• djak

trött på PCO

Hej,

jag har alltid misstänkt att jag har PCO (visste bara inte vad det var) för att jag hade mycket oregelbunden mens hela livet, förutom när jag åt p-piller. När vi väl beslöt oss att skaffa barn för 5 sedan, slutade jag med p-piller och blev gravid på första försöket!

För ett år sedan tänkte vi att det är dags att skaffa ett syskon till vår dotter och i samma veva som jag slutade med p-piller slutade jag även röka. Jag började gå upp i vikt och fastän jag tränade mycket mer än normalt och tänkte vad jag åt, hände inget på den fronten. Fick även akne som gjorde ont. Men jag trodde att detta var konsekvenser för att jag slutade röka, dum som jag är. Mensen var regelbunden de första månaderna, men sen alltmer sellan för att försvinna helt i början av det här året.

När jag väl bokade tid hos gynekologen, konstaterade han PCO och jag fick primolut nor för att få igång mensen och pergo för ägglossningen. Då enkelkuren inte fungerade, fick jag dubbeldos av pergo och hoppas att den ska hjälpa mig.

Just nu är jag ganska deprimerad, är rädd för att den inte ska fungera, går fortfarande upp i vikt, och samtidigt är jag även hotad att bli av med jobbet i denna varselvågen som går.

Känner att jag har mycket svårt att prioritera, kan inte fokusera på viktproblemet då jag så gärna vill bli gravid, men kanske kan jag inte bli gravid för att jag är orolig för jobbet. Är 163 cm lång och väger idag 79 kilo! Ganska överviktig, alltså. Kan detta vara ett hinder för att bli gravid?

Känner någon igen sig? Jag känner att ingen riktigt kan förstå mig irl.

• Svar på tråden trött på PCO
  • LiselottePCOS

jag håller med dig Jag är med trött på PCOS.

Jag är 162 lång, när jag vart gravid vägde jag ca 70 kg.
    ca 6 månder ef´fter vår son föddes 1989 gick jag upp 40 kg (till 110kg) som jag dragits med sedan dess. Jag kan väga ned till 55 kg ...väger nu 95... 55 kg har jag nog aldrig vägt. Jag har ett barn, det beror inte på PCO:s att det vart så.

Om övervikten eller PCO/S är det värsta problemet kan jag inte säga . PCO/S kan orsaka att man går upp i vikt .

Toppen och grattis till att du har slutat röka, jätte bra investering för din hälsa, de som slutar röka kan gå upp i vikt (Fler peresoner i min närhet både med PCOS och utan PCOS har gått upp av att sluta röka).

Du kan höra med din gynekolog om du kan få Metformin att kombinera med pergotime. Ibland ger Metformin i kombination med Pergotime bättre resultat än bara pergotime. Metforminet minskar överskottproduktionen på insulin(som orsakar insulinresistens) vilken sänker halten SHBG (bildas i levern) som ska vara högt för att binda manliga hormoner. Höga insulinnivåer gör att äggstocken prodcerar fel hormoner och ägglossningen uteblir.

Du kan pröva LCHF en tid, som miskar produktionen av insulin.

Tänk på att PCOS kvinnor har lättare att bygga muskler, Och har tyngre, tätare skelett. Drygt en tredjedel av alla kvinnor i svenska os-truppen har PCOS.

min blogg: blogg.passagen.se/liselottepcos/

Svar på tråden trött på PCO