Född i v 29? Hur gick det sen?
Ja, som rubriken lyder....
Hur har det gått för era bebisar? Vad vägde dom?
Oroligt intresserad...
Ja, som rubriken lyder....
Hur har det gått för era bebisar? Vad vägde dom?
Oroligt intresserad...
Min son föddes i vecka 29+6...
Han vägde 1130 gram och var 39 cm lång..
Vi låg på sjukhuset i 7 veckor, han vägde 2200 gram när vi åkte hem..
I juli fyller han 3 år och väger idag 13400 gram och är 89 cm lång
Allt gick bra!!!
Min kille födde v 29+6 exakt som Slöjan Han vägde 1825 gr längd 43 cm. Vi var 5 veckor neo. Han helammades då vi åkte hem. Idag är min kille snart 5månader. För 14 dgr sen vägde han strax under 6400gram. Han är som vilken annan baby som helst, tycker jag. Om än att han inte är som en "normal" 5 månaders motoriskt. Korrigerat är han ju 2 1/2 månad eg och han är nog duktigare motoriskt än en så liten tror jag...Har du fått barn i vecka 29?
Nä jag har inte fått barn, men är i v29 och har väldigt mycket SD och funderar på om det börjat läcka fostervatten.... ( e lite rosa fuktigt i trosskyddet.... ursäkta info )
om du har väldigt mkt sammandragningar och tror att du läcker fostervatten så bör du ringa förlossningen.
Ring förslossningen säger jag oxå. om det är på gång finns eventuella möjligheter att stoppa upp det!
ts: hur har det gått för dig??
min son kom i v29, han vägde 1695gr o va 40 cm lång...
han hade växt ikapp sina jämnåriga när de fyllde ett år, började gå o prata strax efter 1 års dagen, så det gick väldigt bra.
nu är han en busig snart 4 åring och man kan aldrig tro att han var med om en så dramatisk födsel...
Min dotter är född i v 29 (28+4) och vägde 930 g samt var 37 cm lång. Nu är hon 5 månader eller 11 veckor korrigerat, väger 4,7 kg och är 55 cm lång. Vi var 9 veckor på sjukhus och allting har gått jättebra. Hon är precis som hon ska vara jämfört med 11 veckors bebisar.
Ring till förlossningen TS. Man har goda chanser att stoppa sammandragningarna och varje dag som bebisen ligger kvar i magen är en vecka mindre på sjukhus.
fick min flicka i v28+1 vägde 1180 va på sjukhuset i 7 veckor.. hon är nu 4 mån och 2veckor och väger 5040
TS, jag hade mycket sammandragningar (väldigt mycket, som jag dock inte märkte av så mycket för jag hörde ju av alla att det är "normalt" att ha mycket sammandragningar...) och en dag fick jag en blödning. Det var lite blodstänk "bara", tänkte jag...
Tänkte inte mer på det, men jag ringde till förlossningen dagen efter (för säkerhets skull) för att höra med dem. De tyckte att jag kunde komma in på en kontroll om jag var orolig, sa dem. Det gjorde jag. Kollade med CTG-apparaten barnets hjärtrytm, hur många sammandragningar man har och allt det där... fick sen göra ett VUL, det visade sig att min livmodertapp påverkades av alla sammandragningar och att om det inte stoppades så var jag hotad av förtidsbörd, alltså att föda alldeles för tidigt. Fick ligga på sjukhuset i 3 nätter, fick sprutor var 5:e timme för att stoppa sammandragningarna (så att livmodertappen fick lugna sig) samt en kortisonspruta för att påskynda lungornas utveckling av bebisen. Efter 3 nätter ansågs allt vara lugnt igen och jag fick åka hem efter lite tjat... (avskydde sjukhusvistelsen, för jag saknade min man så mycket).
Fast jag födde 4 dagar efter BF
Så det går minsann att stoppa!
Glömde tillägga att jag då var i vecka 29...
Jag träffade en tjej på sjukhuset som hade varit där i 5 veckor pga hotad förtidsbörd! Hon var då i vecka 30... hade varit där sedan vecka 25, med tvillingar i magen! Hon berättade att en dag hade hon haft så ont (pg a att hon höll på att öppna sig) så hon låg och kved, skrek och vred och vände sig i sin säng! Hon blev flyttad till en förlossningssal... men läkarna gjorde allt för att stoppa det och de lyckades faktiskt!
Tack för alla svar
Har inte varit inne på koll, men jag tycker att SD har minskat rejält, så jag är inte så orolig längre.
Vår pojke föddes i v 28+6, vägde 1494 och var 41 cm. Vi var på neo i 5 veckor. Idag är han drygt ett år och har varit ikapp storleksmässigt sedan ca 8 mån ålder. Han har precis börjat gå. Ska tilläggas att han hade en stor hjärnblödning vid förlossningen med risk för cp-skada och motoriska problem. Vi har precis varit på koll och det verkar som han inte fått några men av blödningen. Eftersom han börjat gå precis tycks det inte vara några motoriska problem heller. Helt fantastiskt. Vi kan inte förstå vilken tur vi haft!
Hej, jag födde min son i v. 29+4 han vägde då 1180 gram och var 40,5 cm lång. Vi låg på NEO i 5 veckor. Han vägde 2185 gram när vi åkte hem, nu är han snart 9 månader och vägde för ca 1 mån 7 kg och var 67 cm lång, jag tycker att han är som vilken annan bebis som helst.. Men han kan inte krypa än, sitta kan han iaf. Men allt sånt är ju så individuellt. Vi har haft lite sjukdomar, han fick RS i februari och magsjuka i mars sen har han haft ett par tre stycken öroninflammtioner och en sprucken trumhinna men det är ju sånt man aldrig får veta om han hade fått om han varit fullgången. Jag är själv öronbarn så det har gått i arv, tyvärr ! //Petra