• Jaya

när ska man stryka på Emla?

Jag ska ta up p-staven, och har fått en emla kräm av min bm. När ska jag stryka på emla kräm om jag ska ta p-staven klockan 11?
    Alltså hur lång tid behöver krämen för att verka?

Glömde fråga bm detta och de har bara telefontid mån och torsdag, och på torsdag är de inte inne då det är helgdag. Ska ta ut den på måndag.

Tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden när ska man stryka på Emla?
  • Bebislängtan82

Jag lovar att det inte känns så mkt som man tror att tatuera sig. Jag hade oxå velat ha en tatuering läänge men inte vågat men en dag tog jag mod till mig och gjorde det bara,på armen utan emla då visst känns det men inte så mkt som jag faktiskt trodde från början.

Är 2010 vårt år
  • challe 1
    Bebislängtan82 skrev 2009-05-21 12:40:04 följande:
    Jag lovar att det inte känns så mkt som man tror att tatuera sig. Jag hade oxå velat ha en tatuering läänge men inte vågat men en dag tog jag mod till mig och gjorde det bara,på armen utan emla då visst känns det men inte så mkt som jag faktiskt trodde från början.
    haha fast jag svimmade när jag tog hål i läppen och det går ju sjukt fort. så jag vet att jag inte skulle kunna sitta stilla ens för ett O. (Dottern heter Othilia)
  • Bebislängtan82

Jo läppen kändes med,det tog 3 timmar innan jag våga göra det gör det inte igen

Är 2010 vårt år
  • challe 1
    Bebislängtan82 skrev 2009-05-21 13:08:01 följande:
    Jo läppen kändes med,det tog 3 timmar innan jag våga göra det gör det inte igen
    haha vi verkar vara lika kaxiga du och jag.
  • Bebislängtan82

Haha ja

Jag har piercing i navlen och läppen och en tatuering på armen,det får räcka det är lagom.

Är 2010 vårt år
  • Hannnas

Jag skulle sätta på krämen ca 40 min innan, tycker själv att toppen av verkan ligger rut 40-60 min på vanlig hud (slemhinnor mkt kortare tid t o m)...

upp till 2h verkar emlakrämen inte även om det står så i beskrivningen, iaf har jag aldrig haft en patient som kännt av verkan så länge, inte heller jag själv...

Se till att ta rejält mkt! det ska ligga som en rejääl klick och ett bra plåster som håller det på plats, men det brukar nog hänga med i förpackningarna

.?:*¨¨*:?. Det är jag som är Måns & Ylvas mamma .?:*¨¨*:?.
  • Jaya
    Hannnas skrev 2009-05-21 13:18:57 följande:
    Jag skulle sätta på krämen ca 40 min innan, tycker själv att toppen av verkan ligger rut 40-60 min på vanlig hud (slemhinnor mkt kortare tid t o m)... upp till 2h verkar emlakrämen inte även om det står så i beskrivningen, iaf har jag aldrig haft en patient som kännt av verkan så länge, inte heller jag själv... Se till att ta rejält mkt! det ska ligga som en rejääl klick och ett bra plåster som håller det på plats, men det brukar nog hänga med i förpackningarna
    Ja jag har fått med stora plåster och så sa bm precis som du att man ska ta mycket emla och på med plåstret.
    Börjar bli nervös nu, ska ta bort p-staven på måndag. Usch!
  • Hannnas
    Jaya skrev 2009-05-21 13:29:43 följande:
    Ja jag har fått med stora plåster och så sa bm precis som du att man ska ta mycket emla och på med plåstret. Börjar bli nervös nu, ska ta bort p-staven på måndag. Usch!
    Vet inte exakt vad du fått för emla, är det små krämtuber? isf ta minst halva tuben
  • Jaya
    Hannnas skrev 2009-05-21 14:06:49 följande:
    Vet inte exakt vad du fått för emla, är det små krämtuber? isf ta minst halva tuben
    Ja det är den lilla tuben, typ 5 cm lång, jag trycker väl på så mycket jag kan få ut!
  • Hannnas

Räcker fint med halva tuben isf, för tar du så mkt mer så täcker inte plåstret det överallt och då är det risk att det läcker ut o all effekt bara försvinner...

• katizi

Anledningen till att man inte fåranvända krämen innan man tatuerarsig är att det är svårae att få in färgen i huden, så då får man gå på hårdare med maskinen och därmed får sitta längre tid och sämre läkning,

• Jaya
    Hannnas skrev 2009-05-21 19:19:39 följande:
    Räcker fint med halva tuben isf, för tar du så mkt mer så täcker inte plåstret det överallt och då är det risk att det läcker ut o all effekt bara försvinner...
    ok! Tack för tipsen:D
  • Lionda

På barn låter man alltid den verka i 2 timmar för att vara säker på att man fått full effekt

• kråkanbråkan

men få de inte på tungan för guds skull. gjorde den lilla missen när ja va liten, vet faktiskt inte varför. men läskigt va de!

• Jaya

Haha, jag ska vara försiktig, men man vet aldrig om jag missar armen och träffar munnen :P

• Jaya

Nu är den borta...
    Jag hade bedövat lagom tid innan, jag hade bedövat på rätt ställe, men fy fan vad äckligt det var!
    Jag höll på att svimma när bm skulle ta ut p-staven.
    Nu är den ute i alla fall, men jag skulle rekommendera alla att ta en bedövningsspruta.

Svar på tråden när ska man stryka på Emla?