• Mötley Crüe

Jag ska donera ägg!

Japp. Hittade en annons, ett par som söker korsdonator.
    Nu har vi pratat lite och jag ska donera ägg! (om jag godkäns som donator vilket jag hoppas).
    Det ska bli så kul att få göra något sådant för någon annan!

• Svar på tråden Jag ska donera ägg!
  • Gottisen

Det är underbart att det finns sådana som du.

• MGn

Kul att höra att det finns någon som dig!

• Pinglan73

Härligt att det finns människor som du, du kommer göra livet underbart för någon här ute.

• trebarsmamma

vill också veta vart du hittade annons, jag vill också donera ägg, men jag vill veta lite mera om dom som får mina ägg

• Blå mosaik

Hej!

Korsdonation betyder att din kända donator får ge ägg till ett okänt par som i sin tur har en annan egen donator som donerar till er (enkelt uttryckt).

I Sverige undviker man helst direkt donation med känd donator för det svåra som kan komma efteråt. Undantag finns självklart.

Till trebarnsmamma kan jag säga att du i sverige inte får reda på något om det par du donerar till. Det enda du har rätt att veta är om det blir ett barn eller ej. De par som får dina ägg får inte veta något om dig förutom ålder, blodgrupp osv.
    När barnet är 16 år har det rätt att få information om vem du är och kan i princip knacka på din dörr. Först då kan du och paret som fått dina ägg träffas och ta reda på saker om varandra (om man vill)

Här hittar ni bra information om vad äggdonation innebär och även lagar och regler:
    www.villhabarn.com/donation_agg1.html

• trebarsmamma

men tänk om dom som får ägg inte berättar för sitt barn om att mamman har fått ägg och att barnet har en annans dna

• Blå mosaik

Hej!

I sverige måste man träffa dels en läkare och dels en kurator som bedömmer om man är lämplig att ta emot donerade könsceller (ägg el spermier) eller ej.
    Själva medgivandet fattas sedan i en sorts styrelse av kunnigt folk på sjukhuset.

Ett tungt övervägande skäl för medgivandet är att man tänker berätta för barnet om de donerade äggen/spermierna.

Sen kan ju inte sjukhus eller myndigheter verkligen kontrollera att föräldrarna berättar men man får mycket information varför det är viktigt att berätta och även hur man ska berätta, så det är bara att hoppas på att alla föräldrar tänker på barnet i första hand och BERÄTTAR.

• HannaS86

Ni som vill donera ägg får gärna titta in i tråden för oss äggdonatorer, där finns en hel del länkar om hur och var man donerar ägg och man kan även prata med oss som har/ska donera ägg :)

Svar på tråden Jag ska donera ägg!