vill donera ägg men inte bli uppsökt sen
Jag har ett par funderingar kring detta med äggdonation och hade uppskattat att få lite reflektioner och även konkreta svar på mina frågor och tankar.
Jag har tänkt ett tag på att donera ägg. Vill bara få ett barn själv först så att säga. Sen så är jag öppen för att gå igenom den fysiska process som det innebär att donera ägg. MEN (och det är ett stort MEN) jag vill absolut inte bli uppsökt av barnet sen. Jag vill verkligen inte det. Jag vet att det är så det går till i Sverige och det är förmodligen det som kommer få mig att aldrig donera ägg. Vad är det egentligen som barnet har rätt att veta? Om barnet kommer och knackar på min dörr måste jag då släppa in denne (givetvis skulle jag göra det, men ni förstår säkert hur jag menar) måste jag ha kontakt regelbundet med barnet om barnet vill? I flera trådar har jag läst att barnet har rätt till att veta sitt ursprung, måste jag då berätta om mina föräldrar för barnet, visa bilder osv?
Jag vill bara donera lite ägg (om jag blir godkänd som donator) för att hjälpa andra människor såsom att jag ger blod för att hjälpa till. Jag ser inte mina ägg som en del av mig och i samma ögonblick som de befruktats med en främmande mans spermier inne på ett lab och sen sätts in i en annan kvinna så är jag helt ute ur bilden. Och det vill jag också vara. Det barn som skulle söka upp mig skulle bli sååå besviken då jag bara skulle se denne som en främling (en medmänniska värd att resspekteras visst, men inget mer).
Så egentligen så undrar jag: anser ni andra att mitt resonemang är udda? och vet någon här inne hur mycket kontakt jag skulle tvingas ha med barnet?