• den vilda bebin vill ha syskon

Låter detta som PCO?

När jag slutade med mina p-piller för fyra år sedan hade jag cyklar på mellan 40-50 dagar. Efter 8 sådana långa cyklar fick jag en cykel på 29 dagar och då blev jag gravid!! Efter jag slutade amma förra året har jag haft cyklar mellan 31 och 39 dagar. Har försök t bli gravid snart i ett år och blir inte gravid!
    Har för mig att jag läst att om man har PCO och fått ett barn är det lättare att bli gravid igen? Min cyklar har ju blivit kortare och lite mer regelbudna alltså skulle det egentligen vara lättare att bli graid nu än innan? Kan jag ha PCO?

En annan fråga: jag får positivt ägglossningstest 12 dagar före mensen varje gång. Då har jag väl ägglossning, eller?? Kan man ha LH-stegringen utan att ägget släpper? har jag äl har jag väl inte PCO?

oj det blev långt...hoppas ni orkar läsa

• Svar på tråden Låter detta som PCO?
  • Pixxi

OM du har pco så kan du kolla det det på Gyn.  De ser det på äggstockarna. Har du mens o ägglossning så är det nog inte så farligt. Men eftersom du försökt att bli med barn i ett år så kan du nog få hjälp.

• Nuni

För mig är det svårare med andra barnet. Har inte haft någon egen ÄL sen augusti 07, då vi lyckades pricka in vår dotter.

Att du börjar få mer regelbunden mens är jätte bra. Det är något som kanske inte riktigt talar för PCO, utan att din kropp börjar att återhämta sig efter din graviditet. En BM sa till mig att det KAN ta 9 månader att återställa kroppen till normala hormoner och så, lika lång tid det tar för kroppen att ha gravid hormoner.

Om du börjar få mer regelbunden mens och du får utslag på ÄL-test dag 12 så har du nog sannolikt ÄL. Det som skulle tala för PCO är om du får utslag flera ggr per mens cykel. Sen har du ju i snitt 10 ÄL per år, (om man har regelbunden mens 28-35 dagar) Men visst kan det även hända en kvinna utan PCO att ägget försöker släppa men misslyckas och försöker igen.

Man kan ha egen ÄL om man har PCO. Man kan ha PCO-äggstocken utan symptom. (bland annat ingen övervikt, acne, behåring) många misstänker ju inte PCO förrens dom planerar barn.

Har du ngt annat än din mens som krånglar? Den börjar ju bli mer regelbunden nu.

den vilda bebin vill ha syskon skrev 2009-05-20 20:53:46 följande:

När jag slutade med mina p-piller för fyra år sedan hade jag cyklar på mellan 40-50 dagar. Efter 8 sådana långa cyklar fick jag en cykel på 29 dagar och då blev jag gravid!! Efter jag slutade amma förra året har jag haft cyklar mellan 31 och 39 dagar. Har försök t bli gravid snart i ett år och blir inte gravid! Har för mig att jag läst att om man har PCO och fått ett barn är det lättare att bli gravid igen? Min cyklar har ju blivit kortare och lite mer regelbudna alltså skulle det egentligen vara lättare att bli graid nu än innan? Kan jag ha PCO? En annan fråga: jag får positivt ägglossningstest 12 dagar före mensen varje gång. Då har jag väl ägglossning, eller?? Kan man ha LH-stegringen utan att ägget släpper? har jag äl har jag väl inte PCO? oj det blev långt...hoppas ni orkar läsa
  • den vilda bebin vill ha syskon
    Nuni skrev 2009-05-20 22:22:56 följande:
    Har du ngt annat än din mens som krånglar? Den börjar ju bli mer regelbunden nu.den vilda bebin vill ha syskon skrev 2009-05-20 20:53:46 följande:
    tack för ditt långa svar!
    Mina ägglossningstest visar streck lite då och då i cykeln. Starka streck men inte riktigt lika starkt som kontrollstrecket, det är det bara 12 dagar innan mensen.
    Har även EXTREMT svullen mage mellan äl och mens.
    Annars inget, är normalviktig ingen ökad behåring el acne.

Ska börja utredning nästa vecka så får väl reda på om det är PCO om några veckor..
Svar på tråden Låter detta som PCO?