• skippy

tusen frågor om england????

Hur är det när man flyttar till england?
    gäller mina försäkringar där som jag har hemma eller måste man skaffa nya försäkringar där,
    får man behålla barnbidraget om man bor i england
    hur är det här med deras hyror betalar man veckovis eller månadsvis betalar man el vatten mm eller ingår sådant i hyran

finns det svenska skolor där eller går man i engelska skolor jag har två barn på 10 och 12år är det gratis eller betalr man för det
    hur är det mad dagis såg att det var skit dyrt finns det svenska eller är det bara engelska förskolor finns det plats eller är det långa köer dit har två barn på 2 och 3år
    är det lätt att komma in i engelska samhället
    hur är människorna där har ni mer att berätta om hur det är att leva i england berätta jag vill veta allt innan jag lovar min man att det är ok att flytta över allt till england

• Svar på tråden tusen frågor om england????
  • skippy

oj vad kul att höra att jag inte är ensam med alla funderingar om flytt till england, just vad som är svårast är i vilket område man ska flytta till det fårinte vara super dyra hyror sen vill jag skolorna ska vara bra och att det är ganska lugnt för mig får det gärna vara mångkulturellt tycker det är så spännande med olika kulturer.

• ullis01
    Black roses skrev 2009-06-09 22:36:36 följande:
    ullis01.. Du verkar ha god kännedom runt det mesta, så jag vill börja med att fråga dig om det är oki att jag fågar dig om jag har några funderingar??Mvh M G
    Visst sjalvklart, fraga pa du.
  • ullis01
    idupur skrev 2009-06-08 13:47:17 följande:
    Intressant att läsa allas svar, många har mycket med nyttig info! Jag o min sambo funderar på att flytta tillbaka till England om några år. Han är engelsk och jag har bott där i fyra år, men flyttade till Sverige för att plugga på uni. Hemma-mamma, vad skönt att det finns så mycket att göra! Men rent ekonomiskt, hur får man det att gå ihop? Lever hela familjen då på killens lön eller får man något bidrag för att man själv går hemma?
    Ekonomiskt ar det lite annorlunda an i Sverige. Man far mycket mindre bidrag an i Sverige. De flesta lever pa en lon, men det beror lite pa var man bor. Jag tror att London bor nog arbetar bada tva i storre utstrackning an Har i soder dar jag bor. De har ju hogre hyror och andra kostnader, men a andra sidan tjanar man bra mycket mer I London an i ovriga delar av landet.
    Det finns sk Child Tax Credit, vilket ar hjalp till arbetande familjer, och det baseras pa hopslagna loner om bada jobbar, annars ena lonen. Jobbar man lite deltid sa drar de pengarna man tjanar fran tax credit, sa ofta lonar det sig inte.
    Man far ocksa Child Benefit vilket alla far, men det ar inte sa mycket, ungerfar £15-£20 i veckan tror jag det ligger pa.
    I manga delar ar det billigare att kopa och betala av hus an att hyra. Hyra far ni gora privat eftersom det ar langa koer pa kommunens listor och de som har storst behov gar forst oavsett hur lange man statt i kon.
  • ullis01
    Medvind22 skrev 2009-06-10 07:44:52 följande:
    Ullis01Vår son fyller 4 år den 29 juli, blir det tre timmar om dagen eller blir det skola för honom? Vi vet inte alls var vi ska bo än, min man ska gästforska och jag ska till en början vara hemma. Allt bestämdes väldigt snabbt.Tack för länken om skolorna.
    Det blir skola direkt for honom. Han kommer att borja i borjan av September och blir en av de allra yngsta. Oroa dig inte for mycket over det, de allra flesta grejar det alldeles utmarkt. Det beror lite pa vilken skola han hamnar i men i manga skolor borjar de yngsta deltid, dvs gar hem innan eller strax efter lunch till att borja med. Jag tyckte det var lite laskigt nar min son skulle borja skolan vid 4 ars alder, men det var det som var bast for honom i alla fall.
