• melpomene

Vänta eller köra på ifall det blir svårt?

Vet att man inte kan beställa barn och att när var och en blir gravid är individuellt och man inte kan generalisera över hur lång tid det kan ta. Men jag skulle gärna vänta in ett par saker i livet innan vi kör barnverkstad. Dessutom är jag nog inte mogen för barn, inte än men snart!

Men om man har PCO, är det lika bra att köra för att det kan bli svårt och kanske ta lång tid? Börjar närma mig 30 och här i Sthlm är det inte alls vanligt att vara utan barn då men jag undrar om jag kanske inte kommer ångra att jag startade tidigare på grund av den här jäkla PCO'n som kanske, kanske drar ut på det hela?

Hur var det för er? Får ni hjälp på en gång ifall det är känt att ni har PCO och tog det lång tid att bli gravida?

• Svar på tråden Vänta eller köra på ifall det blir svårt?
  • AnnaS

Det beror väl lite på vad det är för PCO du har. Om du har utebliven ägglossning och oregelbundna menstruationer så kan det såklart påverka lätthet/svårigheten att bli gravid, men om du har "lätt" pco, dvs enbart äggstocksutseendet så är det inte alls säkert att det blir några problem.

Rent generellt tycker jag väl att man ska börja skaffa barn när man känner sig redo och inte för att det KANSKE kan ta tid. Men om jag hade kunnat backa några år så hade jag själv börjat tidigare. Men det visste jag ju inte då. Alla beslut man tar, tar man ju utifrån det läget man befinner sig i just då och därför är det beslutet också det rätta just vid den tidpunkten.

Tror att du känner i magen vad som är rätt för dig.

Svar på tråden Vänta eller köra på ifall det blir svårt?