• julibebis08

Hur lång tid tog det?

En vän till mig har fått diagnosen PCO. Jag bara undrar ni som blivit gravida som har PCO hur lång tid tog det?

• Svar på tråden Hur lång tid tog det?
  • Liviakiri
    Vårflickan84 skrev 2009-05-23 18:27:37 följande:
    efter hur många kurer av pergo och ovitrelle blev du gravid?
    Jag fick utskrivet Pergo och Ovitrelle till tre kurer (dvs. 3 månader). Första kuren fick jag avbryta eftersom det började krabbla med en blödning.
    Tråkigt nog så gick min gynläkare bort och då det var en privat klinik hade de ingen ersättare på stubb som hade befogenhet att direkt gå vidare med mitt fall eller skriva ut nya kurer.
    I allafall så körde jag de sista två kurerna, dock utan framgång.
    Då min första kur fick avbrytas (jag hade hunnit ta Pergon men inte Ovitrellen) så hade jag ju recept kvar för en omgång Ovitrelle, och lyckas få en Pergo till på recept för att kunna slutföra mina tre behandlingar.
    Detta gjorde att jag hade en behandlingsfri månad, emellan kur två och den tredje.
    Och det var faktiskt då jag blev gravid, i uppehållet när jag inte fick nån "hjälp".
    Jag påbörjade alltså aldrig den tredje kuren.

Kramis
  • Mamma till viljestark dotter

Tog nästan fyra år att få plusset. Pergotime hjälpte inte mig att få ägglossning. Först fjärde IVF-försöket lyckades, nu gravid i v 27 med tvillingar

• Liviakiri

Mamma till viljestark dotter skrev 2009-05-24 10:41:50 följande:

Tog nästan fyra år att få plusset. Pergotime hjälpte inte mig att få ägglossning. Först fjärde IVF-försöket lyckades, nu gravid i v 27 med tvillingar
    Grattis till att det äntligen tog sig!
    Spännande med tvillingar! :)

Kram
  • SFHelen

De tog 12 månader att bli gravid med vår son som blir 2 i höst o ca 13-14 månader för att bli gravid igen.

Första graviditeten vart utan hjälp
    Andra graviditeten gick utan hjälp (men innan de genomgått 2 pergo kurer)

• Bellbox
    Det tog tid innan jag fick veta att jag hade PCO(s) men sen blev jag satt på kö till IVF, fick en tid dit men plussade på första försöket med Pergotime i väntan på IVF
    Blev spontangravid efter att lillan föddes, men fick tyvärr en MA

Liviakiri skrev 2009-05-23 17:47:51 följande:
    Jag gavs inte så stora chanser att bki spontangravid denna gång, pga åldern. Men det var faktiskt just vad jag blev, i ett uppehåll av Pergon och sprutorna. Fast jag antar att de nog hjälpte till att "dra igång" systemet, så det fungerade lite mer som det skulle. Kram och lycka till!
    Ja halveringstiden är LÅÅÅNG med Pergotime (är inte ute ur systemet på ca 4-7v nånstans, så lite fanns kanske kvar?
    (¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Stumpan född 08ღ ♥ ღ MA 0902 ♥.?°´¯)
  • Vårflickan84
    Liviakiri skrev 2009-05-24 10:03:50 följande:
    Jag fick utskrivet Pergo och Ovitrelle till tre kurer (dvs. 3 månader). Första kuren fick jag avbryta eftersom det började krabbla med en blödning.Tråkigt nog så gick min gynläkare bort och då det var en privat klinik hade de ingen ersättare på stubb som hade befogenhet att direkt gå vidare med mitt fall eller skriva ut nya kurer.I allafall så körde jag de sista två kurerna, dock utan framgång.Då min första kur fick avbrytas (jag hade hunnit ta Pergon men inte Ovitrellen) så hade jag ju recept kvar för en omgång Ovitrelle, och lyckas få en Pergo till på recept för att kunna slutföra mina tre behandlingar.Detta gjorde att jag hade en behandlingsfri månad, emellan kur två och den tredje.Och det var faktiskt då jag blev gravid, i uppehållet när jag inte fick nån "hjälp".Jag påbörjade alltså aldrig den tredje kuren.Kramis
    Oj vilken "resa" du haft!
    där ser man, du blev gravid på uppehållet! vilken lycka
    jag är inne på min andra kur nu och hoppas att det tar sig!
    kram
  • RobSab

jag undrar lite om pergotime.
    jag har pco, och körde puregon första turen, och nu kör vi menopur.
    är pergotime någon form av nedtrappning?
    eller har det ingenting med ivf att göra? =)
    jag känner mig rätt vilse här..

Liviakiri skrev 2009-05-24 17:23:08 följande:
    Mamma till viljestark dotter skrev 2009-05-24 10:41:50 följande: Grattis till att det äntligen tog sig!Spännande med tvillingar! :)Kram
    Stort tack Ja det är spännande men lite skrämmande också....

RobSab - Pergotime är tabletter som ska kunna framkalla ägglossning. Det används nog ytterst sällan i samband med IVF, då är det Puregon-, Menopur- eller Gonal-F sprutor som man använder för att få äggblåsor att växa till.
  • sakoline

Hej alla, har ni några symptom då på era pco?
    Ni som klarade det på de första kurerna eller spontant, är ni överviktiga exempelvis? Tacksam för svar

• Mollie77
    julibebis08 skrev 2009-05-21 08:03:41 följande:
    En vän till mig har fått diagnosen PCO. Jag bara undrar ni som blivit gravida som har PCO hur lång tid tog det?
    2.5 år med första,dock bara ngr mån efter tbl stimulering...följande tre barn kom spontant,,första mån:två av dom o fem mån med sista
    Jacob,Isac,Pontus;Miranda:mina skatter
  • julibebis08
    sakoline skrev 2009-05-25 21:37:42 följande:
    Hej alla, har ni några symptom då på era pco?Ni som klarade det på de första kurerna eller spontant, är ni överviktiga exempelvis? Tacksam för svar
    Min vän har ett BMI på 19 och har oregelbunden mens.
    sakoline - i stort sett obefintlig egen mens och ägglossning samt övervikt. Hade BMI inom "normalvärdet" när jag blev gravid med dottern. Dock månaden efter misslyckad pergokur.
  • Liviakiri
    Hej alla, har ni några symptom då på era pco? Ni som klarade det på de första kurerna eller spontant, är ni överviktiga exempelvis? Tacksam för svar
    Mina symptom på PCOn är dålig hy, mycket få egna ägglossningar och att jag blöder utan uppehåll (har med andra ord "mens" varje dag hela året, om jag inte äter p-piller). Är dock smal och har aldrig haft problem med övervikt.
  • Protte
    Hej alla, har ni några symptom då på era pco?Ni som klarade det på de första kurerna eller spontant, är ni överviktiga exempelvis? Tacksam för svar
    är inte överviktig, eller var inte innan jag blev gravid första gången, sen andra å tredje graviditeten var det några kilo för mkt. annars har jag mkt hårväxt, dålig hy på rygg å bröst samt så gott som aldrig egen äl
Svar på tråden Hur lång tid tog det?