• bolbol

samordningsnummer vid pass

Hej,

är det så att ni har fått samordingsnr på era barns pass?? jag är gift och boendes utomlands och vi fick en son den 22-2-2009 och igår var vi till ambassaden och ansökte om namnreg och sen pass. då fick vi infon om bara för vår son är född utomlands och jag är utflyttad svenska så får han inte ett vanligt födelesdatum utan de lägger på ett samordningsnr, vilket är 60 dagar på hans födelsedatum, så i passet kommer det alltså stå att han är född 82-2-2009!!!
    Jag tror att detta kommer bli ett problem eftersom hans svenska pass är ju en idhandling,och så står det inte hans riktiga födelsedatum och inte bara det utan värsta alien datumet!
    Tänk om jag måste ge en instans hans pass OCH födelsebevis,då kommer det helt självklart bli problem,eftersom det inte står lika!

AGRRRRRRRRRRRR vad arg jag blir nu! jag bor inte direkt i världens lättaste land när det kommer till pappers/byråkrati-saker

Är det lika överallt?? alltså med samordningsnummret

• Svar på tråden samordningsnummer vid pass
  • Laurentia

Mina barn är födda utomlands och har inte personnummer utan samordningsnummer. När jag sökte pass (i Sverige) så stod det under födelsedatum det modifierade födelsedatumet, rakt av från samordningsnumret. Jag påpekade problemet på passexpeditionen, men de sa att det inte gick att göra något åt det. Som tur var visade det sig att problemet bara var den förhandsvisning som datorn på passexpeditionen gav, samt att personalen inte hade koll. I det riktiga passet står rätt födelsedatum och under personnummer står (rätt) samordningsnummer.

Min reaktion var för övrigt precis densamma som din.

• 3tjejer

Ja det är såklart samma för alla födda utomlands att man får ett samordningsnummer istället för personnr. Det ändras till personnr om ni blir skrivna i Sverige igen.
    I passet finns födelsedatum och personnr. Två olika alltså. Bör inte vara problem.

• jsmfb

Vi har flyttat hem till Sverige och fått ett "riktigt" personnummer. Jag råkade ut för en surkärring på banken som ogillade att sonens personnummer inte stämde med passet som jag hade med mig när jag skulle göra en insättning på banken, men jag har inte orkat skaffa ett nytt pass för det.

• bolbol

Tack för era svar! hon förklarade lite dåligt på amb. tror jag för hon sa inte att det skulle stå det riktiga också (vilket faktiskt inte tanten på skatteverket sa heller)...

hoppas att allt går bra tillslut

Svar på tråden samordningsnummer vid pass