Medvind22 skrev 2009-06-10 07:44:52 följande:
Ullis01Vår son fyller 4 år den 29 juli, blir det tre timmar om dagen eller blir det skola för honom? Vi vet inte alls var vi ska bo än, min man ska gästforska och jag ska till en början vara hemma. Allt bestämdes väldigt snabbt.Tack för länken om skolorna.
Det blir skola direkt for honom. Han kommer att borja i borjan av September och blir en av de allra yngsta. Oroa dig inte for mycket over det, de allra flesta grejar det alldeles utmarkt. Det beror lite pa vilken skola han hamnar i men i manga skolor borjar de yngsta deltid, dvs gar hem innan eller strax efter lunch till att borja med. Jag tyckte det var lite laskigt nar min son skulle borja skolan vid 4 ars alder, men det var det som var bast for honom i alla fall.
De ar battre att se till individen har an i Sverige och oftast tillats de att lara sig i egen takt och halls inte tillbaka for att vanta in resten av klassen. Klasserna ar stora pa de flesta hall, 30 barn ar inte ovanligt pa en larare och en assistent, men det fungerar forvanasvart bra. I de flesta skolor kan foraldrarna anmala sig som frivilliga och hjalpa till i klassrummet, ofta hjalper man da till att sitta och lastrana med barn osv. Jag skulle dock rekommendera att du later barnen kanna sig trygga i skolan utan dig innan du gor det.
Vad skont att du kan vara hemma i borjan sa barnen kan bli hamtade av dig.
Ett tips ar att bjuda hem barn att leka valdigt tidigt och ganska ofta, en del kommer med mamma, en del inte. Om man gor det blir det mycket lattare for dem med skolan eftersom manga kommer att kanna varandra sedan tidigare. Det ar inte lika latt att hitta barn att leka med efter skolan som i Sverige dar man oftast bara behover ga ut pa garden, man maste vara lite aktiv i borjan som foralder sa gar det bra.
For sexaringen kommer det sakert finnas en hel del "after school clubs". De ar mycket bra pa att ordna aktiviteter man kan prova pa efter skolan, de ar ocksa valdigt bra satt att bli lite narmare kompis med nagra barn nar man ar ny. Min son har tex provat pa flera sporter han inte skulle haft chansen att prova annars, tex friidrott, rugby, fotboll, basketboll, ocksa "artclub", det finns drama, korsang, karate, dans, allt mojligt att valja pa. Glom inte att fraga om klubbar nar du ringer och pratar med skolorna, de kan bli viktiga for barnen. Gillar han fotboll sa ar det precis ratt tid for honom att ga med i ett lag ocksa, sasangen borjar i Augusti och lagen fylls snabbt men ring runt for det ar mycket mer elitinriktat aven for sa sma barn.
Hoppas det hjalper lite, det kan vara lite laskigt att inte veta vad som galler.