• Nyfiken gul

När korrigerar man en prematurfödd?

Ja hur gör man egentligen, när korrigerar läkare/bm barn som är prematurfödda? Vilka kriterier finns det?

Jag har hört om barn som fötts i vecka 37-38 och blivit korrigerad i ålder - och å andra sidan barn som fötts i vecka 33 eller tidigare som INTE blivit korrigerad i ålder...

Jag har två prematurbarn och dom är båda födda i vecka 35 och dom har inte blivit korrigerade..

Vilka regler gäller?

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Svar på tråden När korrigerar man en prematurfödd?
  • bea96

Om man föds i v. 37, 38 så räknas man som fullgången och ska väl inte behöva korrigeras. Jag födde i v. 33 och de barnläkare jag träffat tycker att man ska korrigera men på BVC har vi gått på kontroller okorrigerat men de har hela tiden tagit hänsyn till att han föddes 7 veckor för tidigt. Jag vet inte om det finns några regler när det gäller detta... Det blir naturligtvis viktigare att korrigera ju tidigare barnet föds eftersom det kanske då tar längre tid för de att komma ikapp.

• hannaliza

Min pojke är född i v. 33.

På bvc har de aldrig korrigerat - de tog väl viss hänsyn till det under första halvåret men sen var han i kapp så det var ingen mening...

Det enda jag kan komma ihåg som vi undrat över ang. detta var när han skulle börja med smakportioner och det skulle man göra okorrigerat enligt bvc - så det gjorde vi eftersom han var hungrig av sig.

Sprutor och kontroller har alla varit okorrigerade.

• knäppisen
    hannaliza skrev 2009-05-20 11:50:59 följande:
    Min pojke är född i v. 33. På bvc har de aldrig korrigerat - de tog väl viss hänsyn till det under första halvåret men sen var han i kapp så det var ingen mening...
    Fast om de tog viss hänsyn till det på bvc så har de ju korrigerat honom....och runt halvåret-året bör de vara ikapp om de är födda i v 33 så det verkar ju som att de gjort enl boken ändå.
  • Liddi

Min pojke föddes i v 33+2 och han korrigeras både på sjukhuset och bvc

• hannaliza
    knäppisen skrev 2009-05-20 13:48:53 följande:
    Fast om de tog viss hänsyn till det på bvc så har de ju korrigerat honom....och runt halvåret-året bör de vara ikapp om de är födda i v 33 så det verkar ju som att de gjort enl boken ändå.
    Det jag menade var att tiden för våra besök osv var okorrigerade från början... och de kontroller som ingick också - men då tog man viss hänsyn till att han var tidigt född.

I studier av spädbarn (tex denna: www.karolinska.se/sv/Forskning/Forskningsomraden/Barn-och-Ungdom/Barn-och-ungdom/Neonatologi/GERD-Prematur/ ) brukar man räkna prematura barn (tom v 37) korrigerat fram till 18 månader. På neonatal sa de att vi skulle räkna med att behöva korrigera fram till ca ett års ålder och det stämde väldigt bra med olika utvecklingsfaser att räkna korrigerat fram till året.

Korrigerat innebär att de texhar sin 3 mån kontroll/spruta vid 3mån + antal veckor prematur. Så var det inte hos oss.

Däremot var det säkert efter "boken" - jag vet inte om det är enbart positivt att räkna korrigerat - man blir ju väldigt fixerad vid det prematura under lång tid. Däremot verkar det vara väldigt olika på olika ställen vilket är intressant.
  • Written Fiction
    hannaliza skrev 2009-05-20 14:56:03 följande:
    Det jag menade var att tiden för våra besök osv var okorrigerade från början... och de kontroller som ingick också - men då tog man viss hänsyn till att han var tidigt född. I studier av spädbarn (tex denna: www.karolinska.se/sv/Forskning/Forskningsomra.../ ) brukar man räkna prematura barn (tom v 37) korrigerat fram till 18 månader. På neonatal sa de att vi skulle räkna med att behöva korrigera fram till ca ett års ålder och det stämde väldigt bra med olika utvecklingsfaser att räkna korrigerat fram till året.Korrigerat innebär att de texhar sin 3 mån kontroll/spruta vid 3mån + antal veckor prematur. Så var det inte hos oss.Däremot var det säkert efter "boken" - jag vet inte om det är enbart positivt att räkna korrigerat - man blir ju väldigt fixerad vid det prematura under lång tid. Däremot verkar det vara väldigt olika på olika ställen vilket är intressant.
    fast vaccin vaccinering korrigeras inte längre;)
  • Written Fiction

haha oj fick med ordet vaccin för många gånger:)

• S vali s

Vår dotter är född i v.31+0, hennes läkare ¨på neonatalen slutade att korrigera henne strax före hennes tre månaders dag eftersom han ansåg att hon var både socialt o motoriskt "ikapp" redan då.
    På BVC hade dom lite svårt att inte korrigera eftersom dom tyckte att är man född nio veckor för tidigt så har man mycke att ta igen men till slut insåg även dom att hon var ikapp o förbi sina jämåriga

Hur länge ett barn korrigeras är väldigt individuellt efter vad jag har förstått blend våra väner som har prematura barn.

Den late får brått när det blir kväll
  • allakantralla

Jag födde i vecka 36+6, en liten liten tillväxthämmad unge, men fullt utvecklad och fullt frisk. BVC korrigerar inte åldern, däremot gör läkaren på sjukhuset det. Det blir lite snurrigt tycker jag, när tillväxtkurvorna ser helt olika ut på de båda ställena.

Men läkaren sa när vi var där på 2-månaderskontroll (som vi alltså gjorde när han var 3 månader), att vi bara behövde komma tillbaka på 6-månaderskontrollen när vår son är 7 månader, och är allt bra då så "släpper" de oss. Så det verkar verkligen vara olika!

Svar på tråden När korrigerar man en prematurfödd?