• minaochandras

Familjehemsmamma behöver råd/tips.

För lite mer än 1 år sedan flyttade det en liten kille till oss. han är familjehemsplacerad här. (Hans mamma tar droger.)
    Nu är det så att jag har börjat undra om pojkens beteende är normalt. Hemsk tanke.. Men så är det. Undrar om han skadades när han låg i sin mammas mage.

Han bits, rivs, nyps, skriker, gapar, matvägrar, förstör de andra barnens leksaker, skriker, gråter väldigt ofta. I utvecklingen är han väldigt olika. Som att cykla utan stödhjul det kunde han när han var 4 år. Men att äta från en tallrik kunde han inte. Han vägrar att lyssna sitter hellre och skriker å gråter. Varför det vet inte han själv om. Han har inte slagit sig, klämt sig eller gjort sig illa alls utan sitter bara och skriker och det kan han göra i flera timmar samtidigt som han kastar leksaker hej vilt omkring sig.
    De gångerna han är glad är när han får bestämma över de andra barnen, äta godis, kakor, glass och spela dataspel/tvspel.
    Han växte upp framför ett playstation har han ssläkt talat om och jag vet om hans beroende. Men ibland vill man vara snäll och låta honom spela i en liten stund. Men det ångrar man fort för att efter det sitter han bara och skriker.
    Fantasi har han ingen utan vi måste komma på vad han skall leka. Har nu försökt i 1 års tid att få honom att hitta på en lek i sitt rum själv men då sitter han bara där tills man ger honom ett tips.
    Vad skall jag göra? Vad för skador får ett barn so ligger i magen på en missbrukande mamma?
    Frågorna är många då pojken är en så underbar liten kille. Älskar honom som han vore min egen trots att han ibland kan göra en galen.
    (Nu till hösten skall han gå till kuratorn för samtal.)

Finns det fler som har familjehemsplacerade barn som beter sig på något liknande sätt? Vad har ni gjort?

TYacksam för alla råd och tips./Desperat

• Svar på tråden Familjehemsmamma behöver råd/tips.
  • Rix

Detta är väl sånt som borde tas upp med handläggaren på socialkontoret så att du kan få hjälp och stöd från dom.

Svar på tråden Familjehemsmamma behöver råd/tips.