• ÖrebroMalin

Åka ner till egypten för att besöka pappan..

Har lite alla möjliga frågor här. Kan börja med att jag väntar barn och hon beräknas komma i början av oktober. Min kille och barnets pappa bor nere i Egypten.
    hade tänkt att bo där nere ett par månader först och så att han får träffa och lära känna sin dotter. Jag själv tycker att det är jätte jobbigt att vara ifrån honom just nu under gradiviteten.

Hur tidigt kan jag åka ner med bebisen? Kan jag åka redan när hon bara 1-2 månader?

Hur ska jag göra med vaccinationsprogramet?? När får dom den första vaccinationen och krävs det att hon får några extra vaccnationer för att åka till Egypten när hon är så liten ?? Hade tänkt att stanna allafall 3-4 månader.

Vill gärna ha med mig liggvagnen ner dit? Hur gör man med den på flygplatsen. Den väger ca. 16 kilo. ??
    Ska man åka och ha henne i en bilbarnstol eller bärsele under flygresan?

Hur tidigt får man pass till spädbarn och hur länge gäller dom??

Skulle vara kul om det var andra gravida eller nyblivna föräldrar som pappan är utländsk och inte bor i sverige. skulle vara kul att höra andras åsikter och tankar och så..

• Svar på tråden Åka ner till egypten för att besöka pappan..
  • bolbol

Hej!

jag bor här nere i egypten,kairo. jag rek dig att kanske vänta tills bebisen är 2 månader innan du kommer ner,fast det beror även lite på vart du ska i egypten. vaccenationer måste du nog kolla med bvc eller liknande.
    Jag skulle nog bära henne i bärselen på flyget/flygplatsen. Tänk på att det är väldigt svårt med vagn här nere,inte vanligt man kör runt med dem på gatan pga dåliga vägar ovh höga trottoarkanter. Vet inte hur du får med en liggvagn om du nu vill ha med den.
    passet är som ett vanligt pass och gäller i 5 år.

lycka till!

• ÖrebroMalin

Tack för svaren.. Vet att egyptens gator inte är så barnvagnsvänliga men känns ändå skönt att ta med den.. Hur kommer det sig att du bor i Kairo? Kul att träffa nån och byta lite erfarenheter. Killen ( barnets pappa ) har en stor del av familjen som bor i Kairo så där känner man sig hemmastad =)

Svar på tråden Åka ner till egypten för att besöka pappan..