Funderar på att direktdonera. Är du intresserad? Har du gjort det?
Hej!
Jag väntar mitt första barn. Min man har ett barn sen innan. Vi tycker detta är lagom, men jag hade gärna velat hjälpa ett barnlöst par till samma familjelycka. Problemet för mig är att jag tror inte jag skulle klara det känslomässigt ifall jag inte fick kontakt med paret jag donerade till, alltså direktdonation. Jag skulle vilja följa barnets liv, få bilder och höra hur det går för det. Jag har inget behov av att träffa barnet eller finnas i barnets liv. Bara behov av att veta, att det finns fler med mina gener och hur det går för dom...
Barnet ska veta att det kommit till genom donation, och om barnet vill söka upp mig går det bra. Jag tycker det är viktigt att barn liksom vid adoption, kan söka upp sina genetiska rötter om de vill det. Om de inte vill det så behöver jag aldrig träffa dem.
Men som sagt för att inte ständigt behöva undra hur det går för barnet vill jag ha mail-kontakt, med berättelser hur det går, och bilder...
Är detta möjligt i Sverige? Någon som tycker som jag och söker efter ägg kontakta mig då. Jag är gravid och föder någon gång i juni, hur snart kan man donera ägg? Är det efter man slutat amma? Kan man få mkt biverkningar av hormonerna man tar? Någon som fått biverkningar? Vad var jobbigast? Vilka hormoner är det? Hur skyddar man sig så man inte blir gravid under tiden?
många frågor men tacksam för svar. Och som sagt, är du av samma uppfattning som jag om en direktdonation, så hör gärna av dig så kan vi maila å prata