ims67 skrev 2009-05-14 14:11:16 följande:
Han sa härom dagen att då måste man ha kostym och det hade han inte råd med,jag sa till honom att det måste man inte det är inte många som har det och är det bara kläderna som du hänger upp dig på så är det klart att vi köper nya för det ska han ju ändå ha till avslutningen.
Ja, stötta honom istället för att säga emot, det tror jag på. Att han skyller på att han inte har råd med kostym skulle jag faktiskt tolka som att han _vill_ gå men inte kan om han inte klär sig som de andra killarna tänker göra.
Om det är klädkod eller inte är ju rätt ointressant eller om det "bara" är en fest. Ska alla hans killkompisar ha kostym så förstår jag om han inte vill vara udda med att vara utan. Och kostym är ju något han behöver längre fram fler gånger också. Dessutom kommer tjejerna att vara uppklädda.
Jag tycker du föreslår honom att i veckan går ni och tittar på en kostym som du betalar, så slipper han känna att han inte har råd med det av sina egna pengar. Han verkar ju vilja gå.
Så låt honom få känna sig fin inför avslutningen. För många i den åldern är det ju en markering på att man börjar bli vuxen. Svårt för oss gamlingar att fatta eller komma ihåg, men vi får lyssna på våra barn och vara där och hjälpa till när vi kan istället.