• snurrigamamman

13-åring sova hos tjejen

Min 13-åriga son (14 i höst och ser ut som minst 15) vill sova över hos sin flickvän som är lika gammal. Har pratat med hennes mamma och det är OK för dem men jag tycker det känns så tidigt.
    Har försökt ta det där med blommor och bin men där var jag bara "pinsam"
    Är det kanske jag som inte inser att sonen börjar bli stor

• Svar på tråden 13-åring sova hos tjejen
  • sakoline

Man lär sig om sex på internet och av kompisar. Tror inte så många har så pass bra relation med sina barn att man vågar ta upp prestationsångest och hur man har analsex på bästa sätt; de flesta stammar nog bara fram nåt i stil med "när man tycker om varann..." För tro mig; han vet mer än du kan ana! Och är säkert tyvärr en del felinformad om hans enda källor är porrfilm och vänner.
    Jag har lärt mig allt på internet :) Visa honom sajten http:/www.umo.se och stick ner en kondom i hans ficka. Det handlar inte om att uppmuntra till sex, det är att uppmuntra till skydd.

• sakoline

Marina Elena skrev 2009-06-06 19:49:50 följande:

skulle inte tillåta det. Visst, de kan ha sex ändå men jag skulle inte vilja ge signaler om att det är ok med mig,
    Vem vill ha ens föräldrars tillstånd att ha sex ändå?? Det handlar om att ge signaler om att sex är naturligt och att man ska skydda sig.
  • dukat

Jag tror heller inte så mkt på förbud för det dom vill göra ,gör dom ändå Och det förbjudna blir ju ofta det mest spännande.Har en kille på snart 14 Han har visserligen ingen flickvän så men en massa tjejkompisar O han sover över hos dom och dom hos oss dvs i hans rum.För mej känns det bra att inte göra en alltför stor grej av det där med könet Man kan väl vara bra kompisar för det

• Pomea

Jag tror redan att de har legat med varandra. Tror inte det gör det till en högtidlig grej att de har sex och att de då måste "sova över". Låt honom sova över hos sin tjej. De vill väl också snacka hela natten, äta frukost ihop osv.

• Amilie

Som mång atidigare sagt så behöver man ju inte sova över för att ha sex. Sex kan man ha på dagen också...

Skulle grabben få sova över hos en killkompis? Hos en tjejkompis? om ja ser jag ingen anledning till att förbjuda sovande med flickvän. Tror nog grejen med att sova över är just möjligeten att umgås länge, utan att nån måste hem vid en viss tid osv...

Men som sagt prata med honom om skydd och fråga också rakt ut om de har sex. Han kanske svarar kanske inte. Men om han svarar nej så tro på honom. Kommer ihåg när jag var 14 sov hos pojkvännen då och då i säkert ett halvår innan vi hade sex. Men däremot hånglade vi loss som bara tonåringar kan.... =)

• dukat

känns bra att höra att så många av oss här tycks vara så eniga då.Samhället utvecklas ju som tur är och uråldriga sk moralkakor har ingen plats längre i mitt liv
    För det är ju viktigt att man ska välja sina kompisar från dom man gillar och inte hur dom råkar va skapta mellan benen.Båda mina är på ridläger ibland.Oftast är sonen (märkligt nog!!) ensam kille.Men självklart sover han ihop med sina tjejkompisar där.Dushar o bastar gör dom också ihop.Helt självklart.Annars skulle han ju bli helt utanför gemenskapen.

