• mamma 2 B

Mammor vad kallar ni er?

Hej!

Jag och flickvännen är i full gång med utredning inför insemination. Vi har pratat lite om vad vi ska kalla oss inför barnet och undrar hur ni andra gör.

Mamma för båda? Mamma för den ena och något annat för den andra? Förnamn? Vad tycker ni funkar bäst?

• Svar på tråden Mammor vad kallar ni er?
  • mamma 2 B

*s*
    Ska absolut köra med "mamma och Göran - förklaringen" vid behov! Känner likadant själv.

• master of disaster

Vi kallar oss för mamma (jag) och mammo (min fru). Vi resonerar som så här: jag födde prinsen och är mamma. Min fru är också förälder men inte exakt på samma sätt som jag. Därför mammo. Hon är ju inte pappa men hon har liksom en annan roll än mamma. Nu ska detta inte tolkas som att hon gör allt "manligt" och jag allt "kvinligt". Sånt tror ingen av oss på över huvud taget. Vi vill bara med de olika namnen markera att vi är två stycken och att vi inte är exakt samma.

• bdmc

Vår dotter säger mamma till mig och mammi till min fru. Dottern är 1 år och säger mamma till mig och mom till min fru. Hon har själv hittat ett sätt....
    Vi har sagt att vår dotter själv kommer att få styra vad hon kommer välja att kalla oss. Det kommer ju lösa sig helt naturligt efterhand som hon blir äldre..

• mrztigger

vi säger mamma och mamma. har börjat lära vår 1½ åring våra namn oxå, dvs att vi säger mamma X och mamma Y.

först ville min fru heta mappa och jag mamma men det ville inte jag, lät så töntigt och för likt pappa.

• puma82

Mamma och mamma, men nu när hon blivit äldre och pratar non stopp, då säge rhon själv mamma X och mamma Y, eller mamma och mamma, eller X och Y. Blandar hej vilt :)

Kom hem från dagis en dag och sa: Mammis, har en flicka som är i samma ålder på den andra småbarnsavdelningen på dagis, och hon har 2 mammor. Kallar den ena mamma och den andra mammis.

Så nu kommer även mammis ibland :) Vem av oss hon menar då, det har vi dock inte räknat ut :)

• puma82
    Pumin skrev 2009-06-04 22:09:25 följande:
    mamma o mamma , med anledningen att vi är mammor båda två.vi brukar försöka förklara för icke förstående ev äldre släktingar och korkade kompisar som såhär m jag ( biologisk mamma) hade inseminerat för att min man/kille inte hade fungerande spermier , inte hade vi väl kallat oss mamma o "göran" han hade väl blivit pappa? alltså är min fru oxå mamma.
    Nice, den snor vi :)
  • Mirix

Yeah Pumin, den förklaringen köper vi rakt av!

• SannaoKarianne

Mamma och mamsen säger vi sen ska det bli kul och se hur det blir när hon börjar prata.

• Mirix

Vi säger mamma o mamma o ibland mamma X o mamma Y men helt ärligt JAG blir lite förvirrad... Men ändå e det det ända rätta för oss. Ingen e mer mamma än den andre o vi vill inte vara X o Y.
    Jag e oxå grymt nyfiken hur hon ska lösa det hela när hon blir större *ler*

Vi har oxå problem med alla mormödrar. Vår dotter har nämligen inte mindre än 4st!
    Jag försöker skilja dem, Mormor Mu, Mormor Magda, Baba Jaga o Mormor i himmelen. Men det funkar lixom inte riktigt i sluändan iaf..

• Birry

Mamma och Mamma är vi också, vid behov Mamma X och mamma Y, sonen klarar det galant. (snart tre och pratar jämt!).

Mirix  det var ett intressant problem med alla mormödrar! Våra barn har "bara" två, men med samma förnamn, men äldsta sonen har döpt dem till Mommo Mia (hon sa mamma mia! som utrop väldigt ofta precis när han började tala ) och den andra är Stockholmsmormor för hon bor i ...ja, gissa var... När hon är här säger han dock bara mormor till henne!

• Mirix
    Birry skrev 2009-06-24 11:47:18 följande:
    Mirix; det var ett intressant problem med alla mormödrar!
    Alla vill ha en bit av kakan *ler*
  • master of disaster

Vi har ett markant överskott på mostrar. Ingen lösning dock på det problemet, alla är moster. Det blir moster x, moster y, moster z osv...

• Tyras mammor

Vi funderade både hit och dit på det där men vår Lillskrutta lösta det på egen hand. Först var vi Mamma och Mamma, och då visade hon tydligt vilken av mammorna hon menade. Sedan var vi Mamma Lia och Andra Mamman (det var en mindre rolig titel men den funkade för henne just då. Nu kallar hon oss för Mamma T och Mamma C (fast hela namnen), och det kommer hon nog att fortsätta med. Vi behövde alltså inte göra så mycket, för hon fixade det själv. :)

Svar på tråden Mammor vad kallar ni er?