    De ar battre att se till individen har an i Sverige och oftast tillats de att lara sig i egen takt och halls inte tillbaka for att vanta in resten av klassen. Klasserna ar stora pa de flesta hall, 30 barn ar inte ovanligt pa en larare och en assistent, men det fungerar forvanasvart bra. I de flesta skolor kan foraldrarna anmala sig som frivilliga och hjalpa till i klassrummet, ofta hjalper man da till att sitta och lastrana med barn osv. Jag skulle dock rekommendera att du later barnen kanna sig trygga i skolan utan dig innan du gor det.
    Vad skont att du kan vara hemma i borjan sa barnen kan bli hamtade av dig.
    Ett tips ar att bjuda hem barn att leka valdigt tidigt och ganska ofta, en del kommer med mamma, en del inte. Om man gor det blir det mycket lattare for dem med skolan eftersom manga kommer att kanna varandra sedan tidigare. Det ar inte lika latt att hitta barn att leka med efter skolan som i Sverige dar man oftast bara behover ga ut pa garden, man maste vara lite aktiv i borjan som foralder sa gar det bra.
    For sexaringen kommer det sakert finnas en hel del "after school clubs". De ar mycket bra pa att ordna aktiviteter man kan prova pa efter skolan, de ar ocksa valdigt bra satt att bli lite narmare kompis med nagra barn nar man ar ny. Min son har tex provat pa flera sporter han inte skulle haft chansen att prova annars, tex friidrott, rugby, fotboll, basketboll, ocksa "artclub", det finns drama, korsang, karate, dans, allt mojligt att valja pa. Glom inte att fraga om klubbar nar du ringer och pratar med skolorna, de kan bli viktiga for barnen. Gillar han fotboll sa ar det precis ratt tid for honom att ga med i ett lag ocksa, sasangen borjar i Augusti och lagen fylls snabbt men ring runt for det ar mycket mer elitinriktat aven for sa sma barn.
    Hoppas det hjalper lite, det kan vara lite laskigt att inte veta vad som galler.
  • ullis01
    skippy skrev 2009-06-10 07:57:42 följande:
    oj vad kul att höra att jag inte är ensam med alla funderingar om flytt till england, just vad som är svårast är i vilket område man ska flytta till det fårinte vara super dyra hyror sen vill jag skolorna ska vara bra och att det är ganska lugnt för mig får det gärna vara mångkulturellt tycker det är så spännande med olika kulturer.
    Jag med! Jag tycker det ar underbart med alla olika kulturer och religioner som blandas. Man kan lara sig sa mycket av varandra! Det var lite trakigt dar jag vaxte upp i norr om Stockholm tyckte alltid jag nar jag var mindre. Alla var likadana och tyckte om samma saker...
    Det ar sa svart med omraden, landet ar ju stort. Ak pa semeseter och bila runt i ett par veckor vet ja i den del av landet som tilltalar dig mest. Folk har pratar garna om skolor och omraden om man fragar dem, det ar nog ett av favoritamnena att samtala om i England!
  • Sponkilonk

Kan tyvärr inte svara på så många av frågorna. Däremot har jag kollat upp barnbidraget. Fick då höra att man kan vara utomlands i 6 månader med barnbidrag, men är man borta längre så upphör rätten från dag ett man reeser. Alltså har man inte rätt till barnbidrag om man flyttar från landet.

• FreeForAll
    skippy skrev 2009-06-10 07:57:42 följande:
    Desto längre norrut du kommer desto billigare blir hyrorna. Som någon annan sa så får man child tax credit om du är hemma eller working tax credit om en av er jobbar. Hur mycket ni får beror på hur mycket ni tjänar.

Där jag bodde (och kommer flytta tillbaka till nästa år) var hyrorna svindyra och barnomsorgen var också svindyr. Vi betalade 750 pund i månaden för ett pyttelitet hus och 800 i månaden för barnomsorg. (Men man kan få bidrag till barnomsorgsavgiften).