• Kya
    Pomea skrev 2009-06-11 12:32:32 följande:
    Jag tror redan att de har legat med varandra. Tror inte det gör det till en högtidlig grej att de har sex och att de då måste "sova över". Låt honom sova över hos sin tjej. De vill väl också snacka hela natten, äta frukost ihop osv.
    jag var då så i den åldern. visst ska jag inte förneka att sex var spännande, men det skedde lika mkt på dagarna, så det var inte alls det som lockade med översovningar.

det var just det att man fick ligga och prata med varann, och sova i varandras famnar. myspys.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut :)
  • Marina Elena
    sakoline skrev 2009-06-06 20:14:33 följande:
    Marina Elena skrev 2009-06-06 19:49:50 följande:
    Vem vill ha ens föräldrars tillstånd att ha sex ändå?? Det handlar om att ge signaler om att sex är naturligt och att man ska skydda sig.
    ja, inte för mig. För mig handlar det om att de får vänta till de gifter sig med sex, det är min signal. Sen är jag inte så naiv att jag tror jag kan kontrollera dem, men det är vad jag står för.
  • Queen70

Man kan inte utgå ifrån att de eller en av dem ens VILL ha sex. En av dem kanske är mer drivande än den andra, att då inte FÅ sova över kan vara ett hjälpmedel för dem att kunna säga nej, medans en övernattningssituation skulle kunna tolkas som ett tillfälle där man inte längre har en anledning att låta bli utan att verka som en "tönt" eller bög eller vad det nu kan tänkas vara. Som jag sa tidigare så är det ibland så att tonåringar VILL få ett nej, för att slippa göra läskiga saker som kompisarna gör.

Och som nån annan var inne på så finns det också en viss poäng med vilka signaler man skickar om vad som är lämpligt eller inte. jag anser exempelvis inte att det är lämpligt att en 13 åring har sex. tycker inte man är tillräckligt mogen för att ta ansvar för en sådan känslig sak. Och visserligen kan man aldrig hindra dem om de gett sig fan på det, men jag behöver inte underlätta heller. Att bara förbjuda räcker ju inte heller, utan man måste också prata prata prata.

• Harmoni123

Jag har ju en snart 14 årig kille hemma och jag låter inte honom sova över hos någon tjej eller vice versa..

Han vet att det är för att jag inte vill "göra det lättare" för honom att ha sex för tidigt..

15 är gränsen så jag har alltid pratat om det som någon magisk åldersgräns *fniss*

Självklart är jag medveten om att ungar kan hitta massor med andra tillfällen och att en övernattning inte behöver betyda sex... men om man lyckas göra saker och ting lite svårare så är det mindre risk att något händer..

• Biggan42
    Harmoni123 skrev 2009-07-04 18:29:56 följande:
    Jag har ju en snart 14 årig kille hemma och jag låter inte honom sova över hos någon tjej eller vice versa..Han vet att det är för att jag inte vill "göra det lättare" för honom att ha sex för tidigt.. 15 är gränsen så jag har alltid pratat om det som någon magisk åldersgräns *fniss*Självklart är jag medveten om att ungar kan hitta massor med andra tillfällen och att en övernattning inte behöver betyda sex... men om man lyckas göra saker och ting lite svårare så är det mindre risk att något händer..
    Lever kanske i en tro, jag har aldrig sett några bekymmer med att de sover hos varandra. Bättre att prata med ungdomarna om att skydda sig och vara rädda om varandra. Sex har de ändå!
  • Harmoni123

Jo prata om hur man skyddar sig är verkligen viktigt men samtidigt tror och vet jag att många väl struntar i att skydda sig i stundens hetta... *ler*

• dukat
    Harmoni123 skrev 2009-07-04 18:29:56 följande:
    Jag har ju en snart 14 årig kille hemma och jag låter inte honom sova över hos någon tjej eller vice versa..Han vet att det är för att jag inte vill "göra det lättare" för honom att ha sex för tidigt.. 15 är gränsen så jag har alltid pratat om det som någon magisk åldersgräns *fniss*Självklart är jag medveten om att ungar kan hitta massor med andra tillfällen och att en övernattning inte behöver betyda sex... men om man lyckas göra saker och ting lite svårare så är det mindre risk att något händer..
    Men säg att din son var ridintresserad ochskulle vilja åka på ridläger där det bara var tjejer o alla inklusive ledare sov i samma sovsal skulle han inte få åka då?
Svar på tråden 13-åring sova hos tjejen