• M Hellin

Gift men väntar barn med en annan man.

Jag är gift, men väntar barn med en annan man, för mig, som vet att jag bara vart med den andra mannen, så är det uppenbart vem som är far till barnet, maken o jag har icke idkat sexuellt umgänge på flera år, så han är inte aktuell i frågan.

Nu är det så att mannen som är fadern inte vill medverka i barnets liv, och jag vet att barn som föds inom äktenskapet erkänns automatiskt maken.

Nu är det så att vi ligger i skilsmässa, och jag blev gravid innan papperna lämnades in.

Kan det försvåra på något vis? Jag menar barnet har ju rätt till rätt pappa så att säga.
    Jag är medveten om att jag behåller barnet på mina egn villkor, och att jag kommer att bli ensam med det, kommer heller inte kräva mannen på underhåll, utan vill bara ha rätt man på papperet.

Måste man häva faderskapet om det automatiskt går till mannen jag håller på skilja mig från? Vad händer om pappa inte vill medverka i faderskapsutredning?

Jag försökte ringa familjerätten, men de hade telefontid som var över för dagen, jag har inte tålamod att sitta ovetande till på måndag.

Någon som vet hur de ligger till, som kanske kan upplysa mig utan att komma med moralkakor, jag vet att jag gjorde det i fel ordning redan.

• Svar på tråden Gift men väntar barn med en annan man.
  • marika o Oliver

Vet du vem fadern är så måste du uppge hans namn och om han inte vill eränna så kan han "dömmas" i rättegång efter faderskapstest.

• M Hellin

Jo, men mitt barn får ju automatiskt min man som fader när jag är gift med honom, hur blir det i den frågan?

• marika o Oliver

på inskrivningen hos bm får du förklara hur det ligger till

• M Hellin

Eftersom jag har barn med min make, så har vi fått betänketid. Minns att det var tal om konceptionstiden, och under den tiden var jag gift.

• M Hellin

Är jag absolut ensam på jorden om att ha lyckats med den här bedriften?

Någon med erfarenhet? Eller som kanske jobbar med det?

• Anonym

Den rätte fadern döms till ett faderskapstest och ska därefter betala underhåll som du alltid kan spara till det stackars barnet vars pappa skiter i honom/henne. Håll din make helt utanför, han tycker nog att det är illa som det är.

Mina lyckönskningar går till dig och ditt ofödda barn.

Ta underhållet, ditt barn har rätt till det

• Bonnie Tyler

Du är absolut inte ensam på jorden om detta, och långt ifrån 'värst'.
    Såg en artikel på nätet om en mamma som fött tvillingar som visade sig ha olika pappor...

Hon hade alltså haft oskyddat sex inte bara med en annan man utan även med sin make, under samma ägglossning.

Ledsen att jag inte kan svara på din fråga, dock!

• M Hellin
    Anonym skrev 2009-05-29 13:39:06 följande:
    Den rätte fadern döms till ett faderskapstest och ska därefter betala underhåll som du alltid kan spara till det stackars barnet vars pappa skiter i honom/henne. Håll din make helt utanför, han tycker nog att det är illa som det är. Mina lyckönskningar går till dig och ditt ofödda barn. Ta underhållet, ditt barn har rätt till det
    Tack, mannen i fråga var inställd på att vi skulle leva samt skaffa barn ihop fram till de faktum att jag blivit gravid trots p-stav, innan jag lagt in om skilsmässa.

Mannen jag är gift med har länge vetat att de enda tänkbara i vårt fall var skilsmässa, vi har bara levt kvar i nån slags bekvämlighet, vi är ändå goda vänner, men vi skulle ha låtit det stanna vid det innan vi fick barn och gifte oss. Men det är alltid lätt att vara efterklok.
  • Majsan70

M Hellin skrev 2009-05-29 13:33:32 följande:

Är jag absolut ensam på jorden om att ha lyckats med den här bedriften?Någon med erfarenhet? Eller som kanske jobbar med det?
    Ja jag har erfarenhet av det. Jag var gift när jag var gravid, men eftersom min skilsmässa hann gå igenom innan dottern är född, så blev inte min dåvarande man pappa till henne. Hade vi varit gifta hade det gjort ett prov redan på förlossningen för att fastställa faderskapet.
  • M Hellin
    Majsan70 skrev 2009-05-29 14:07:21 följande:
    M Hellin skrev 2009-05-29 13:33:32 följande: Ja jag har erfarenhet av det. Jag var gift när jag var gravid, men eftersom min skilsmässa hann gå igenom innan dottern är född, så blev inte min dåvarande man pappa till henne. Hade vi varit gifta hade det gjort ett prov redan på förlossningen för att fastställa faderskapet.
    Tack, då borde de ju hinna gå igenom, det är väl 6 mån om jag inte läst fel, är de från när de blir bokfört eller från datum man skrev under tro?

Att förövrigt få något underhåll från den här pappan är nog att glömma, han får bara lite mer på sin skuld till samhället, han har utvägar på allt. Han är inte ens folkbokförd där han bor, för att komma undan kfm och myndigheter.
    Han jobbar, o jag vet var, o vart han bor, men frågan är ju bara hur mycket tid familjrätten tänker lägga på att få honom till provtagning, om de ens kan tvinga honom, eller går det till domstol då, om han vägrar?

Jag har förstått att underhållet från fk fryser inne om faderskapet inte är faställt?
    För min del spelar det ingen roll, jag har möjlighet att ta hand om mina barn utan stöd från samhället.

För mig är det principen att rätt person ska stå på födelsebeviset.
  • Majsan70

M Hellin skrev 2009-05-29 14:16:25 följande:

Tack, då borde de ju hinna gå igenom, det är väl 6 mån om jag inte läst fel, är de från när de blir bokfört eller från datum man skrev under tro?Att förövrigt få något underhåll från den här pappan är nog att glömma, han får bara lite mer på sin skuld till samhället, han har utvägar på allt. Han är inte ens folkbokförd där han bor, för att komma undan kfm och myndigheter. Han jobbar, o jag vet var, o vart han bor, men frågan är ju bara hur mycket tid familjrätten tänker lägga på att få honom till provtagning, om de ens kan tvinga honom, eller går det till domstol då, om han vägrar? Jag har förstått att underhållet från fk fryser inne om faderskapet inte är faställt?För min del spelar det ingen roll, jag har möjlighet att ta hand om mina barn utan stöd från samhället. För mig är det principen att rätt person ska stå på födelsebeviset.
    De kommer att jaga fatt på pappan med blodhundar för att få ett faderskap. Underhållet går genom FK som i sin tur kräver honom på pengar.

och Ja betänketiden är på 6 månader för skilsmässa.
  • Ziz

Sitter i dags dato i samma oangenäma sits som M Hellin. Jag är nyfiken på hur det gick och hur du gjorde för att lösa situatione?

• Ordinär Man

Det är inte för din skull det ska finnas en pappa! Det är för barnet. Så jag tror nog han döms till underhåll.

Svar på tråden Gift men väntar barn med en annan man.