• ims67

avslutningsfest nian

Har en son som slutar nian nu.Han har ingen lust att gå på avslutningsfesten som skolan annordnar.Jag vet att han har kompisar och är inte utanför,trodde att han skulle gå dit.Ni andra med barn som slutar nian ska era barn gå på avslutningsfest om möjlighet finns?

• Svar på tråden avslutningsfest nian
  • LBochDS

Det kan finnas tusen olika anledningar till att din son inte vill gå på avslutningsfesten. Vad har skolan för traditioner...? Klädsel? Jag är lärare & i vår skola har ELEVERNA själva valt att ha den traditionen att ha middag & bal...

Det ska köras fram i limo, långklänning/snygg kostym, ha den snyggaste tjejen med sig etc etc...allt ska vara dyrt & påkostat trots att vi pratar om en skola i förorten!

& jag kan förstå att en 15 åring säger...jag vill inte, jag orkar inte lr jag vet att mina föräldrar inte har råd med allt detta...så jag säger Nej!!!

• ims67

Det är gemensam buss som gäller,mat och sen dans.Han sa härom dagen att då måste man ha kostym och det hade han inte råd med,jag sa till honom att det måste man inte det är inte många som har det och är det bara kläderna som du hänger upp dig på så är det klart att vi köper nya för det ska han ju ändå ha till avslutningen.

• cc Kitty

Allt måste inte vara det dyraste, Dressman säljer billiga snygga kostymer och det är där dom flesta killarna köper sina bal/avslutningskostymer.
    Värre är det för tjejerna som ska ha en balklänning som oftast kan ränna iväg flera tusen kronor, där gäller det att vara stark som förälder och hänvisa döttrarna till billigare affärer.
    En Limo är definitivt inget måste, men har man kontakter så är det ju helt klart en liten lyxförhöjare för kvällen.
    En dam vid armen är inte heller ett måste, det är helt valfritt att samlas ett gäng innan balen eller komma dit som par eller ensam, roligt kommer han att få oavsett och jag tror att han kommer att ångra sig om han inte går när alla andra pratar om balen efteråt.

• ims67