• MsFrida

Funderar på att donera ägg! Åsikter önskas!

Är en tjej på 27 år som länge har funderat på det här med att donera ägg. Lutar mer och mer åt att så blir fallet. Får väl å andra sidan åtminstone börja med att kontakta Sahlgrenska här i Göteborg.

Läser lite här och var och har främst fastnat för en sak. På flera sidor står det något i stil med ?Det är bra om du fått egna barn innan donation!? Vad menar man med detta? Kommer det bli svårare att få barn i framtiden om man donerar? Har barn i dag och känner inte att jag vill ha fler, men det kan ju ändras framigenom om man träffar ny man etc.

Vill gärna ha flera åsikter i frågan. Varför ska man donera ägg? Varför ska man INTE donera ägg? Blir det svårare att få barn längre fram?

Ser verkligen fram emot att donera. Tror jag. Precis som blodet jag lämnar, använder man ju inte alla ägg här i livet, så vore kul om någon annan kan få använda det som jag ändå inte använder?

JÄTTETACKSAM för åsikter, kommentarer och inputs!
    /FRIDA

• Svar på tråden Funderar på att donera ägg! Åsikter önskas!
  • AAEV

Jag har också funderat på att donera ägg, men jag vet inte riktigt vart man vänder sig?

• Ammiz

Jag sitter också i samma funderingar. Jag vill donera ägg, men funderar över om det är läge nu. Jag har en dotter som blivit till genom spermiedonation, och att donera mina ägg är det minsta jag kan ge tillbaka för den gåva vi fick.

Tycker 1814 skrev ett bra inlägg med flera saker att tänka på.

Att ge bort ett ägg är för mig inte på något sätt att ge bort ett barn, lika lite som min dotters donator är hennes pappa. Min dotter delar inga gener med mig, men är ändå så självklart min dotter, lika självklart som det här eventuella barnet inte vore det.

Vad jag funderar över är är själva behandlingen för att få ut äggen och ingreppet. Att det ska bli tufft med hormonerna.

• Marelb

Du får gärna gå in i min presentation och läsa om mina tankar! Det är inte svårare att bli gravid efter en donation. De syftar nog mer åt det spykiska att man kan ge bort en hel massa ägg och det kan bli barn av det, och sedan kan det visa sig att donatorn ej kan få egna barn eller ha svårigheter med det. Men du har ju barn så då är det ju ingen fara med det iaf.

kille 2002 *** tjej 2005 *** BF 2010 07 13
  • Marelb
    FrökenLindström skrev 2010-05-14 14:07:21 följande:
    Jag har också funderat på att donera ägg, men jag vet inte riktigt vart man vänder sig?
    Närmaste Univesitets sjukhus... Kolla med ditt närmaste sjukhus vart de hänvisar dig. Här i Sthlm är det tex Huddinge som gäller...
  • Charlotta71
    Ni som donerar ägg är guld värda för oss som inte har gåvan att få barn själva.

Detta är en seriös förfrågan efter en donator som gärna får bo i Stockholm för enkelhetens skull.

Vi har inte bestämt oss ännu vilken väg vi skall gå men läkaren/vi tror att äggkvalitén hos mig troligen är det som gör att vi inte lyckats gå vidare med våra graviditeter. Vi får svar på en missfallsutredning om någon vecka och beroende på vad den säger så kommer vi även att ta beslut vilken väg vi ska gå.

Om det finns någon som är intresserad av att ta en dialog med oss så är det bara att skicka ett meddelande till mig via min inbox.

Kort om oss:
    Vi är 39 respektive 42 år år och uppväxta söder om Stockholm. Vi har varit tillsammans i 3,5 år men känt varandra i nästan 10 år. Vår högsta önskan är att få kröna vårt liv med ett liten men resan dit har varit lång och "skumpig".

Stor kram,
    Lottis
  • Marelb
    Charlotta71 skrev 2010-06-21 08:43:38 följande:
    Ni som donerar ägg är guld värda för oss som inte har gåvan att få barn själva.

Detta är en seriös förfrågan efter en donator som gärna får bo i Stockholm för enkelhetens skull.

Vi har inte bestämt oss ännu vilken väg vi skall gå men läkaren/vi tror att äggkvalitén hos mig troligen är det som gör att vi inte lyckats gå vidare med våra graviditeter. Vi får svar på en missfallsutredning om någon vecka och beroende på vad den säger så kommer vi även att ta beslut vilken väg vi ska gå.

Om det finns någon som är intresserad av att ta en dialog med oss så är det bara att skicka ett meddelande till mig via min inbox.

Kort om oss:
    Vi är 39 respektive 42 år år och uppväxta söder om Stockholm. Vi har varit tillsammans i 3,5 år men känt varandra i nästan 10 år. Vår högsta önskan är att få kröna vårt liv med ett liten men resan dit har varit lång och "skumpig".

Stor kram,
    Lottis
    Jag för min del vill hjälpa dem som väntat längst. Alltså de som står först i kö och som naturligtvis passar mig till utseende osv. Tycker det känns mest schysst. Hade jag haft en nära vän som skulle göra ÄD hade jag naturligvis mer än gärna ställt upp som korsdonator. Det kommer bli er tur också! Lycka till!
  • Charlotta71

Marelb; jag respekterar till 100% hur du resonerar men vi har inte tiden att stå i kö (pga ålder) då läkarna trott att vi skall lösa det via IVF och man får inte stå i båda köerna.

Vi har betalat allt privat hittills och skal nu "nyttja" Landstinget. Håll tummarna för oss!

Lottis

• Marelb
    Charlotta71 skrev 2010-06-21 10:43:47 följande:
    Marelb; jag respekterar till 100% hur du resonerar men vi har inte tiden att stå i kö (pga ålder) då läkarna trott att vi skall lösa det via IVF och man får inte stå i båda köerna.

Vi har betalat allt privat hittills och skal nu "nyttja" Landstinget. Håll tummarna för oss!

Lottis
    Absolut! Jag håller tummarna! Självklart ska ni nyttja landstinget. Synd bara att det ska ta sån jäkla tid. Ni har inte funderat på Danmark?! Önskar att fler kunde donera så vi kunde korta dessa köer. Kan ju inte föreställa mig hur det skulle kännas att inte kunna få barn och all denna tid, alla misslyckade försök, alla pengar det kostar... men framförallt den psykiska hälsan som bli lidande! Vet kompisar som gjorde spermadonation i Danmark, de fick ju komma på ett par månader! Vilket man väl kan kalla ingen kö. Då kostar det ju i och för sig... vilket är synd eftersom ni redan lagt ut en massa pengar.
  • Charlotta71

Marelb: vi kommer eventuellt att åka till Esland eller Tjeckien. Har kontakt med några kliniker där men det är väldigt kostsamt.

Lottis

• Marelb

Tråkigt att ni ska behöva göra det... Man önskar ju som sagt att köerna kunde minska lite här hemma. Om jag blir godkänd donator hoppas jag kunna donera flera gånger. Man vet ju aldrig hur man reagerar på behandlingarna men jag hoppas att det är så pass ok att jag kan göra det fler gånger... Önskar er all lycka till!

Svar på tråden Funderar på att donera ägg! Åsikter önskas!