• Heureka

Hur många ägg har man???

Hoppas någon kan svara på denna kanske dumma fråga. Vi har genomgått IVF och förhoppningsvis blir det en bebbe denna gången (7+4 idag) Har även två i frysen. Det är inte några fel på mina ägg utan felet ligger i blockerade äggledare.

Jag gjorde som en deal med de högre makterna, att om jag fick ett + så ska jag donera ägg för att ge tillbaka liksom. Är så tacksam för den hjälp vi fått, och jag vill gärna hjälpa andra.

Men nu till min fråga. Jag förutsätter att det lyckas denna gången, att det föds en bebbe. Då har vi 2 syskonförsök i frysen. Om jag gör en donation efter bebben är född, inte borde väl det påverka ett ev ÄP för egen del och eskimåerna inte ger oss något syskon. Visst borde det väl finns ägg så det räcker till en donation imellan???

Hoppas någon förstod vad jag menar och kan svara.

Tack på förhand
    Kram

• Svar på tråden Hur många ägg har man???
  • Cherie

Om jag har förstått den info jag har fått (är äggdonator) så föds man med 100 000-tals ägganlag. Under stimuleringen utvecklas ett antal äggblåsor (kanske 10-30 st) som plockas ut och som antingen befruktas direkt eller sparas i frysen. Så även om du gör flera stimuleringar eller blir gravid på egen hand många gånger så finns det MASSOR av ägganlag kvar i dina äggstockar och de flesta kommer aldrig ens att utvecklas till ägg. Så det finns ingen risk att dina ägg "tar slut".
    Lycka till med russinet i magen och kommande syskon!!

• Heureka

Tack för ditt svar. Då låter det inte som att det är någon fara för ev syskon om jag gör en donation efter att pyret föds

• spiralling

Det ska inte vara någon fara. Vanligen får donatorer göra 3 äggdonationer och pausar då 2 månader mellan behandlingarna. Det är väl samma som när man gör IVF, att man pausar några månader men sedan är man fit for fight igen Äggen räcker, det är mer för att man ska vila kroppen p.g.a hormoner.
    Tack för din fina gåva Jag hade precis samma tanke då vi gjorde IVF men sen visade det sig att det inte fanns några ägg.

• spiralling

Lycka till med pyret i magen förresten

För att förtydliga det jag skrev... Man kan naturligtvis donera endast en gång. Det är lika värdefullt

Svar på tråden Hur många ägg har man???