• Skumboll

Vårdnadsbidrag och arbetslös

Ni hemmaföräldrar kanske vet...

Är just nu föräldraledig men har blivit uppsagd från mitt jobb. Jag har som plan att ta ut vårdnadsbidraget ett tid framöver, men nu är frågan om jag är berättigad vårdnadsbidrag om jag är arbetslös? Jag kommer såklart inte gå på a-kassa eller vara "aktivt" arbetssökande under tiden.
    Min andra fundering, som varken kommunen eller FK kunde svara på, är om vårdnadsbidraget skyddar min SGI om jag nu är arbetslös efter tiden med vårdnadsbidraget? Normalt sett är ju tiden med vårdnadsbidrag överhopningsbar och jag skulle få tillbaka min SGI när jag går tillbaka till arbetet, men om jag nu inte har något arbete efteråt då?

Snälla, låt någon av er ha ett bra svar...

• Svar på tråden Vårdnadsbidrag och arbetslös
  • Zirup

Anne: vet du att det är så? Att man kan ha sjukpenning/havandeskapspenning samtidigt som man har vårdnadsbidraget (som lägger SGIn vilande)? För jag tyckte min förklaring var så himla logisk, hehe.

• Skumboll

Precis så jag också tänkte Anne! Därför jag blev så förbryllad över att SGIn nollas under bidraget.

Zirup: På bilagan för vårndadsbidrag i min kommun står det bland annat att "En ansökan om vårdnadsbidrag beviljas inte om någon av vårdnadshavarna uppbär sjukersättning efter 365 dagar". Man får alltså ha sjukpenning, men inte i mer än 365 dagar.

• Finesse

Även fast reglerna ser ut så här nu kanske dom inte gör det sen.. så det jag menar är att även fast om du kanske får veta att din SGI inte kommer att nollas så kan den poff efter lagändringar nollas utan att du vet om det.. *sur på f-kassan å regeringen*

• Skumboll
    Finesse skrev 2009-05-25 18:51:41 följande:
    Även fast reglerna ser ut så här nu kanske dom inte gör det sen.. så det jag menar är att även fast om du kanske får veta att din SGI inte kommer att nollas så kan den poff efter lagändringar nollas utan att du vet om det.. *sur på f-kassan å regeringen*
    Tja, jag måste ju ändå utgå från nuvarande situation. Hur reglerna ser ut om flera år kan jag inte påverka.
    Och det är ju inte så att sgin nollas utan att jag vet om det, det måste finnas en skriftlig ändring i reglerna som man själv kan läsa sig till.
  • Zirup

Men sjukersättning är något annat, skumboll. Det är ju det man tidigare kallade för förtidspension. Om nu inte kommunen blandat ihop begreppen?

• Skumboll

Zirup: Kommunen måste skrivit fel för det står:

* Sjukersättning efter 365 dagar
    * Sjuk- eller rehabiliteringsersättning efter 365 dagar

• Finesse
    Skumboll skrev 2009-05-25 18:56:05 följande:
    Tja, jag måste ju ändå utgå från nuvarande situation. Hur reglerna ser ut om flera år kan jag inte påverka. Och det är ju inte så att sgin nollas utan att jag vet om det, det måste finnas en skriftlig ändring i reglerna som man själv kan läsa sig till.
    fast då kanske du inte kan göra nånting åt det.. men nu skrev jag mest så där för jag själv är arg på fk.. som du kanske förstod..

när jag fick sjukersättning så sas det att har jag bara 1 år så kommer jag få tillbaka min sgi när sjukersättning tar slut.. men poff helt plöstligt kom en lagändring och jag blev satt i skiten och fick bara 180:- per dag under hela min mammaledighet
  • Skumboll

Har kikat på grannkommunens regler och där står det sjukpenning, likaså på regeringens sida.

• Zirup
    Skumboll skrev 2009-05-25 19:37:46 följande:
    Har kikat på grannkommunens regler och där står det sjukpenning, likaså på regeringens sida.
    Haha, ja jag fattar nada hur det skall gå ihop. Och jag tycker ändå att jag har ett ganska gott sinne för logik. Jag skall hålla ögon och öron öppna i den här tråden för det kanske kommer någon som har koll på läget!
  • Anne69

Detta brydde mig så pass att jag chattade med fk på deras sida. Försökte få lite konkreta tips på vad man kan göra om något otäckt skulle hända men där tog det stopp! Jag gissar.....att man säger upp sitt vårdnadsbidrag och begär sjukpenning från fk from en dag som ligger efter vårdnadsbidragsperioden. För i formell mening kan man vara sjuk utan att begära sjukpenning.

Vad tror ni andra?

• Skumboll

Anne: Ja, på något annat sätt kan det ju inte funka. MEN, det svåra blir ju att få vårdnadsbidrag efter sjukperioden igen. Här i kommunen var det en "karens" på 5 månader.

• Zirup

Avbryter man vårdnadsbidraget utan att ta föräldrapenning/skriva in sig på AF/gå tillbaka till sitt jobb och "bara" sjukanmäler sig så får man en karenstid på 14 dagar innan man får sjukpenning.

Man får se till att inte bli sjuk helt enkelt! Det verkar asjobbigt!

• Anne69

Det är klart att vi ska hålla oss friska! Men ändå känns det klokt att ha tänkt igenom sånt som faktiskt kan hända (ingen av oss har faktiskt varit allvarligt eller långvarigt sjuk förut, så det är skönt).

• Anne69

Återupplivar tråden igen, har nämligen blivit lite klokare angående detta med sgi-skyddet. Upptäckte att fk gjort om sina sidor o hittade detta i en broschyr:

När du inte längre får vårdnadsbidraget får du tillbaka din tidigare
    sjukpenninggrundande inkomst om du till exempel
    ? är sjukskriven
    ? söker arbete och är inskriven på Arbetsförmedlingen
    ? vårdar barn som inte har fyllt ett år.
    Börjar du arbeta igen beräknas din sjukpenninggrundande
    inkomst utifrån din aktuella arbetsinkomst.

Taget ur:
    www.fk.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Broschyrer/Basbroschyrer/Till%20alla%20barnfamiljer.pdf

Detta kan ju bara tolkas som att man när man blir sjuk eller arbetssökande direkt får sin sgi tillbaka. Sen får man avsäga sig sitt vårdnadsbidrag.

Svar på tråden Vårdnadsbidrag och arbetslös