I övrigt tycker jag att de flesta är mycket trevliga i England. Jag trivdes superbra där och vi kommer som sagt flytta tillbaka om ett år.
  • FreeForAll

Ska tillägga att det var mycket lättare för mig att flytta till England än var det var för min man att flytta till Sverige. Jag fick NI-nummer på en gång när jag kom vilket berättigade mig till alla förmåner en engelsk person har.

• skippy

Ni nummer vad är det är det som våra fyra sista?

Ullis01 norr om stockholm var bodde ni då jag bor nu i sollentuna centrum+
    kan nån ge ett tips på en stad norr om london som man kan kolla upp 750 pund i månaden var ändå bland det billigaste jag har hört vad är det du betalar utöver det total månads kostnad vad kan det bli
    Om det är trång så bryr vi oss inte speciellt, just nu bor vi i en tre:a på 73kvm och vi är 2 vuxna och 4 barn. men visst är det kul med utrymme.

• FreeForAll
    skippy skrev 2009-06-10 13:52:18 följande:
    Ni nummer vad är det är det som våra fyra sista?Ullis01 norr om stockholm var bodde ni då jag bor nu i sollentuna centrum+kan nån ge ett tips på en stad norr om london som man kan kolla upp 750 pund i månaden var ändå bland det billigaste jag har hört vad är det du betalar utöver det total månads kostnad vad kan det bliOm det är trång så bryr vi oss inte speciellt, just nu bor vi i en tre:a på 73kvm och vi är 2 vuxna och 4 barn. men visst är det kul med utrymme.
    NI-nummer, det är national insurancce. Typ socialförsäkringsnummer.

Utöver hyra betalar man council tax, ca 100 pund i månaden. Gas och el blev ca 50 i månaden för oss.
  • ullis01

skippy- Jag bodde i Upplands Vasby sa inte langt fran er :)

Har kan man kolla ungefarliga priser pa att hyra i olika omraden.

www.propertyfinder.com/cgi-bin/rsearch&t=ren&cu=

Dar jag bor tex verkar det vara standard med ungefar £750-£800 per manad for ett hus med 3 sovrum. Man raknar inte x rum och kok har utan sovrum, sa om det star 3 bedroom house sa betyde det just det och man maste lasa vidare for att fa reda pa resten. Koken ar oftast sma och det ar sallan man kan fa in ett bord att ata vid dar, och ett av sovrummen ar oftast valdigt litet, en dubbelsang skulle inte fa plats, sa vart att tanka pa om barnen ska dela rum.

Sen tillkommer council tax (varierar beroende pa huset och kommun), el, gas, vatten, husforsakring, livforsakring inkl "critical illness cover" och "children's critical illness cover" (om man har rad), bor man ha har om ni inte har det redan.
    Visserligen ar det gratis att ga till lakaren och sjukhus (forutom mediciner) men blir man sjuk en langre tid kan det bli dyrt med resor till sjukhus utanfor staden, att inte kunna jobba osv.
    Semester far man oftast bara 4 veckor om aret nar man ar ny pa en arbetsplats. Annu en anledning till att det ar svart att jobba aven nar barnen borjar skolan. Aven om man lagger ihop sina semestrar maste man hitta annan barnomsorg flera veckor per ar som blir mycket dyrt.

• Black roses
    ullis01 skrev 2009-06-10 11:12:23 följande:
    Visst sjalvklart, fraga pa du.
    Tack så mycket..
    Om jag någon gång ser en leende joggare, så ska jag överväga saken.. ..
  • Medvind22

Tack så mycket ullis01 för att du har tagit dig tid med att besvara mina frågor!
    Vi åker till Cambridge om två veckor för att titta på skolor och bostad.

• fatooooosh

Halloj ..

Nej gud va mkt information jag fått ..
    Undrade bara över vård och läkarbesök är det gratis när man har NI ? Måste man lämna in papper och intyg lr uppehålstillstånd osv för att få en NI ? Så nyfiken ska flytta dit under okt-nov..

Svar på tråden tusen frågor om england????