• LykkeLee

ang att "muta" sina tonåringar om dom avstår från droger

Vad tycker ni om det.. typ att "om du inte rökt, druckit eller använt någon drog när du fyller 18 så får du... (valfri belöning)"

Tror du det fungerar? Hur håller man koll på om dom gjort det då? Vad har ni som gjort det, gett för belöning och hur har ni gjort det rent praktiskt??

• Svar på tråden ang att "muta" sina tonåringar om dom avstår från droger
  • redneck girl

nej sånt tror jag inte på.vet flera i bekantskaps kretsen som gör så,men det har inte funkat.blir en massa smygande istället.frihet under ansvar kör vi med.vi är öppna i allt.

• Majsan70

7barns mamman skrev 2009-05-28 13:47:35 följande:

nej sånt tror jag inte på.vet flera i bekantskaps kretsen som gör så,men det har inte funkat.blir en massa smygande istället.frihet under ansvar kör vi med.vi är öppna i allt.
    Frihet under ansvar har vi med o det funkar super. Bara det att vi kryddat med en liten morot. Smygande blir det tror jag om man inte har en öppen dialog och är en närvarande förälder.

Man kan ju inte ge en morot o sen skita i resten tex. Jag tror inte heller på den här moroten om man inte grundat till att barnen känner förtroende samt har en öppen dialog och fått bra värderingar samt bra förklaringar med paketet.
  • tristania

Men bara för att man har en "morot" till sina ungdomar så betyder ju inte det att man inte kan föra en öppen dialog med dom.

Jag är nykterist, min man är nykterist - givetivs vill vi att våra tonåringar går samma väg, och har "mutat" dom med betalt körkort om dom ger fan i droger och alkohol.
    Ett körkort får man inte gratis, ett körkort lockar, så varför inte ge dom denna morot?
    Helt okej, enligt mitt tycke.

Mina tonåringar vet att dom aldrig behöver smussla - börjar dom dricka, okej, men något körkort blir det inte från oss. Och det är ju faktiskt inte min huvudvärk, om dom går miste om körkortet, det är ju mina barns huvudvärk

• Majken
    tristania skrev 2009-05-28 14:21:34 följande:
    Men bara för att man har en "morot" till sina ungdomar så betyder ju inte det att man inte kan föra en öppen dialog med dom. Jag är nykterist, min man är nykterist - givetivs vill vi att våra tonåringar går samma väg, och har "mutat" dom med betalt körkort om dom ger fan i droger och alkohol. Ett körkort får man inte gratis, ett körkort lockar, så varför inte ge dom denna morot? Helt okej, enligt mitt tycke.Mina tonåringar vet att dom aldrig behöver smussla - börjar dom dricka, okej, men något körkort blir det inte från oss. Och det är ju faktiskt inte min huvudvärk, om dom går miste om körkortet, det är ju mina barns huvudvärk
    Men risken finns ju att de smusslar ändå - just för att de VILL ha sitt körkort trots att de kanske testar på att dricka. Många tonåringar gör saker i smyg för sina föräldrar...
    Love my M-girls
  • tristania
    Majken skrev 2009-05-28 14:26:08 följande:
    Men risken finns ju att de smusslar ändå - just för att de VILL ha sitt körkort trots att de kanske testar på att dricka. Många tonåringar gör saker i smyg för sina föräldrar...
    Jag är medveten om det Och jag kan faktiskt inget göra åt det. Om jag mot förmodan inte kommer på dom

Jag tror på att ge dom en "morot", trots att jag är medveten om smusslandet.
  • Jag o mina killar

Mina förälldrar gjorde så, att om du inte har rökt när du fyller 18 får du 500 kr. För mig var ju det mycket pengar så jag höll mitt ord och rökte inte ett bloss.. Skulle inte kunnat se dom i ögonen om jag hade prövat att röka när jag fick femhundringen...

• Majsan70

Jag o mina killar skrev 2009-05-28 14:30:12 följande:

Mina förälldrar gjorde så, att om du inte har rökt när du fyller 18 får du 500 kr. För mig var ju det mycket pengar så jag höll mitt ord och rökte inte ett bloss.. Skulle inte kunnat se dom i ögonen om jag hade prövat att röka när jag fick femhundringen...
    Alltså hade de lyckats ganska bra med att placera rätt värderingar i dig! Både dina föräldrar o du själva måste känna er mycket nöjda.
  • Jag o mina killar

Majsan70:

Tack så mycket!!

• Post partum
    tristania skrev 2009-05-28 14:21:34 följande:
    Men bara för att man har en "morot" till sina ungdomar så betyder ju inte det att man inte kan föra en öppen dialog med dom. Jag är nykterist, min man är nykterist - givetivs vill vi att våra tonåringar går samma väg, och har "mutat" dom med betalt körkort om dom ger fan i droger och alkohol. Ett körkort får man inte gratis, ett körkort lockar, så varför inte ge dom denna morot? Helt okej, enligt mitt tycke. Mina tonåringar vet att dom aldrig behöver smussla - börjar dom dricka, okej, men något körkort blir det inte från oss. Och det är ju faktiskt inte min huvudvärk, om dom går miste om körkortet, det är ju mina barns huvudvärk
    Men det var just så det såg ut för tjejen som jag skrev om innan. Och körkortet var så pass dyrt för henne att hon helt enkelt inte kunde berätta sanningen; samtidigt mådde hon dåligt över att ljuga för sina föräldrar. Många faller för grupptrycket i den åldern och det har inte så mycket med morötter att göra som med värderingar och självkänsla.
  • farytale

jag har sagt till mina barn att de får 5000 var om de håller sig från alkohol, snus , droger och ciggaretter tills dom blir 18 år. Den äldsta blev myndig för snart 4 år sedan och han blev 5000 kr rikare. Han håller sig ännu. det är bara jobbet och dataspel som gäller det.

Son nr 2 fyllde 18 i februari i år. Han fick inga 5000 kronor, för han drack redan ifjol sommar. Något han var ärlig och talade om, för han ansåg att han inte vill "roffsa" åt sig dessa pengar då han vet att vi har dålig ekonomi pga arbetslöhet.

NR 3 blir 14 år i år så vi får se hur det går med honom. Nr 4 är en tjej och hon har 9 år kvar, så jag ororar mig inte ännu :)

• Guldrosen

Jag tror på morötter och konsekvenser. Ej straff.

Vi betalar våra barns körkort om de avhåller sig från alkohol och tobak fram till sina 18 årsdagar. Vår dotter som fyller 19 efter sommaren har klarat det. Och än så länge ser det ut som vår son också ska klara det. Han blir 18 om drygt ett år.

Svar på tråden ang att "muta" sina tonåringar om dom avstår från droger