• olalajla

Föräldrapenning om jag flyttar utomlands

Hejsan.

Jag undrar hur det fungerar med föräldrapenningen om jag flyttar utomlands?

Min kille är brittisk medborgare och bor i London och jag bor och jobbar i Sverige. Vi funderar på att skaffa barn. Vi vill veta hur man får göra gällande föräldrapenning från Sverige. "Och hur man gör"? Hur gjorde ni?

Kan jag flytta till London innan jag föder barnet och ändå få ut föräldrapenning från Sverige? Eller måste jag föda barnet i Sverige och sen flytta? Kan jag få ut lika många dagar om jag flyttar som om jag hade bott kvar? Eller får man bara bo ett visst antal månader med föräldrapenning från Sverige?

Många frågor :)

Tack på för hand :)

• Svar på tråden Föräldrapenning om jag flyttar utomlands
  • sebbeman

Vi bodde i Usa i 5 mån och jag hade fp, men man får bara fp i 6 mån sen får man inget mer. Dom var väldigt noga på försäkringskassan dom ringde mig efter 6 mån för att försäkra sig om att jag bodde i sverige och inte utomlands för då hade dom tagit bort fp för mig. Man måste bo i sverige för att få fp

• Sofias bebbe

Det är olika regler om man bor i ett EU-land eller inte. Inom EU finns ingen 6 mån regel så länge du är anställd och därmed socialförsäkrad i Sverige.

• olalajla

Jag har tänkt att flytta tillbaka efter men eventuellt skaffa ett barn till. Vi vill gärna bo i Sverige sen.

• utlandsmamma

Vad Sofias Bebbe sager ar helt korrekt. Sa lange som man ar foraldrarledig fran en tjanst spelar det ingen roll var man bor. Jag har flera vanner som bor i England som har fatt tva barn utomlands och fortfarande far sin foraldrarpeng.

Anna

• FreeForAll

Jag fick min son 2006 och flyttade till England då jag var gravid. Jag fick föräldrapenning från Sverige tills att jag bestämde mig att jag ville vara kvar i England, det var i 6 månader. Men de sa att jag kunde fått det i upp till ett år.

Jag var helt ärlig med FK hela tiden och det var inga problem. Ett år senare flyttade vi tillbaka till Sverige så nu har jag kvar de dagarna jag inte tog ut då jag bodde i England.

• Scrumptious

Sofias bebbe har helt ratt. Sjalv ar jag inne pa mitt tredje barn med svensk foraldrapenning.

• olalajla

Hejsan Scrumptious och alla andra.

Jag tänker ha kvar min anställning i Sverige så klart. Men om jag bestämmer mig för att bo kvar i england efter jag fått ut mina FP dagar har jag fotfarande rätt till det? och Kan jag föda barnet i england och ha rätt till FP?

tackar alla

• FreeForAll
    olalajla skrev 2009-06-03 14:18:43 följande:
    Hejsan Scrumptious och alla andra.Jag tänker ha kvar min anställning i Sverige så klart. Men om jag bestämmer mig för att bo kvar i england efter jag fått ut mina FP dagar har jag fotfarande rätt till det? och Kan jag föda barnet i england och ha rätt till FP?tackar alla
    Jag födde i England och fick FP.
  • CASJEN

Det Sofias bebbe har skrivit är helt rätt.
    Jag bor i ett EU land och har rätt till föräldrarpenning från Sverige och även barnbidrag. Är dock i utlandet från maj -08 till maj -10, vilket FK har fått info om och även sänt oss alla papper som behövs för att ha rätt till sjukvård här också.

Däremot var jag tjänstledig från mitt arbete och studerade första tiden innan barnet kom (för att behålla min tjänst) då det var maken som blev utlandssänd, men fick många olika besked via telefon från FK som gjorde nu att jag får det lägsta föräldrarpenning när jag kunde ha fått fullt. Fick bekräftat via telefon att jag skulle ha full föräldrarpenning men fick sedan via mail typ 3mån innan bebisens ankomst att jag skulle få det lägsta...

Nåväl, mitt tips till dig är att all kontakt som du har med Försäkringskassan ska skriftligen eller via mail. De är snabba på att ändra sina råd och sedan blir man inte trodd vad man säger och har fått veta.

Lycka till!

• APEW

Hej, några år senare.

Min situation är som sådan.

Jag har en engelsk man som har jobb i england. Jag är gravid och jobbar i Sverige. Jag har tänkt att jobba fram till att jag får Graviditetspenning, åka över till honom, föda barnet där, och vill gärna bo där sedan.

Jag får alltså lov att ta ut min FP där?

Om jag inte flyttar tillbaks till Sverige, blir jag återbetalningsskyldig?

• Kina79

Om jag säger upp mig från min tjänst nu under min mammaledighet och flyttar utomlands, till Asien. Kan jag fortsätta vara mammaledig med föräldrapenning i 6 månader efter flytten?

Om jag förlänger min mammaledighet här hemma att gälla i ytterligare 6 månader  och under den tiden flyttar utomlands, vad gäller då?

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • YokohamaNr2
    APEW skrev 2011-05-25 16:28:12 följande:

Hej, några år senare.

Jag har en engelsk man som har jobb i england. Jag är gravid och jobbar i Sverige. Jag har tänkt att jobba fram till att jag får Graviditetspenning, åka över till honom, föda barnet där, och vill gärna bo där sedan.

Så länge du har kvar din svenska tjänst så ska det inte vara några problem
  • FreeForAll
    APEW skrev 2011-05-25 16:28:12 följande:

Hej, några år senare.

Du blir inte återbetalningsskyldig men du kommer heller inte få FP från Sverige om du "erkänner" att du tänkt bosätta dig här. Sedan känner jag att det är lite elakt mot arbetsgivaren som måste betala semesterdagar till dig trots att du inte tänker komma tillbaka plus att de inte kommer kunna tillsätta din tjänst ordentligt innan du ssagt upp dig.

Beroende på vad din man tjänar kanske du kan få tax credits, som visserligen inte är lika mycket som fp men hjälper en del i alla fall.
    Det ante mig.
  • Drake

Eftersom man har rätt att tillbringa sin föräldraledighet var man vill, så kan inte FK tvinga en att vara i Sverige under den tiden. Nyckelordet här är var man är bosatt. Om man fortfarande har anknytning till Sverige och är skriven här, så tror jag det ska mycket till för att FK ska dra in föräldrapenningen.

Själv har jag företag i Sverige och jobbar här men är inte ledig från någon fast tjänst just nu. Eftersom pappan till mitt barn är irländsk och inte får ta ut pappaledighet så måste jag ju vistas en stor del av tiden i Irland, annars får han ju inte lära känna barnet. Jag skulle ta strid för mina föräldradagar om FK valde att dra in dem. Det går ju inte direkt hand-i-hand med EU's "fria rörlighet".

• MiaMajsan

Jag är bosatt i Danmark och har min anställning i Sverige. Flyttade hit när sonen var 7 månader (nu är han 9). Jag får min fp från Sverige så länge som jag inte blir anställd i Danmark.

Svar på tråden Föräldrapenning om jag flyttar utomlands