sätt..

CCKitty: INGET är ett måste för hos vuxna! men förklara det gärna för en 15 åring!! De upplever det visst som måsten!

Självklart kommer han att ångra sig...när han är 30...
  • cc Kitty

LBochDS....mina 15 åringar förstod det utan att jag behövde förklara nåt alls, det är en valmöjlighet hos alla och den som nu KAN mjölka föräldrarna på sånt som är onödigt kring balen/festen gör ju naturligtvis det.
    Har bara med uppfostran att göra, inget annat

• abnocto

Min grabb får sin första kostym när han slutar nian och den ska han ha på avslutningsmiddagen då många klär upp sig men långt ifrån alla. Tjejerna har ofta en enkel klänning som de köpt, inte långklänning, men här är det ofta "lite tyg" o blank o axellös. Däremot tror jag inte det är dans efteråt utan bara middag.Här är det väldigt blandade stilar så man kan nog ha allt på sig.

• Majsan70

MIn son gick på avslutningsbalen förra året. Nån fest på själva avslutningsdagen hade de inte.

• Rut Blad
    ims67 skrev 2009-05-14 14:11:16 följande:
    Han sa härom dagen att då måste man ha kostym och det hade han inte råd med,jag sa till honom att det måste man inte det är inte många som har det och är det bara kläderna som du hänger upp dig på så är det klart att vi köper nya för det ska han ju ändå ha till avslutningen.
    Ja, stötta honom istället för att säga emot, det tror jag på. Att han skyller på att han inte har råd med kostym skulle jag faktiskt tolka som att han _vill_ gå men inte kan om han inte klär sig som de andra killarna tänker göra.

Om det är klädkod eller inte är ju rätt ointressant eller om det "bara" är en fest. Ska alla hans killkompisar ha kostym så förstår jag om han inte vill vara udda med att vara utan. Och kostym är ju något han behöver längre fram fler gånger också. Dessutom kommer tjejerna att vara uppklädda.

Jag tycker du föreslår honom att i veckan går ni och tittar på en kostym som du betalar, så slipper han känna att han inte har råd med det av sina egna pengar. Han verkar ju vilja gå.

Så låt honom få känna sig fin inför avslutningen. För många i den åldern är det ju en markering på att man börjar bli vuxen. Svårt för oss gamlingar att fatta eller komma ihåg, men vi får lyssna på våra barn och vara där och hjälpa till när vi kan istället.
  • ims67

Han vill fortfarande inte gå och det beror inte på kläderna säger han utan att han inte tycker om sådana tillställningar som middag och dans.Jag accepterar hans beslut och vi har pratat färdigt om det.

Svar på tråden avslutningsfest nian