• Zandra78

Gult skorv på bröstvårtan?

Hej!

En av mina bröstvårtor (som vuxit ganska mycket från sin ursprungliga storlek) täcks till ca 50% med gult skorv. Vet någon vad detta kan vara? Kan det påverka amningen på något sätt?

• Svar på tråden Gult skorv på bröstvårtan?
  • flemmel

jag har hört att det är häxmjölk.. det ska va så..
    jag har redan börjat att få det jag med.. å jag e bara i v9..
    lycka till!!

• Zandra78

Vad bra att du visste :) Så detta försvinner när barnet börjar amma antar jag. Det har dock inte alls kommit ut någon mjölk, har det det från dig?

• Jolise

Jag har också fått så på båda bröstvårtorna, detta låter kanske äckligt, men det går att peta bort det.

BF 13 September - 09 . Jag läängtar !!
  • Zandra78

Så det är intorkad mjölk? Jag tycket det är lite konstigt eftersom jag inte fått någon råmjölk. Har du?

• GullpuckotMe

Häxmjölk kan jag säga att det e det inte för häxmjölk är ngt som nyfödda kan få =P har ngt med hormonerna dom får i sig i inna i magen .

Det är råmjölk det där gula skulle jag kunna tänka mig. jag har likadant :)

• JungfruMaria

Jag har också så! Jag vaknade en morgon av att det kliade så förfärligt på ena tutten och jag provade till slut att klämma lite på den (hrm...rätt mycket...stackars tutte) och då kom det råmjölk. Sen hade jag ont i tutten hela dagen men inte så konstigt kanske för jag klämde på en hel del. Blev så fascinerad av att det kom ut nåt (märks det att det är mitt första barn?) och det var så fruktansvärt lite så jag var tvungen att "kolla" en gång till.....och en gång till. Men nu låter jag dem vara för det blev ju bara ömt av det. Jag läste på lite om råmjölk o det stod att det är vanligt att det kommer främst på natten så det kanske är därför man missar att man läcker lite o så torkar det in o ser bara torrt ut sen. Och det kunde vara så lång tid före själva förlossningen men det var olika från person till person.

ps. Min bm sa att man ska vara försiktig med bröstvårtorna och det bästa var att, efter amning, trycka ut lite bröstmjölk o smörja in bröstvårtorna med och att det var viktigt att låta det torka efter varje amning. Och jag har fått rådet att hålla brösten varma. Blir man kall kan man få mjölkstockning o det ska göra väldigt ont.

• Tokfia 7
    JungfruMaria skrev 2009-05-17 13:00:07 följande:
    Min bm sa att man ska vara försiktig med bröstvårtorna och det bästa var att, efter amning, trycka ut lite bröstmjölk o smörja in bröstvårtorna med och att det var viktigt att låta det torka efter varje amning. Och jag har fått rådet att hålla brösten varma. Blir man kall kan man få mjölkstockning o det ska göra väldigt ont.
    Under graviditeten behöver du knappast vara försiktigt med tanke på kyla, du producerar ju ingen mjölk direkt. Det som kommer är råmjölk som torkar på bröstvårtan och det är ju pyttemängder. När man ammar är det viktigt att vara noga så brösten inte blir kalla, är det kallt kan man ha varma skydd (finns i ylle eller på Apoteket) om man går ut. Mjölkstockning gör ont, om man inte får bort det kan man få bröstinflammation (som jag haft) och får man inte bort det i sin tur kan man få bröstböld. Så, knappast nån anledning att oroa sig under graviditeten.
  • JungfruMaria

Jag menade inte under graviditeten heller - det var därför jag skrev "efter amning"....

• Elfva

Det är lite råmjölk som "läcker" ut bara, det bästa är nästan att låta det vara. Inte pilla för mkt och så, har du otur får du ont i bröstvårtan...

• Sirendes

Får också så, har börjat få gulaktig råmjölk - ytterst lite - runt vecka 20-30 båda gångerna, och den torkar och blir lite "smulig". Som de andra skrivit..

• Pelin

jag har med fått detta många gånger. men tycker att man behöver vara rädd om brösten i kylan under graviditeten med. hela vintern när jag var tidigt i graviditeten så fick jag sjukt ont i brösten så fort jag gick utomhus med knäppt vinterjacka. vissa dagar stoppade jag in varsin ullig vante i bh:n för det värkte så. är glad att dem kalla tiderna är ur vägen nu.

Svar på tråden Gult skorv på bröstvårtan?